Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OS X och extern hdd (ntfs)


paetrick

Rekommendera Poster

Efter en tids funderande såå har jag insett att streamning av hd filmer från en windows server i nätverket inte fungerar bra till min mac mini, jag vet inte riktigt varför då jag får ut ungefär 5-6 MB/s mellan macen och servern. (fungerar perfekt till pc.n).

 

Hur som helst, ska köpa en extern hårddisk om det jag tror stämmer:

Om hårddisken är NTFS formaterad kan jag LÄSA information från disken i samma hastighet som om den vore os x's egna?, dvs i samma hastighet som jag skulle ha läst av externa på en windows PC, stämmer detta? (vill ju inte gå på ännu en nitlot som med streamning av hd film över nätverk). Varför jag vill ha den NTFS formaterad är för att ha möjlighet att överföra information från och till andra datorer(pc).

 

Även det som kommer att ligga på disken kommer överföras från en PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macen kan inte skriva till NTFS, bara läsa. Macen kan både läsa och skriva FAT32, men det har sina sidor. FAT32 alltså, det har stora begränsningar pga sin ålder.

 

EDIT: Stavfel och tillägg nedan.

 

Om du formaterar disken som HFS+ (Mac OS Extended) och köper MacDrive till din PC så har du inga problem med att snabbt utbyta filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macen kan inte skriva till NTFS, bara läsa. Macen kan både läsa och skriva FAT32, men det har sida sidor. FAT32 alltså, det har stora begränsningar pga sin ålder.

 

Jag vet att den bara kan läsa, min fråga var, kan macen läsa från NTFS lika snabbt som om de vore mac os x's egna filsystem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför jag vill ha den NTFS formaterad är för att ha möjlighet att överföra information från och till andra datorer(pc).

 

Jag vet att den bara kan läsa, min fråga var, kan macen läsa från NTFS lika snabbt som om de vore mac os x's egna filsystem?

Men när du vet det, varför tror du att du ska kunna överföra filer TILL pc? :huh:

 

Jag har inget svar på frågan om snabbheten, men kan komma med en intelligent(?) gissning. Apple har nog inte spillt något krut på prestanda vad gäller NTFS (eller FAT32).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när du vet det, varför tror du att du ska kunna överföra filer TILL pc? :huh:

 

När jag säger pc syftar jag på en dator med windows, och en windows pc klarar av att föra över filer till en NTFS hårddisk ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...