Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Få filnamn att radbrytas i Finder kolumnvy?


Danne Vendel

Rekommendera Poster

Danne Vendel

Jag använder nästan alltid kolumnvy i finderfönster. Problemet är att långa filnamn kortas ner automatiskt genom att Macen bryter av dom på mitten och stoppar in några punkter istället.

 

Har man flera filer vars namn är ganska lika så är det irriterande att t.ex. dra ut fönstret eller klicka på filen för att se HELA namnet.

 

Det skulle vara kalas om det fanns något sätt att få namnet att helt enkelt fortsätta på en ny rad istället.

 

Ere nån som känner till om det finns nåt knep?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nederst på varje kolumnseparator, så finns en liten "thumb" som man kan klicka och dra i, för att ändra bredden på kolumnen. Om man dubbelklickar på den, så justeras kolumnens bredd så att det längsta filnamnet i den aktuella mappen får plats i kolumnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Nederst på varje kolumnseparator, så finns en liten "thumb" som man kan klicka och dra i, för att ändra bredden på kolumnen. Om man dubbelklickar på den, så justeras kolumnens bredd så att det längsta filnamnet i den aktuella mappen får plats i kolumnen.

Jorå, det vet jag. Men då blir det istället ett jädrans skrollande i sidled vilket är minst lika opraktiskt. Ett hack som visade hela filnamnet på fler rader alltså, det skulle smaka mumma. Som på skrivbordet, men med fler rader än två således....

 

Ska förresten lägga ut fråga på macworld.com och apple discussions...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför använder du inte t.ex en popup som FinderPop som redan fanns i OS 9. Du kan ha långa filnamn som täcker hela skärmen utan att behöva scrolla i sidled. Lägg in de mappar,program,filer eller i princip hela hårddisken i FinderPop och du får direkt åtkomst och kan läsa filnamnen direkt.

 

Annars får du kanske kapa filnamnen med X29-Renamer eller något liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför använder du inte t.ex en popup som FinderPop som redan fanns i OS 9. Du kan ha långa filnamn som täcker hela skärmen utan att behöva scrolla i sidled. Lägg in de mappar,program,filer eller i princip hela hårddisken i FinderPop och du får direkt åtkomst och kan läsa filnamnen direkt.

 

Annars får du kanske kapa filnamnen med X29-Renamer eller något liknande.

Nja... tack f förslag, men det är inte det jag vill ha. Radbrytning är allt jag önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...