Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tagit ut batteriet....


Mashimaro

Rekommendera Poster

Har läst diverse diskussioner här om att man ska ta ut batteriet om man använder den mestadels som stationär, vilket jag gör. Så jag tog ut batteriet och la i en påse i kylen.

 

Men, nu är det ju ett hål i datorn som känns sådärbra.....kommer det inte lätt in damm och smuts om man inte har något skydd där batteriet suttit? Finns det någon substitutlucka eller ska jag täcka över med gladpack :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(1) Jag visste inte ens att man kunde köra datorn utan batteri.

(2) Batteri i påse i kylen låter inte som en bra idé. Är inte precis det torraste stället man kan tänka sig.

(3) Kör batteriet i botten då och då. Det räcker för att hålla det fräscht.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, alla säger ju att man ska göra som Mashimaro har gjort... Menar du att det är fel att göra så, planB? Eller har du en plan b? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(1) Jag visste inte ens att man kunde köra datorn utan batteri.

(2) Batteri i påse i kylen låter inte som en bra idé. Är inte precis det torraste stället man kan tänka sig.

(3) Kör batteriet i botten då och då. Det räcker för att hålla det fräscht.

 

V.g. och ge inte råd som du inte kan underbygga.

 

Det finns en massa trådar om detta att läsa upp dig på.

 

.............

 

Mashimaro:

 

Tror att du kan vara lugn ang. damm.

Gladpack kan smälta.

 

Visst är hålet ledsamt, så du kan ju be någon tillverka ett lock

med samma batteriet som utgångspunkt.

 

Sen skulle batteriet bara vara laddat till ca 40 %, men det såg du kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(1) Jag visste inte ens att man kunde köra datorn utan batteri.

(2) Batteri i påse i kylen låter inte som en bra idé. Är inte precis det torraste stället man kan tänka sig.

(3) Kör batteriet i botten då och då. Det räcker för att hålla det fräscht.

 

 

Man ska INTE köra helt slut på batteriet eftersom detta INTE är bra! Står i instruktionerna när man får sin Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde min MacBook utan batteri förut. Efter ett tag märkte jag att den bara gick i 1GHz istället för 2GHz när batteriet var borttaget.

Så fort jag stoppade i batteriet så hoppade den upp på 2GHz igen...

Fråga mig inte varför det är så :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag tog ut batteriet och la i en påse i kylen.

 

Offtopic:

 

haha fick ett gott skratt när jag läste denna mening, man kan tolka den på olika sätt ^^

 

Du tog ut batteriet (och gjorde inget mera med batteriet)

 

Sedan tog du en påse och lade påsen i kylen ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde min MacBook utan batteri förut. Efter ett tag märkte jag att den bara gick i 1GHz istället för 2GHz när batteriet var borttaget.

Så fort jag stoppade i batteriet så hoppade den upp på 2GHz igen...

Fråga mig inte varför det är så :chockadskeptisk:

 

Du har inte ställt in optimeringen under Systeminställningar / Strömsparare / Inställningar för batteri till högre prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska INTE köra helt slut på batteriet eftersom detta INTE är bra! Står i instruktionerna när man får sin Mac.

Man ska göra det minst en gång. Det kallas att kalibrera batteriet.

http://docs.info.apple.com/article.html?pa.../sv/mh1959.html

 

Faktum är att om du har en MacBook bör du göra det varannan månad:

http://manuals.info.apple.com/s/MacBook_13..._UsersGuide.pdf

(Sid 23-24)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp. Alla dessa batterier - alla utom gamla hederliga blybatterier - skall köras i botten då och då. T.o.m. min eltanborste kräver detta för att piggna till efter några månader :-)

 

I början av dom nya moderna batteriernas tid så florerade en myt om att nu - äntligen - så behövde man inte konditionera batterierna längre. Så är det inte tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska göra det minst en gång. Det kallas att kalibrera batteriet.

http://docs.info.apple.com/article.html?pa.../sv/mh1959.html

 

Faktum är att om du har en MacBook bör du göra det varannan månad:

http://manuals.info.apple.com/s/MacBook_13..._UsersGuide.pdf

(Sid 23-24)

 

Är 100% säker på att jag läste någonstans i manualen att det inte är bra att köra slut på batteriet helt. Ska se om jag kan hitta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är 100% säker på att jag läste någonstans i manualen att det inte är bra att köra slut på batteriet helt. Ska se om jag kan hitta det.

