Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mobilt bredband från tele2


Poap

Rekommendera Poster

Tele2 har nu en kampanj där de erbjuder mobilt bredband (3g) för en hundring i månaden. De skickar tom med 3gmodemet...

 

Jag kan inte annat än att bli lite intresserad, hundra spänn i månaden i ett år. Det är inte så dyrt. Men samtidigt måste jag erkänna att jag blir lite orolig, vad är haken? Hundra spänn...

 

Har någon testat?

 

Någon med insikt som vet om de andra aktörerna kommer ge sig in i leken?

 

/Pelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tele2:s affärside är att vara billigast så jag tror inte att någon annan kommer att vilja matcha priset. Däremot verkar det som att tre har bäst stöd för Mac och de har även högsta hastigheten om man bor i en storstad. Jag har inte varit nöjd med Tele2 till min Mac men ska nu testa att använda tres drivrutiner istället. Annars så har vi precis disskuterat detta här. https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=57665&hl=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men samtidigt måste jag erkänna att jag blir lite orolig, vad är haken? Hundra spänn...

AC/DC sjöng: "you get nothing for nothing, tell me who can you trust". Och del är väl så det är. Funktionen är lite dassig via 3G eftersom det byggs ut i ett rasande tempo. Jag hakade på rätt tidigt (3) och hade det snabbt och smidigt i början, men nu... Suck... Och då ska 3 ändå vara bäst...

 

Se det som att du köper ett modem för knappt 1200 spänn och att du, kanske, kan surfa med det! Fast modemet är nog låst till Tele2, brukar det inte vara så? Kolla noga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AC/DC sjöng: "you get nothing for nothing, tell me who can you trust". Och del är väl så det är. Funktionen är lite dassig via 3G eftersom det byggs ut i ett rasande tempo. Jag hakade på rätt tidigt (3) och hade det snabbt och smidigt i början, men nu... Suck... Och då ska 3 ändå vara bäst...

 

Se det som att du köper ett modem för knappt 1200 spänn och att du, kanske, kan surfa med det! Fast modemet är nog låst till Tele2, brukar det inte vara så? Kolla noga...

 

Ingen hake med erbjudandet, 99kr/månad 12månaders bindningstid. 295kr i inträde.

Modemet är faktiskt inte låst. :)

 

Nackdelen är väl att deras nät inte har turbo-3g i nån större utsträckning.

Med Tele2 får jag ut strax under 0.384mbit, men när jag testar med mitt kort ifrån 3 får jag ut 0.9mbit.

 

Men det är helt klart värt det, ett nytt olåst modem kostar ju bra mycket mer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tele2 har nu en kampanj där de erbjuder mobilt bredband (3g) för en hundring i månaden. De skickar tom med 3gmodemet...

 

Jag kan inte annat än att bli lite intresserad, hundra spänn i månaden i ett år. Det är inte så dyrt. Men samtidigt måste jag erkänna att jag blir lite orolig, vad är haken? Hundra spänn...

 

Har någon testat?

 

Någon med insikt som vet om de andra aktörerna kommer ge sig in i leken?

 

/Pelle

 

Och du glömde skriva att mobil bredbandet från Tele2 är 99kr för obegrensad surf !

Alltså du kan vara uppkoplad 24/7 och ändå betala samma pris för ditt surfande.

Jag har Tele2s MB inklusive modemet och kan säga att det fungerar hyfsat här på västkusten men du får inga turbo 3g förutom i GBG och stockholm änsålänge.

Jag har även Tres MB till min handdator och 3 har redan T3g också på västkusten ( och jag tror även Telenor kör upp till 3.6MBit).

 

Skillnaden mellan Tre och Tele2 är att Tres MB är stabilare och har bättre täckning och av nån konstig anledning när jag använder Tele2s simkort för MB till min handdatorn då håller batteriet bara max drygt 1-1,5 dag medan med Tres kort har jag 4-5 dagars batteritid med 2-3 timmars surftid per dag. Väldigt konstigt och jag vet inte varför förhåller sig detta så.

 

Men Tele2 är värt pengarna ifall du har någorlunda 3G täckning hos dig och funkar hur bra som helst med macen och modemet är också upplåst och klarar turbo 3G hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vi köpte till min flickväns nya Macbook Pro (OSX 10.4.9) ett mobilt bredband (med "pucken" hängade i USBn) från Tele2 för 99:-/månad obegränsad användning (med vissa förbehåll i villkoren).

 

Det kändes som en bra idé att ha tillgång till en mobil uppkoppling, om än något långsam.

