Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur räknar man ut överföringshastigheten, MB till Mbit t ex?

e-snobben

Recommended Posts

Laddade hem en programuppdatering nyss och tog tid. Men sen slog det mig att jag inte minns hur man räknar om hastigheten till Mbit (per sekund).

Ta mina siffror som exempel. Det tog 7 sekunder att ladda hem 10 MB. Hur många Mbit blir det? Minns att en det går 8 bitar på en byte, men sen då?

Laddade hem en programuppdatering nyss och tog tid. Men sen slog det mig att jag inte minns hur man räknar om hastigheten till Mbit (per sekund).

Ta mina siffror som exempel. Det tog 7 sekunder att ladda hem 10 MB. Hur många Mbit blir det? Minns att en det går 8 bitar på en byte, men sen då?

Du borde väl kunna räkna ut antal MB/s och sen ta MB*8 för att få ut mbit/s? :fundersam:

Alltså 10/7 = ungf 1.4 MB/s * 8 = ungf 11 mbit/s

Kan det stämma? :)

Du borde väl kunna räkna ut antal MB/s och sen ta MB*8 för att få ut mbit/s? :fundersam:

Alltså 10/7 = ungf 1.4 MB/s * 8 = ungf 11 mbit/s

Kan det stämma? :)

Jo, tack, det stämmer säkert, även om det inte var så snabbt som jag hoppats. Min anslutning till BBB lovar 100 mbit och till Apple brukar det vara bra anslutning. I övrigt är det hjärnstillestånd idag. Så min överföringshastighet är väldigt låg. :armskeptisk:

Jo, tack, det stämmer säkert, även om det inte var så snabbt som jag hoppats. Min anslutning till BBB lovar 100 mbit och till Apple brukar det vara bra anslutning. I övrigt är det hjärnstillestånd idag. Så min överföringshastighet är väldigt låg. :armskeptisk:

Har du testat TP-test? Koppla datorn med kabel direkt till modemet/uttaget och kör TP-test och se vad du får för värden.

Danne Vendel

OT: Har alltid undrat varför inte just detta (omvandla Mb till Mbits) och andra dator-relaterade och ganska vanliga frågor går att lösa med Conversion i Macens Kalkylator. Det borde ju vara självklart att dom hade inkluderat det.....dator och allt...

Thomas Ytterberg

I teori och datalära är det åtta bitar per byte. I praktiken används en olika överföringsmetoder, flödeskontroller och andra typer av overhead vilka kräver sina bitar. Det går därför inte att sätta en direkt enkel kvot mellan megabit och megabyte när man diskuterar datoröverföring.

Den enklaste tumregeln är därför att dela med 10 så får man ett hum om hur många megabit som krävs för att överföra ett visst antal megabyte. Alltså att det går 10 bitar per överförd byte. Huvudräkningen blir ju också lite enklare. :kaffe:

Men det är i alla fall hög effektivitet i datornät. Jämför med exempelvis trafik och transport där vi slösar energi på att flytta 90 kg person i en bil som väger 900 kg. Snacka om overhead!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...