Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilka alternativ ska man klicka i på brandväggs inställningen?


Masterpiece

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har haft min mac i en dag nu! :-) Glad glad!

 

Men det är mkt man inte kan än..

 

Exempelvis vilka saker jag ska klicka i under fildelningsinställningarna på brandväggen?

Jag har ingen kolla alls på sånt.

 

Ska väl göra allt det vanliga, surfa, ladda ner lite grejer, skicka filer o sånt..

 

Sen undrar jag också varför jag kommer direkt in på mitt konto när jag startar datorn, trots att jag loggat ut innan jag stängde av den??!!

 

Jag har faktiskt snurrat runt här och letat efter svar men jag gav upp efter 45 minuter....hoppas ni vill hjälpa mig!!

 

/Masterpiece

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

systeminställningar -> säkerhet kanske?! jag kör själv automatiskt login

post-14391-1192080512_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den va klantig av mig. Luskade ut det inatt.. Problemet var väl lite att jag tänkte att sökfunktionen va lika kass på mac som på pc o det va den ju inte!

Hade jag bara sökt på engång så hade det inte vart nått problem.

 

Men nu återstår brandväggsproblemet. Nån som vet hur man ska ställa in denna???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempelvis vilka saker jag ska klicka i under fildelningsinställningarna på brandväggen?

Det är tjänster du startar, vet du inte vad det är ska du inte heller starta dom. Vill du ha brandväggen på och öppna portar för program så får du berätta vilka program det är.

Sen undrar jag också varför jag kommer direkt in på mitt konto när jag startar datorn, trots att jag loggat ut innan jag stängde av den??!!

Systeminställningar/Konton/Inloggning (måste öppna låset först)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte behöva göra nånting med brandväggen egentligen. Allt kan vara urkryssat. Du kan använda Macen som vanligt ändå.

 

Det är när du ska släppa in folk direkt som du kan börja behöva jiddra där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

systeminställningar -> säkerhet kanske?! jag kör själv automatiskt login

Snygg pil. Med skugga och allt. Klass....... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så man behöver alltså inte klicka i nått där för att kunna använda sig av ex bittorrent grejor?

 

Behöver man inte klicka i för iTunes?

 

Nätverkstid är redan markerad, ska den va det? Vet ej vad det är förnått..

 

Det man kan välja på är: personlig webbdelning, personlig fildelning, windows delning, fjärrinloggning SSH, FTP åtkomst, Apple remote desktop, apple events från andra datorer, skrivar delning, iChat bonjour, iTunes musikdelning, iPhoto bonjour och nätverkstid

 

Jag känner mig så vilsen som man kan tror jag, så vill ni hjälpa mig blir jag jätteglad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så man behöver alltså inte klicka i nått där för att kunna använda sig av ex bittorrent grejor?

 

Behöver man inte klicka i för iTunes?

 

Nätverkstid är redan markerad, ska den va det? Vet ej vad det är förnått..

 

Det man kan välja på är: personlig webbdelning, personlig fildelning, windows delning, fjärrinloggning SSH, FTP åtkomst, Apple remote desktop, apple events från andra datorer, skrivar delning, iChat bonjour, iTunes musikdelning, iPhoto bonjour och nätverkstid

 

Jag känner mig så vilsen som man kan tror jag, så vill ni hjälpa mig blir jag jätteglad!

Nej, som vi skrev, så behöver du INTE klicka i nånting. iTunes och webbläsare och chattprogram och Skype och epost och allt annat (inklusive torrents normalt) funkar ändå.

 

Beträffande bitorrent, så får du fråga nån annastans, t.ex. på det forum som ofta tillhandahålls av programmet du använder om du eventuellt behöver öppna nån speciell port. Jag tror såna frågor och svar inte hör hemma här.

 

"Nätverkstid" är.... nätverkstid. Jag vet ärligt talat inte mer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du problem kan det va att du har brandvägg i eventuell router me som man ofta måste öppna portar i

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...