Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

S.M.A.R.T-status misslyckades


Bonus

Rekommendera Poster

När jag startade Skivverktyg (och OnyX) fick jag veta att SMART-statusen misslyckades och att hårddisken har rapporterat allvarliga fel till Skivverktyg samt att jag snarast bör ta backup och ersätta hårddisken. Är det så illa eller finns det något man kan försöka för att reparera skivan?

 

Jag har en 17" Intel-iMac som är 1,5 år gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är så illa. Byt disken snarast möjligt.

 

Du har väl backup? Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

 

Du har dessutom en chans att få disken bytt gratis:

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan."

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...ngArticleId=129

 

Det här med att bevisa att felet fanns från början är enkelt: Du ska bara berätta att du hanterat datorn enligt bruksanvisningen (om det är sant, förstås).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, lycka till att få det på garanti eller enligt konsumentköpslagen...men det är klart man kan försöka, men är det inte en disk med erkänt problem så skulle jag säga att det inte går, och frågan är om det är värt besväret (för besvär blir det, innan dom isf går med på ett byte) när en ny disk kostar under 500:-...

Problemet är att du inte bara ska förklara att du använt datorn som du ska, du ska kunna bevisa det, vilket ju är i princip omöjligt, då snackar vi ev. goodwill från Apples sida, och ja...försök..

1,5 år från en hårddisk är enligt tillverkaren helt okej, så länge det inte sker på ett onormalt stort antal diskar i den serien...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...