Jump to content
Just nu i M3-nätverket

NTFS-3G

Gisselfeldt

Recommended Posts

Tjo!

Har ett litet problem. Kör idag en miljö på jobbet som kräver att jag kör delvis PC och delvis Mac. Kör därför Windows genom Parallels på min Mac. Har då en extern disk kopplad till detta. Till detta hör ju att disken tidigare var FAT32partitionerad, för att få det att fungera i båda miljöerna.

Detta var ju dock inte helt utan bekymmer då jag kör en del virtuella maskiner, och vill då köra dessa från min externa disk. FAT32 och virtuella diskar är ju inte den kombinationen som är direkt optimal :superirriterad:

HFS+ läses inte av Windows, och jag känner mig inte sugen på att inhandla MacDrive. Försöker därför köra NTFS-3G (Med tillhörande MacFUSE Core).

Enligt installationsanvisningen ska man installera MacFUSE Core först, och sedan installera NTFS-3G. Jag har gjort detta, samt startat om, men det tycks inte fungera. Jag ser min disk under Skivverktyg, men kan inte lägga ut den på skrivbordet eller komma åt den genom Findern. Är det något mer jag måste göra för att få det att fungera? Fick känslan av att man bara skulle installera dessa två komponenter, för att det sedan skulle fungera med Read/Write på NTFSdiskar.

Help please? :dumstrut:

Men jag vet inte om jag förstår problemet, kör du Parallells på Mac, så skapar du ju dina virtuella maskiner och virtuella diskar på en Mac OS Extended disk, sen är det ju inga som helst problem att komma åt filer genom funktionerna med delade mappar, som ju fungerar som nätverksanslutna diskar/mappar.

Med Parallells Explorer så kommer du ju dessutom åt filer på dina virtuella NTFS diskar utan att starta en Windowsinstans (och trixar man lite med det så innebär det, indirekt läs/skrivstöd för NTFS diskar i Mac OS X)

Jag missförstår dig säkert, men varför vill du ha skrivstöd för NTFS ? (eller ja, det vill man såklart, men det fungerar ju sådär, även när man får det att fungera...

Anledningen är väl egentligen för att det vore det smidigaste att ha min externa disk som NTFS, då jag eventuellt kan vilja plugga in den i en PC någon gång ibland. Använder den ju visserligen till 99% disken i macen, men det vore som sagt gött o inte vara beroende av att disken MÅSTE köras i en Mac.

Om jag nu skulle vilja konvertera den (motsvarande windows convert [enhet:] /fs:ntfs) till HFS+. Är det möjligt att göra utan att tappa informationen på disken? Eller måste den formateras och partitioneras om?

Lite off topic...

Finns motsvarande fildelningsfunktioner (Shared folders/Parallels Explorer) i VMWare Fusion? ... Börjar hysa ett visst agg mot Parallels då det i min mening har lite lagomt med buggar... Den massiva buggen med Visa/Dölj (se alla tidigare trådar :P)... Sörplar helt plötsligt i sig, helt oprovocerat, 90% av CPUkraften... osv osv....

• 5 months later...

Jag har samma problem.

Hittade denna guide på nätet men jag får det inte att fungera i alla fall. Fler erfarenheter/synpunkter?

LÄSA/SKRIVA NTFS PÅ MAC

Installera MacFuse

Installera NTFS-3G

I Skivverktyg, markera NTFS-volymen och klicka Ta bort från skrivbordet

I Skivverktyg, högerklicka på NTFS-volymen och välj Information. Notera vad som står under Skividentifierare, t ex disk1s1

I Terminalen, skapa länk för mount_fusefs: sudo ln -s /System/Library/Filesystems/fusefs.fs/mount_fusefs /usr/bin/mount_fusefs

I Terminalen, skapa monteringspunkt: mkdir /Volumes/Windows

I Terminalen, montera NTFS-volumen: sudo /usr/local/bin/ntfs-3g /dev/disk1s1 /Volumes/NTFS -o ping_diskarb,volname="Windows"

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...