Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Så här blir mobilen 3G-modem via USB


extralars

Rekommendera Poster

Jag har i en annan tråd beskrivit hur man får mobilen att fungera som 3G-modem via Bluetooth. Nedan beskriver jag hur man får samma funktion via ansluten USB-kabel. Observera att det är en speciell datakabel som gäller SE-mobiler till en USB-port på datorn. Samma princip gäller antagligen även andra mobiler.

 

1. Inställningar på mobilen: Under Inställningar/Kommunikation/USB: Välj USB Internet och Aktivera. Välj sedan rätt datakonto under USB-datakonton. Avaktivera Bluetooth på telefonen och datorn (detta strular till det annars, tro mig).

 

2. Anslut mobilens USB-kabel till datorn. Välj telefonläge på mobilen. Öppna Nätverksinställningar (Gå via Systeminställningar eller under Äpplet/Nätverksplats). Nu kommer OS X (i alla fall 10.4.10) automatiskt att hitta telefonen och, i alla fall på min dator, öppna två modemportar och en virtuell ethernet-adapter-port. Den sistnämnda kan man glömma, jag får det inte att fungera i alla fall.

 

3. Se därefter bifogad pdf-fil för inställningar. Använd aktuell APN-adress, i mitt fall har jag 3 och APN är då data.tre.se. IP-numren är dynamiska, strunta i dem. När det gäller modemscript, så bifogar jag dem nedan också. Se ovannämnda tråd hur scripten ska installeras.

 

De här inställningarna är sådana som programmet PC Suite gör på en PC, fast inte riktigt identiska, där används autentiseringsnummer i stället (*99 et c).

 

Ställ gärna frågor om det trasslar till sig så ska jag försöka hjälpa till.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, jag upphör aldrig att förvånas över Mac OS X inneboende intelligens. Av ren nyfikenhet bytte jag ovannämnda USB-kabels anslutning från mitt USB 2.0 PCI-kort till en av datorn inbyggda USB 1.1-portar, och, fiat lux, så ställde OS X in en virtuell ethernetanslutning alldeles av sig själv.

 

Antagligen skedde detta eftersom OS X kan hantera datorns inbyggda portar, men inte tillagda portar. Den som är intresserad kan ju testa själv.

 

Det går inte snabbare, men ändå. Det känns gedignare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som vill kunna använda sin Sony Ericsson 3G-telefon som modem i Classic (här OS 9.2.2), via USB-kabel (Blåtand går inte), kan få ta del av hur man gör här. Enligt TPTest, se pdf-bilaga, så går det hyfsat snabbt.

 

Förutom att placera nedanstående GPRS-modem scripts (Ross Barkman) i Systemmapp/Tillägg/Modem scripts, så behöver man göra vissa inställningar, samt passa sig för att ha alla tillägg i gång (det kör ihop sig helt men fråga mig inte varför). Därför anger jag i nedanstående pdf-bilaga hur inställningarna ska göras, och vilka tillägg jag har i gång.

 

Den som inte får det att fungera kan höra av sig till mig via e-post, så lovar jag att försöka hjälpa till. Men ha tålamod, jag är inte reptilsnabb med att svara...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 2 months later...
softamornings

Tackar tackar!

Sitter med en Nokia 5800 som jag använder som modem.

Funkade fint via bluetooth precis som mina tidigare SE lurar.

Just att aktivera USB PC Suit läge hade jag dock glömt.

Som Mac ägare skippar man ju ofta allt som börjar på PC...

Nu till min fråga. Går det fortare att surfa via USB (om man har fullt turbo-nät) än Bluethoot?

Befinner mig på landet långt ifrån nån turbomast. Här påverkar även vädret stabiliteten.

Hög luftfuktighet gör nätet ostabilt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det fortare att surfa via USB (om man har fullt turbo-nät) än Bluetooth?

Ja, det gör det. Bluetooth sänder, liksom annan trådlös överföring, åt alla håll, vilket gör att man omedelbart tappar effekt. Å andra sidan kan det ju vara bekvämt att ha en bärbar dator fri från sladdar. För vanlig surfning torde det dock sakna betydelse. Då är det viktigare med mobilens (eller bredbandsmodemets) mottagningsförhållanden visavi sändaren, man tappar snabbt överföringshastighet när man går inomhus. Hälsar Alix, före detta "extralars".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...