Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koppla MacBook till LCD-tv


Jocke_um

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vill koppla min MacBook till min LCD-tv som är den här: Philips 37" PFL5322.

Jag vet att jag behöver en Mini dvi-dvi och sen en dvi-hdmi, vilket skulle kosta ca 500 spänn.

 

Men nu undrar jag om man kan ha den här istället och om det blir lika bra bild och ljud som med en HDMI?

 

Btw, visst är det här dvi-hdmi kabeln som jag behöver om jag ska koppla på första sättet? HDMI-dvi

 

Tack tack!

Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det blir det inte, men 500 kr ? Mini DVI till DVI kostar ju 200 kr, och sen har du ju DVI - HDMI kablar för typ 150 kr...350 totalt, jag vet att du inte bor i Gbg men kabeln nedanför här använder jag, det är säkert ingen superkvalité, men klart bättre än att gå på s-video.

 

http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=3...Kabel+M+/+M,+2m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om det blir lika bra bild och ljud som med en HDMI?

:Nej det blir det inte, blir en lågupplöst videosignal utgång istället. Varför betala mer för något sämre?

 

 

Btw, visst är det här dvi-hdmi kabeln som jag behöver om jag ska koppla på första sättet?

:Den kabeln fungerar, men det är att slänga pengar i sjön. Köp en för en tiondel av priset på clas ohlsson istället. Om du skulle se någon skillnad i bildkvalitet så får du min gamla enknapps trådmus!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så då är det bättre att satsa på HDMI-alternativet då.

Tack för tipset om kabeln, förresten! :)

 

Men då kan jag koppla Mini-dvi till div, och sen dvi till HDMI, utan problem?

Jag har förstått att en del kan ha problem med att koppla datorn till sin platt-tv ibland. Jag hoppades på att det bara skulle vara att koppla ihop dom och sen var det klart! Men det är inte så enkelt eller?

 

Sen har jag en till fråga. Vad är det här att datorn agerar som htpc? Har aldrig hört talas om det förut och hittar inget direkt svar på frågan i nån annan tråd.

 

/Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med mini-dvi till dvi adaptern och sen dvi hela vägen till TVn, man får väl inte ljud också (HDMI) genom mini-dvi porten i vilket fall så det är väl onödigt att använda HDMI kablar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med mini-dvi till dvi adaptern och sen dvi hela vägen till TVn, man får väl inte ljud också (HDMI) genom mini-dvi porten i vilket fall så det är väl onödigt att använda HDMI kablar?

 

Onödigt skulle det väl vara om det var mycket dyrare med HDMI, vilket det ju inte är.

Sen om du hade kollat så har just den tv´n han hänvisar till ingen DVI ingång, vilket ju avgör saken ganska enkelt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så ljudet överförs alltså inte från mini-dvi? Hur gör jag om jag vill få ljudet från datorn till tv'n då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du drar ljudet från datorn till tevens ljudingång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, och då behöver jag vilken typ av sladd?

Jag är inte så haj på sladdar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Den fungerar inte så bra till teven, om inte teven mot förmodan har en optisk ingång. :)

 

Jocke_um: Ta fram den den där tjocka vita boken som följde med teven. Där står hur du kopplar ljud. Ta med den till en radiohandlare och berätta vad du ska göra. Det är en av två möjliga kablar och de finns hos alla radiohandlare. Räkna med att få pröjsa så mycket som 69 kronor eller så! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...