Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

LAN X2


JeoG

Rekommendera Poster

Hej. Är nybliven Macägare och har suttit och försökt få igång nätverket här hemma. Mitt problem är.

 

Som jag har du det nu har jag 2 nät. Ett med WAN och sen ett Internt LAN

 

Det ena nätet vill jag koppla upp mig emot med Airportkortet i min MacBook, Det andra nätet vill jag ha via Ethernet. Båda näten tilldelar automatiskt datorn ip via DHCP. Jag får igång så det ena eller det andra nätet funkar. Men får inte båda att funka samtidigt. T.ex via det trådlösa nätet får jag WAN, det funkar att surfa osv, men då funkar helt plötsligt inte mitt andra interna nät. Dvs jag kommer inte åt andra datorer i det interna nätet. Går inte ens att pinga dom, stänger jag av Airport kommer jag åt det interna nätet. Hur ska jag gå till väga för att få datorn att förstå att han ska använda båda näten? Har det att göra med att han blir tilldelad DHCP av båda näten och försöker använda det ena för att ta sig ut på internet, utan att det har något WAN? Går det att göra några inställningar och routa om nätet eller liknande?.

 

Tacksam för hjälp

 

/Emil

 

Ps, vart lite kluddig text, säg till ifall något är oklart så ska jag försöka förklara bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar en liten bild ifall det underlättar. Jag vill alltså att min Mac ska använda båda näten utan att det krockar..

 

 

hur.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är inga problem. Se bara till att den du ska använda för internet är det primära nätverket, dvs i Systeminställningar/Nätverk så ska den som är primär vara den som är överst.

 

När du surfar ut på internet så anger du ju aldrig någon explicit IP-adress inom ditt nät, och då kommer all trafik från t.ex webläsaren eller e-postprogrammet att gå via den primära anslutningen.

 

När du däremot ansluter till någon av dina egna datorer i något av dina två LAN, så anger du ju en IP-adress till en specifik dator inom något av dessa LAN. Se till att du inte har samma adressrymd i båda dina LAN bara, för då kommer det ju att krocka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset, när du säger det så måste det ju vara att jag använder samma adressrymd. Ska prova en annan för serverdelen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...