Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Already logged in on another computer?!?!?!?


stigge2000

Rekommendera Poster

Hej, vi har ett problem på skolan... ibland när en "användare" ska logga in på en Mac os X klient (som är i nätverket med en Mac OS x Server) händer det att det kommer en ruta som säger att "användaren" inte kan logga in för att "användaren" redan är inloggad på en annan dator...

men "användaren" är inte inloggad på någon dator, och det hjälper inte att vänta i 15-20min??

 

Så min frågor är följande... hur löser jag detta problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är någon annan som loggat in med hans användarnamn och lösen. Hände många gånger när jag var data lärare förra året i grundskolan.

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. tack för svaret, men nej, det finns ingen annan som e inloggad... antingen e det klienten som inte gör sitt job när han loggar ut eller så e det servern som inte fattar... funktionen som ska logga ut användare som har varit inaktiva i X antal minuter funkar heller inte :huh:

 

Jag måste erkänna att jag börjar bli "lite" trött på mac systemet... det har inte varit annat än problem från första början...

 

...hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inget om nätverk... så ursäkta om jag e ute o cyklar.....

 

Men kan det inte vara så att en router (eller annan server) funkar somDHCP-server och delar ut interna IP-nummer inte uppdaterar tillräckligt snabbt?

 

Alltså:

 

En ansluten klientdator kanske får IP:t 192.168.0.2. Routern/DHCP-servern registrerar datorns Mac nummer (eller IPv6 adress). När sen den datorn kopplar ner sig och en annan ansluter, så får den nya datorn samma IP av DHCP-servern. Men då stämmer ju inte klientdatorns "identitet", dvs Mac/IPv&-numret längre och du får ett felmeddelande.

 

Så kolla in i serverns/routerns DHCP-server och se om man kan stänga av kravet på Mac/IPv6-nummer från klientdatorerna.

 

Typ nåt sånt. Men jag kan inte detta, så jag kan ju alltså vara ute å hoja rejält....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade detta på ett annat forum:

 

"it all seems way too simple now... I checked out Server Admin -> AFP -> and found the unfortunate student's name greyed out, but in the list nonetheless... I highlighted his "greyed out" presence and disconnected him... whereupon he was able to log on again... there are however lots of other "grey outs" in the list who can still log on, so there are obviously other issues here as Hayne has pointed out"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar för svaren :)

 

Jag var också innepå det med DHCP, men nu har vi lagt upp hela nätverket på nytt och vi kör bara med statiska adresser så det kan inte va det heller... suck

 

Och ja, jag kan gå in manuelt och koppla från användare som i det forumet Bältesclip hittade, men då e ju hela ideen borta om jag måste göra allt manuelt... varför gör inte servern detta automatiskt?

 

Men jag vill tacka Er i allafall :) TACK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som användare på aktuella skola kan jag bara tillägga att vi kör med 10 licensen på 10.4 server. Kan den vara en bov i dramat på nåt sätt?

Vi har under 10 datorer, men antalet användare är c:a 25.

Nån som har erfarenhet liknande ett scenario, eller kör ni alla på obegränsade licenser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...