Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Port forwarding


ACH

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har läst en massa i en massa år om "port forwarding" och försökt göra detta på både PC och Mac. Men trots att jag läst en massa på nätet om detta och även besökt och följt anvisningarna på www.portforward.com så får jag aldrig det här att funka... Helt sjukt! Det här måste vara det absolut mest seglivade problemet jag stött på i datorväg!

 

Nu vädjar jag till Er - vad kan jag göra för fel?? Hjälp mig innan jag blir galen och börjar skära i mig själv eller något... ;)

 

Min router är en Netgear WPN824v2 med iMac C2D och Tiger OSX.

 

Tacksam för all hjälp som sagt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska du ha port forwarding?

 

Du ska i så fall normalt göra det i routern. Öppna en port och sätt destinationsservern, dvs den eller de datorer som porten (eller portarna) ska öppnas mot. (Jo, datorerna kallas "servrar" med Netgears terminologi om jag inte minns fel).

 

Du ska inte behöva jiddra i själva datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte behöva jiddra i själva datorn.

 

Jo, om jag inte minns fel måste man ha statiskt ip när man ska öppna portar i Netgear WPN824v2. I så fall måste man först in i datorns nätverksinställningar.

 

ACH:

Det är svårt att på rak arm förklara tydligare än de gör på portforward.com - de brukar ju skriva i detaljerade steg och ha skärmdumpar som visar vad som händer. Berätta lite mer exakt vad det är som inte fungerar så blir det lättare att hjälpa dig. Är det beskrivningarna på portforward.com som är svåra att förstå eller fungerar det bara inte trots att det känns det som om du gör rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, om jag inte minns fel måste man ha statiskt ip när man ska öppna portar i Netgear WPN824v2. I så fall måste man först in i datorns nätverksinställningar.

 

ACH:

Det är svårt att på rak arm förklara tydligare än de gör på portforward.com - de brukar ju skriva i detaljerade steg och ha skärmdumpar som visar vad som händer. Berätta lite mer exakt vad det är som inte fungerar så blir det lättare att hjälpa dig. Är det beskrivningarna på portforward.com som är svåra att förstå eller fungerar det bara inte trots att det känns det som om du gör rätt?

 

Förklaringarna på portforward.com är riktigt bra och jag följer dem till punkt och pricka. Bland annat har jag enligt deras förklaringar styrt upp en statisk ip (se skärmdump).

 

Det är mest i Transmission som jag behöver öppna portar men även i andra program och spel. Men vi kan hålla oss vi Transmission... I inställningspanelen väljer jag porten "666" som den jag vill öppna (numret är bara lätt att komma ihåg - ingen annan anledning... ;) ). Därefter följer jag portforward.coms anvisningar för min router och ställer in som de säger.

 

Men trots allt detta så säger alltså Transmission att porten är stängd (se tidigare bild)! Det är här det liksom inte går ihop för mig... Hoppas ni får ihop det!

n_tverk.tiff

trans.tiff

netgear.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du också kollat svartlistade portar etc?

 

Prövat en 4-siffrig och inte bara "666"??????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du också kollat svartlistade portar etc?

 

Jag tror inte det - kan du förklara vidare vad det är och hur man gör?

 

Jepp nu har jag testat med "6589" och får följande resultat i Transmission.

trans2.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara ett hugskott: Du har inte den interna brandväggen i MacOS påslagen? Öppna "Systeminställningar >> Fildelning >> Brandvägg" och kolla att den är avstängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det - kan du förklara vidare vad det är och hur man gör?

 

Jepp nu har jag testat med "6589" och får följande resultat i Transmission.

 

Testa även med en port i de högre regionerna, tex 51003 eller 48123.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort båda - kör med porten 50002 och slagit av brandväggen - fortfarande samma resultat i Transmission.... Några andra förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort båda - kör med porten 50002 och slagit av brandväggen - fortfarande samma resultat i Transmission.... Några andra förslag?

 

Och ändrat portnummer även i Netgear? Hmm...märkligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det - kan du förklara vidare vad det är och hur man gör?

 

Jepp nu har jag testat med "6589" och får följande resultat i Transmission.

 

Brukar inte porten vara stängd när man inte leechar/seedar? Antar att du provat att ladda ner något och gett det ett par minuter. I Azureus så står det alltid att det är fel tills man börjar ladda ner något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem, slet mitt hår!!! Nu jag har öppnat portar under "port forwarding/ port triggering" i min Netgear router- fungerar finfint!

 

 

post-23131-1192133327.png

 

post-23131-1192133543.png

 

post-23131-1192133565.png

 

Edit. Justerade bilderna så tråden blir mer lättläst. //Rickard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem, slet mitt hår!!! Nu jag har öppnat portar under "port forwarding/ port triggering" i min Netgear router- fungerar finfint!

 

Jag har testat det med men det funkar inte heller... När jag kör en "Port Scan" i nätverksverktyg så hittas porten "50001" som TCP port... Men dock ingen framgång i Transmission.... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat det med men det funkar inte heller... När jag kör en "Port Scan" i nätverksverktyg så hittas porten "50001" som TCP port... Men dock ingen framgång i Transmission.... :(

 

Vi börjar från början:

 

1)

a) Är Macens interna brandvägg avstängd?

B) Har du statiskt ip på Macen?

c) Är det samma ip inskrivet i routerns portforwarding?

d) Är det samma port vald i Transmission som du valt i routern.

e) Har du testat någon annan torrenklient tillfälligt? Testa denna

 

Om du svarar "Ja" på samtliga frågor och det fortfarande inte funkar är det något udda som knasar.

 

2) Vad har du för uppkopplingstyp och internetleverantör?

3) Vad har du för prylar? Ett modem >> Netgearroutern >> Datorn kopplad via kabel till routern? Inget annat mellan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara fråga igen; har du provat att ladda ner något? Vissa program visar porten som stängd tills någon minut efter du börjar leecha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte något fungerar så är det antingen en brandvägg i din dator bortsett från den inbyggda som ställer till det eller så är din router buggig. Min första router hade den typen av problem och kunde visa att den hade en öppen port in fastän den blockade alla trafik. Nu var det dock en hel del år sedan och en D-link (aldrig mer D-link!). Numera har jag en Netgear ProSafe Firewall. Kostade en hel del mer än konsumentmodellen men den har en 100%ig stabilitet och inga märklbara buggar förrutom en genomströmmning på 100Mbit (90Mbit om man kör VPN mot routern).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det - kan du förklara vidare vad det är och hur man gör?

 

Jepp nu har jag testat med "6589" och får följande resultat i Transmission.

Enligt bilden som du länkar till i ditt inlägg så hanteras porten av UPnP/NAT-PMP, och då ska du INTE öppna den manuellt också. Det är antingen eller som gäller.

Har du konfigurerat ditt program (Transmission eller vad du nu har) för att använda sig av UPnp eller NAT-PMP, så ska du alltså inte öppna några portar alls i routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat alla idéer som ni föreslagit innan men utan framgång... Det enda som finns kvar att dra slutsats är väl att routern helt enkelt är buggig eller något... Skumt är det iaf! Jag får väl helt enkelt lägga ner den här idéen...

 

Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

jag vart tvungen att nergradera transmission till version 0.82

version 0.93 vilket verkar vara den senaste fick jag inte att funka med min burk med leopard och airport

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...