 

Man kan inte köra "helt" slut på batteriet - burken somnar innan det är "helt" slut. När man rekonditionerar batteriet rekomenderar Apple att man kör tills burken somnar in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är 100% säker på att jag läste någonstans i manualen att det inte är bra att köra slut på batteriet helt. Ska se om jag kan hitta det.

 

Jeppsi deppski.

Det stämmer att batteriet ska tömmas helt, av och till. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jepp det ligger i kylen 40 % laddat...jag har kollat upp allt innan :borstatanderna: Okej jag får väl köra utan batteri då...men det känns ju lite jobbigt nu måste jag säkert städa oftare.......

 

 

Men jag har inte en tom påse i kylen haha :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeppsi deppski.

Det stämmer att batteriet ska tömmas helt, av och till. :ThumbsUp:

 

Vilket var ungefär vad jag skrev eller?

 

Dessutom, om det inte är något fel på ett modernt datorbatteri håller det i många år även då datorn mest använt inkopplad. Jag förstår inte varför man skall hålla på och trassla med att ta ur det, kylförvara osv.

 

Det finns så mycket konstiga råd och uppfattningar som skvalpar omkring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket var ungefär vad jag skrev eller?

 

Dessutom, om det inte är något fel på ett modernt datorbatteri håller det i många år även då datorn mest använt inkopplad. Jag förstår inte varför man skall hålla på och trassla med att ta ur det, kylförvara osv.

 

Det finns så mycket konstiga råd och uppfattningar som skvalpar omkring.

 

Men snälla du.

Jag bekräftade ju bara vad du sa, efter som mjg hade en avvikande åsikt. :chockadskeptisk:

Vad är problemet med det?

Vill du vara ensam om den kommentaren, så varsågod.

Men kommentera då mjg inlägg istället.

 

Men ser du, jag tror du blev putt för att du fick kritik av mig

som du fann att du inte kunde bemöta.

Så du tar och hackar lite istället.

Känns det bra att hacka?

 

Sen är det inte "konstiga råd som skvalpar runt".

Bara för att du inte har klara fakta betyder det inte att det råd som ges är felaktigt.

 

Det ÄR upp till var och en att värdera och ev. följa de råd som ges här

och om man känner sig osäker: Att konfirmera eller dementera påståendet för sig själv

eller andra genom att finna alternativ och/eller motstridande fakta och information.

 

Det är lämpligt att underbygga sina påståenden innan man dömer ut andras.

Och: Ja, jag, tex, har talat med en lärare/professor på Trinity University, Dublin

som gav mig information av forskningsresultat som konfirmerar

vad andra har skrivit om detta med laddningscykler och förvaring för att

uppnå största livslängd på ett batteri för bärbar dator.

 

Det är så att man bara har ett antal laddningscykler

och då de har använts är batteriet slut.

 

Om man inte använder batteriet är det av intresse att förvara det på bästa sätt

om man vill att det ska hålla så länge som möjligt.

 

Jag förvarar inte mitt i kylen vid 40% laddning, men det är det optimala.

Dock kör jag utan battre, på nätström, när jag är vid ett elurtag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket var ungefär vad jag skrev eller?

 

Dessutom, om det inte är något fel på ett modernt datorbatteri håller det i många år även då datorn mest använt inkopplad. Jag förstår inte varför man skall hålla på och trassla med att ta ur det, kylförvara osv.

 

Det finns så mycket konstiga råd och uppfattningar som skvalpar omkring.

 

Men snälla du.

Jag bekräftade ju bara vad du sa, efter som mjg hade en avvikande åsikt. :chockadskeptisk:

Vad är problemet med det?

Vill du vara ensam om den kommentaren, så varsågod.

Men kommentera då mjg inlägg istället.

 

Men ser du, jag tror du blev putt för att du fick kritik av mig

som du fann att du inte kunde bemöta.

Så du tar och hackar lite istället.

Känns det bra att hacka?

 

Sen är det inte "konstiga råd som skvalpar runt".

Bara för att du inte har klara fakta betyder det inte att det råd som ges är felaktigt.

 

Sen är det upp till var och en att värdera och ev. följa de råd som ges här

och om man känner sig osäker: Att konfirmera eller dementera påståendet för sig själv

eller andra genom att finna alternativ och/eller motstridande fakta och information.

 

Det är lämpligt att underbygga sina påståenden innan man dömer ut andras.

