Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook inte laddar


Raphael

Rekommendera Poster

Hej

 

Plötsligt så laddas inte batteriet i min MacBook längre.

Strömadaptern lyser grönt, batterivisaren visar samma procentsats. Den har stått på laddning utan någon förändring. Jag kan fortfarande köra med datorn, eftersom den tar ju ström från nätadaptern så nätadaptern fungerar ju, men batteriet går inte upp.

 

Vad göra?

Mac OS X 10.4.10

Jag har inte uppdaterat någon firmware på några månader.

Har inte lagt in något nytt program. Allt fungerarde superfint bara för några dagar sedan, då jag senast körde på batteriet.

What to do?

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt ut mitt MacBook batteri två gånger på två år. Dom har förlängt garantin som tur är, så än så länge har det inte kostat mig något. För min del sa datorn att batteriet var laddat, men när jag drog ut sladden tvärdog den. Starta /Program/Verktyg/Systeminformation och välj Stöm bland alternativen till vänster. Så här ser det ut på min fungerande MacBook:

 

Batteriinformation:

 

Batteri installerat: Ja

Första varningen om låg nivå: Nej

Full laddning (mAh): 4640

Återstående laddning (mAh): 4555

Ampertal (mA): -13

Volttal (mV): 12492

Cykelantal: 80

 

Är dina siffror väldigt annorlunda?

 

Min gissning är att du får byta ut garantin. Är dom snälla så får du ett direkt utan att lämna från dig datorn. Be dom testa batteriet i en annan dator i affären.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Det verkar som problemet har löst sig nu. Jag drog helt enkelt ur nätadaptern från nätet och lät den vila ett tag, sedan kopplade jag in den igen och lät den ladda med datorn avslagen. Då lyste nätadaptern orange, vilket visar att den laddar! Laddningen låg på 88% när jag kopplade ur den, nu är den 99% - 100%. Det går åt rätt håll!

 

Hm, nätadaptern behövde alltså "bootas om" typ. Aldrig varit med om detta förut.

 

Mina batterisiffror skiljer sig från dina:

Batteri installerat: Ja

Första varningen om låg nivå: Nej

Full laddning (mAh): 3798

Återstående laddning (mAh): 3798

Ampertal (mA): 615

Volttal (mV): 12562

Cykelantal: 41

 

Någon som kan förklara siffrorna?

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina siffror ser ok ut. Det viktiga är att du har ca 12 V och ungefär 4000 mAh. En sak som kan indikera problem är att Full laddning är väldigt låg eller att Återstående laddning aldrig kommer upp i närheten av full laddning -> laddningsproblem.

 

Skönt att det löste sig för dig, men skumt samtidigt. Svårt att säga om felet ligger i nätadaptern, batteriet eller datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Om det står 0 på amperen då är det inget bra va?

 

Det visar bara att du har ett fulladdat batteri och är nätansluten. Allt är ok med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har samma problem, men min visar (Laddar inte). Se bifogad bild.

 

Räcker ibland att dra ur sladden och sätta i den igen, en ggr har jag behövt stänga av och sätta på datorn igen.

 

Öppnade batteriluckan på baksidan, vad är den lilla plastbiten som sitter fast i batteriet till? Antar att den inte är till för att dra ur batteriet för min släppte från batteriet.. hmm

 

Det började krångla efter uppdatering till Snow lep, sen vet jag iof inte om det har något med uppgraderingen att göra, men det va iaf då det kom.

 

Tack!

 

/Jonatan

post-30851-1252436790_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
har samma problem, men min visar (Laddar inte). Se bifogad bild.

 

Räcker ibland att dra ur sladden och sätta i den igen, en ggr har jag behövt stänga av och sätta på datorn igen.

 

Öppnade batteriluckan på baksidan, vad är den lilla plastbiten som sitter fast i batteriet till? Antar att den inte är till för att dra ur batteriet för min släppte från batteriet.. hmm

 

Det började krångla efter uppdatering till Snow lep, sen vet jag iof inte om det har något med uppgraderingen att göra, men det va iaf då det kom.

 

Tack!

 

/Jonatan

 

Jag har samma fel...har du löst det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

samma problem med räcker att dra ut o in igen så laddar den.. vet inte vad det är för fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
har samma problem, men min visar (Laddar inte). Se bifogad bild.

 

Räcker ibland att dra ur sladden och sätta i den igen, en ggr har jag behövt stänga av och sätta på datorn igen.

 

Öppnade batteriluckan på baksidan, vad är den lilla plastbiten som sitter fast i batteriet till? Antar att den inte är till för att dra ur batteriet för min släppte från batteriet.. hmm

 

Det började krångla efter uppdatering till Snow lep, sen vet jag iof inte om det har något med uppgraderingen att göra, men det va iaf då det kom.

 

Tack!

 

/Jonatan

 

Efter att jag uppdaterade till Snow Leopard har jag också fått problem med batteriet i min Macbook 2,2 ghz, late 2007. När jag kopplar in strömadaptern stod det för ett kort ögonblick "Not charging", men sen började den ladda. Så har det varit i några veckor. Men igår när jag stoppade i laddaren började den aldrig ladda, står bara "Not charging" hela tiden. Undrar om det beror på Snöleoparden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...