 

Men hittills har det bara krånglat. Att få systemet att fungera är inte så svårt. Dock låser sig datorn relativt ofta, idag två gånger innan lunch. En tvingande omstart är det enda sättet att få datorn att fungera.

 

Sagt och gjort, Tele2 supporten påstår att det är fel på datorn och att vi borde prova modemet på en annan Apple-dator. (Vet de hur dyra de är att köpa bara för att testa :chockadskeptisk: )

 

De känner inte till några som helst problem med det mobila bredbandet :armskeptisk: ! De hänvisar till Apple och säger att det är deras produkt det är fel på. Att få prata med den tekniska supporten är en omöjlighet. Att förklara att det är fler personer som verkar ha problem med deras system enligt vissa forum är inget de känner till.

 

Så efter mycket snack fram och tillbaka vill/kan inte Tele2 ge någon sakkunnig teknisk support till sina kunder med Mac-datorer, trots att de säljer system till Mac-datorer.

 

Att reklamera produkten, dvs skicka tillbaka skiten och slippa vara deras kund är inget alternativ för dem eller för en missnöjd kund.

 

Har någon annan samma erfarenheter av modemet (samt supporten från Tele2) ?

 

Har någon en lösning på problemet, alltså en lösning som får produkten att fungera? Tele2s support är knappas något att tillförlita sig på.

 

Tacksam för hjälp

mvh DustRat

 

 

– (Mitt köpråd är inte att köpa Tele2s mobila bredband till Mac, så länge de inte vill kännas vid några som helts problem på sin produkt, utan hänvisar resolut till Apple samt att själv finna eventuellt andra drivrutiner på nätet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Nu har vi löst anslutningsproblemet med datorlåsningar mm i samband med med Tele2s mobila bredband.

 

Se länken i annan tråd.

 

Mvh

DustRat

 

Skönt att det löste sig, modemen kan vara lite bråkiga har jag märkt.

Fast enligt mina små studier har det varit lättare att få igång på mac än på en stackars dator med Vista.

Då jag jobbar som återförsäljare för bland annat Tele2 så har jag fått installera ett gäng modem på kunders datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Simon Grabiec

Vi håller just nu på med ett stort jämförande test av de olika operatörernas mobila bredbandslösningar. Håll utkik i ett kommande nummer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi håller just nu på med ett stort jämförande test av de olika operatörernas mobila bredbandslösningar. Håll utkik i ett kommande nummer!

Testa då gärna inomhus på landet, dvs typisk svensk sommarstuga.

 

Kan man ansluta utomhusantenn till modemet för att få bättre mottagning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man ansluta utomhusantenn till modemet för att få bättre mottagning?

Kan man inte göra på det jag har från Tele2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dum fråga kanske, men om man har en mobil som man kan prata i via Bluetooth samtidigt som datorn kan surfa via Bluetooth, varför måste man då köpa en idiotisk puck med USB-kontakt för att kunna surfa till fast månadskostnad??? Skulle gärna betala 200 kr/månad för det, men ser ingen anledning att släpa runt på en extra telefon bara för den saken. Om nu Bluetooth är flaskhalsen så är det lättare att ha en USB-kabel till telefonen eftersom det blir mindre grejer att släpa på.

 

Off topic, jag vet

 

 

Lite on topic:

 

Hörde att det gamla grejerna med modemkapning (man får in lite fulkod i datorn som sedan ringer betalsamtal till Nigeria och tankar porr, gäller väl endast Windows antar jag) fungerar tydligen på sådana här uppkopplingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde att det gamla grejerna med modemkapning (man får in lite fulkod i datorn som sedan ringer betalsamtal till Nigeria och tankar porr, gäller väl endast Windows antar jag) fungerar tydligen på sådana här uppkopplingar.

Det funkar inte på de nya modemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu har Tele2:s 3G-nät varit ur funktion sedan onsdag förmiddag. Ganska irriterande då det inte går att kopla upp sig ens på 2G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dum fråga kanske, men om man har en mobil som man kan prata i via Bluetooth samtidigt som datorn kan surfa via Bluetooth, varför måste man då köpa en idiotisk puck med USB-kontakt för att kunna surfa till fast månadskostnad??? Skulle gärna betala 200 kr/månad för det, men ser ingen anledning att släpa runt på en extra telefon bara för den saken. Om nu Bluetooth är flaskhalsen så är det lättare att ha en USB-kabel till telefonen eftersom det blir mindre grejer att släpa på.

 

Jepp, det är inga problem. Om jag tar ur mitt kort ur "pucken" och petar in det i telefonen så går det lysande att köra via BT!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...