Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Photoshop Extended eller vanlig


tema

Rekommendera Poster

Funderar på att uppgradera till CS 3 i alla fall Photoshop men har blivit lite förvirrad av att Photoshop nu finns i en massa versioner.

 

Använder Photoshop nästan uteslutande för webgrafik och bilder för webben.

 

Vilken version är rätt? Vad saknar man i Photoshop Standard? Finns det någon anledning att satsa på Extended (antagligen det jag gör eftersom jag är orolig över att missa viktiga funktioner) eller räcker det nu för tiden till och med med Photoshop elements för färgkorrektur, brusreducering och grafik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hänger inte med riktigt, menar du att det finns tre versioner idag, elements, standard (full) och extended??

Håller med att det vore intressant med nån sorts uppställning på skillnaderna i så fall, jag undrar oxå. Funderar precis som du att köpa Elements 3 istf att uppgradera standardversionen nästa gång, det är ju ganska dyrt. Hade då hoppats på att Elements skulle växa i varje ny uppgradering och ärva mer grejer från standardversionen men nu när du skriver om Extended kanske det är tvärtom istället?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Men kort sagt kan man väl säga att den som inte arbetar professionellt med vetenskaplig bildanalys eller avancerad 3D/animering inte har någon nytta alls av PS Extended? För den "normala" Photoshopparen som jobbar med digital bild, layout, webb, retuschering finns väl inget extra alls, som inte finns i standardversionen?

 

Eller har jag missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar!

 

Låter som standardversionen skulle räcka och bli över för min del bortsett från animeringsmöjligheten som är praktisk för webben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det webgrafik man ska ha det till, satsa på Fireworks, betydligt rappare och bör ha stöd för alla Photoshopformat i nuläget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämförelse

 

Kortfattat: Standard är så bra det alltid vart, extended ännu bättre.

Är det ingen som hittat en jämförelse mellan Elements och Standerd/Extended?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått för mig att skillnaden mellan Standard/Extended är att Extended har visst stöd för 3D-modellering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbar man uteslutande med webbgrafik och inte med tryck så klarar man sig med PS Elements. Betydligt billigare också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det webgrafik man ska ha det till, satsa på Fireworks, betydligt rappare och bör ha stöd för alla Photoshopformat i nuläget...
Oj, det var ett bra tips. Har aldrig startat programmet fast det är installerat med Studio8. Ska nu grundligt testas.

 

(Det löste ju också mysteriet vad en del av allt det där andra utöver Flash och Dreamweaver är, nu vet jag i alla fall vad Fireworks är till för.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstod mig aldrig riktigt på fireworks, verkade som 50% av PS.

Nu är jag iofs riktig amatör, men Fireworks har alltid känts mycket enklare att arbeta i än PS. Mer intiutivt kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är naturligtvis en följd av att jag använt PS tio år, då känns inget annat än PS som snabbt och intuitivt, men jag kunde inte hjälpa ändå att det kändes som om de bara var klara med 50% av programmet. Som om det var ett gratisprogram. Men det ska erkännas att jag inte gett det tillräcklig tid och ordentlig genomgång, så ta inte mitt betyg så allvarligt, ingen proffsrecension utan bara vad jag kände när jag testade det lite grann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är naturligtvis en följd av att jag använt PS tio år, då känns inget annat än PS som snabbt och intuitivt, men jag kunde inte hjälpa ändå att det kändes som om de bara var klara med 50% av programmet. Som om det var ett gratisprogram. Men det ska erkännas att jag inte gett det tillräcklig tid och ordentlig genomgång, så ta inte mitt betyg så allvarligt, ingen proffsrecension utan bara vad jag kände när jag testade det lite grann.
Det är lite av det jag är rädd för. Vilket program man än provat så verkar det alltid som någonting som man behöver inte finns. När Photoshops kort-kommandon sitter i fingerspetsarna så känns det ännu jobbigare att behöva leta efter funktioner som kanske inte finns.

 

Ska prova Fireworks i alla fall.

 

Kanske kan man hoppas att MacWorld gör en seriös test av Fireworks, Photoshop Elements, Standard och Extended och talar om för oss vad man saknar…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag kunde inte hjälpa ändå att det kändes som om de bara var klara med 50% av programmet. Som om det var ett gratisprogram. Men det ska erkännas att jag inte gett det tillräcklig tid och ordentlig genomgång, så ta inte mitt betyg så allvarligt, ingen proffsrecension utan bara vad jag kände när jag testade det lite grann.

Är som sagt inte heller proffs, långt ifrån, men jag tycker Fireworks är ett kanonprogram. Sen har ju FW och PS egentligen lite olika inriktning. FW mer för webbgrafik och PS mer för fotojobbande. Även om båda klarar varandras områden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...