Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Upphovsrätt för typsnitt


tema

Rekommendera Poster

Har en lite dokument som skall tryckas i häften/bokform så jag funderar nu på hur det ligger till med upphovsrätt för typsnitt:

 

Kan man använda ett typsnitt som t.ex. Palatino som kommit med i flera versioner av MacOS X utan vidare? Eller måste man skaffa speciella kommersiella versioner för trycksaker?

 

Det är ju inte så att jag oroar ihjäl mig för att jag skulle bli stämd av Apple om man använder Palatino men det skulle kännas rätt och bra om det är klart vad som gäller dels för "gratistypsnitt" som kommer med program (t.ex. Adobes), skrivare och operativsystem å ena sidan och å andra sidan vad som gäller "köpta" typsnitt från webben. Får man fritt använda dem i böcker och tidskrifter eller behövs det någon form av tillåtelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla fonter räknas troligtvis inte som något "konstnärligt verk", och borde vara fritt fram att använda. Läste dessutom någonstans att man (i Sverige) måste registrera fonter hos Patent- och registreringsverket. Överhuvudtaget fungerar upphovsrätt på olika sätt i olika länder.

 

Hittade dock en länk med någon som hade en liknande fråga, där borde du kunna få lite mer klarhet i frågan:

 

http://capforum.idg.se/forum/thread.jsp?fo...&rootid=134

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan också tillägga att alla seriösa reklambyråer etc. köper alla sina typsnitt (med möjligtvis några få undantag - times och sådant), men det är ju nog mest för att vara på den säkra sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt sett får du använda de typsnitt du har licens för i din dator. Det gäller alltså köpta typsnitt likaväl som de som följer med dator och program. (Däremot inte testversioner eller "piratkopierade".)

Gratistypsnitt går också bra att använda om de anges vara fria för användning enligt GNU/PD.

Risken är väl att de inte är så välkonstruerade eller att åäö saknas, till exempel.

 

Skickar du sedan färdiga och kompletta pdf-er till tryck är det inga problem.

Skickar du däremot InDesign/Quarkfiler etc eller postscriptfiler som kräver att typsnitten finns hos tryckeriet så ska de egentligen skaffa egna uppsättningar. (I praktiken skickar många med typsnitten ändå - men det är alltså inte tillåtet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickar du däremot InDesign/Quarkfiler etc eller postscriptfiler som kräver att typsnitten finns hos tryckeriet så ska de egentligen skaffa egna uppsättningar. (I praktiken skickar många med typsnitten ändå - men det är alltså inte tillåtet.)

Många typsnitt som man köpt separat har man rätt att skicka iväg en uppsättning till ETT tryckeri. Detta för att man ska kunna trycka sina alster utan att behöva betala för typsnittet två gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...