Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fler gigabitportar på en Extreme?


TheSwede86

Rekommendera Poster

Hej!

 

Undrar om det bara är att ansluta ex. D-LINK DGS-1008D switch med en rak nätverkssladd till Apple Extreme för att få mer gigabitportar?

 

Det blir inget krångel mellan Apple's Extreme och D-Link's switch?

 

Om man ska välja mellan D-LINK DIR-655 Router + D-LINK DGS-1008D och Apple Airport Extreme + D-LINK DGS-1008D för ett blandat PC/Mac nätverk där man tänker köpa till ev. iPhone och AppleTV är funktionaliteten lika bra på de produkterna till D-Link's grejer än till deras egna router?

 

Då jag inte hittat någon billigare gigabitswitch än D-LINK DGS-1008D så kom gärna med förslag. Apple har mig veterligen inte något som motsvarar D-LINK DGS-1008D?

 

Bakgrund till varför jag vill ha så pass många portar är att jag bor i en villa där det är installerade lan-jack i varje rum och de vill jag fortfarande är aktiva för stationära datorer medans trådlösheten för polare som tar hit sina laptops (de är bara PC, hittils) ska finnas, samt för min och föräldrarnas laptopar.

 

En sista fråga, för att Apple Extreme ska funka på mina polares (PC) datorer måste de installera Bonjour, (extra mjukvara) för att få det att funka, medans med D-Link routrar kan både PC & Mac användare använda dem utan extra mjukvara? Måste jag även som Mac användare installera mjukvara för att få det att fungera?

 

Har bara konfiguration av nätverk i Windows att jmfr. med och där krävs det ju bara inställningar i routern via webbgränssnitt och sedan ens nätverkskort.

 

Tacksam för svar - TheSwede86

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir inget krångel mellan Apple's Extreme och D-Link's switch?

Nu är jag inget stort fan av D-Links produkter direkt, men det ska väl fungera. Alla inblandade enheter kör ju TCP/IP, vilket är standard sedan många år tillbaks.

 

En sista fråga, för att Apple Extreme ska funka på mina polares (PC) datorer måste de installera Bonjour, (extra mjukvara) för att få det att funka, medans med D-Link routrar kan både PC & Mac användare använda dem utan extra mjukvara? Måste jag även som Mac användare installera mjukvara för att få det att fungera?

Bonjour behövs inte på Windows-datorerna för att kunna komma åt nätverket via Apples AirPort Extreme. För datorerna är det som vilken trådlös router som helst. Det enda Bonjour gör är att annonsera ut tjänster på det lokala nätverket. T.ex så kan du, om du har flera Macar, testa att starta webservern på en av dem, och sedan startar du Safari på en annan. Gå in i Safaris inställningar och ändra så att den visar Bonjour på bokmärkesraden. Klicka sedan på Bonjour i bokmärkesraden, så ser du att din webserver dyker upp automagiskt.

 

Bonour är alltså inte nödvändig för att de ska kunna surfa in till din webserver, utan bara för att de enkelt ska kunna hitta den. Utan Bonjour installerat så måste de ha IP-adressen till den dator som kör webservern, och skriva in IP-adressen manuellt i webläsaren.

 

Bonjour används även för andra tjänster, som t.ex fildelning mellan Macar, eller mellan Mac och Windows via SMB. Jämför med ett antal ihopkopplade Windows-datorer. Om en eller flera datorer har utdelade mappar, så kan dessa lätt hittas av andra datorer i nätverket, genom att man klickar på "Network neighbourhood" (kommer inte på vad det heter på svenska nu). Då syns alla datorer som man har i sin arbetsgrupp, och man kan enkelt logga in på dem för att hämta filer.

 

Nackdelen med Windows är att de kör NetBIOS för detta, vilket är ett Microsoft-specifikt protokoll, som inte är tillgängligt för andra plattformar. Apple har också haft sådana protokoll, som t.ex gamla AppleTalk.

 

Bonjour bygger på specifikationen för ZeroConf (som inte är påhittat av Apple). Bonjour är helt enkelt bara Apples implementation av ZeroConf, och det bygger på standardprotokoll som TCP/IP och DNS (en liten modifikation av vanlig DNS som kallas multicast-DNS eller mDNS).

 

Har bara konfiguration av nätverk i Windows att jmfr. med och där krävs det ju bara inställningar i routern via webbgränssnitt och sedan ens nätverkskort.

Om du har en router (vilket AirPort Extreme är) så delar den ut IP-adresser till alla datorer på nätet, och då är det enda som krävs att alla datorerna är konfigurerade att få en IP-adress automatiskt via DHCP, vilket är default i Mac OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...