Och: Ja, jag, tex, har talat med en lärare/professor på Trinity University, Dublin

som gav mig information av forskningsresultat som konfirmerar

vad andra har skrivit om detta med laddningscykler och förvaring för att

uppnå största livslängd på ett batteri för bärbar dator.

 

Det är så att man bara har ett antal laddningscykler

och då de har använts är batteriet slut.

 

Om man inte använder batteriet är det av intresse att förvara det på bästa sätt

om man vill att det ska hålla så länge som möjligt.

 

Jag förvarar inte mitt i kylen vid 40% laddning, men det är det optimala.

Dock kör jag utan battre, på nätström, när jag är vid ett elurtag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla du.

Jag bekräftade ju bara vad du sa, efter som mjg hade en avvikande åsikt. :chockadskeptisk:

Vad är problemet med det?

 

Du är rolig du... Hur skall du ha det egentligen? Är det bra eller inte att underhållsurladda då och då? Vad var det för fel på mina råd?

 

Hela den här tråden är sjuk. Varför skall man överhuvudtaget hålla på med lagring i kylskåp t.ex.??????? Risken att man sabbar batteriet p.g.a. kondens, eller slitage på stift och annat när man tar i och ur, står inte i proportion till att man spara ett batteris livslängd ett par månader. Fullständigt korkat. Batterier är inte billiga med det är fan inte en nätdel heller, eller andra tillbehör och delar som kan gå sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är rolig du... Hur skall du ha det egentligen? Är det bra eller inte att underhållsurladda då och då? Vad var det för fel på mina råd?

 

Hela den här tråden är sjuk. Varför skall man överhuvudtaget hålla på med lagring i kylskåp t.ex.??????? Risken att man sabbar batteriet p.g.a. kondens, eller slitage på stift och annat när man tar i och ur, står inte i proportion till att man spara ett batteris livslängd ett par månader. Fullständigt korkat. Batterier är inte billiga med det är fan inte en nätdel heller, eller andra tillbehör och delar som kan gå sönder.

 

Bing, blip, swich, spjoink. :propellerbaver:

 

Många åsikter blir det på ett forum. B)

 

Läs innantill:

 

Jeppsi deppski.

Det stämmer att batteriet ska tömmas helt, av och till. :ThumbsUp:

 

Har läst diverse diskussioner här om att man ska ta ut batteriet om man använder den mestadels som stationär, vilket jag gör. Så jag tog ut batteriet och la i en påse i kylen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Batteriet ska inte tömmas helt, inte ur batteriets synvinkel i alla fall, eftersom detta sliter på Li-jon-batterier.

 

Däremot ska det hyfsat regelbundet tömmas helt ur användarens synvinkel, det vill säga köras så pass att datorn på egen hand lägger sig i vila. Detta för att kalibrera batteriets kretsar. Dessa ser också till att det finns en liten reservström kvar så att battericellerna inte försämras.

 

Därför är det ingen god idé att köra slut på batteriet, låta datorn ligga kvar i viloläge och sedan glömma datorn på hyllan i en vecka eller så. Då drar viloläget ur den allra sista juicen ur batteriet vilket alltså riskerar att försämra dess kapacitet hädanefter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

V.g. och ge inte råd som du inte kan underbygga.

 

Det finns en massa trådar om detta att läsa upp dig på.

 

Återigen, varför skrev du detta; vad var det som var fel på det jag skrev?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen, varför skrev du detta; vad var det som var fel på det jag skrev?

 

Du kunde inte återge var du fått informationen ifrån såklart. Väldigt bra att göra det har jag märkt då jag hade delvis fel i mitt råd :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst att ideal användning är att man laddar ur det någon gång i vecka i alla fall. Tror det är bra att hålle igång elektronerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kunde inte återge var du fått informationen ifrån såklart. Väldigt bra att göra det har jag märkt då jag hade delvis fel i mitt råd :P

 

Invändningen från tomten Friend mot mitt första inlägg kan inte ses som något annat än att han menade att jag spred desinformation. Sedan konfronterad med fakta av vänder han 180 grader och bekräftar helt plötsligt samma uppgifter. Därefter försöker han få det till att det är mig det är fel på och börjar tramsa. Jag fixar inte sådant beteende, så det här är den sista postningen i det här forumet för min del. Kan inte säga att jag som nyblivet Mac-ägare är speciellt imponerad av Mac-community'n. Spelar ingen roll, det mesta kan man trots allt ta reda på själv istället för att lita på andras gissningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...