Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PC City, är det bara...


Jonas.

Rekommendera Poster

jag som har haft problem med dom? Har haft en MacBook Pro (första modellen) som jag köpte i slutet av april, till ett väldigt överpris 16000 fick jag ge för den. Inte nog med det har jag haft problem från iprincip 1a dagen nästan, den har fått ny laddare, nytt betteri, nytt moderkort mm. När jag idag for till jönköping för att lämna tillbaka den (som jag blivit lovad av någon i telefon att jag skulle få göra) så kallar dom dit chefen, han säger "Vi kan inte göra något åt det, den måste ha samma fel tre gånger så vi måste tyvärr ta in den igen... vi kan inte göra några undantag" Jag blev riktigt arg inom mig, lämnade datorn och gick. Sen kommer jag hem och söker reda på konsumentköpslagen, läser igenom det som står och jag ser "Du har rätt att kräva ny vara om din vara är difekt". Blir riktigt arg, ska snacka med komsumenthjälpen i skara på måndag.

 

Så som sagt, är det bara jag som kännt mig lurad på olika sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shiet, åkte du ända till JKPG bara för att lämna den? det är ju 12 mil eller nått!

Finns det sån i skara? har så kass koll, har ju bara bott där i 5 år eller nått:P

 

Jag var med om samma sak fast hos apple, när min MacBook pajade för 4:e gången sa jag att jag vill ha en ny å då sa dem att det inte gick..

 

Men om du hotar lite med det du fiskat fram så kanske de ångrar sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shiet, åkte du ända till JKPG bara för att lämna den? det är ju 12 mil eller nått!

Finns det sån i skara? har så kass koll, har ju bara bott där i 5 år eller nått:P

 

Jag var med om samma sak fast hos apple, när min MacBook pajade för 4:e gången sa jag att jag vill ha en ny å då sa dem att det inte gick..

 

Men om du hotar lite med det du fiskat fram så kanske de ångrar sig!

hehe japps,

 

Nope finns ingen i skara, inget finns här hehe..

 

Hehe apple är också väldigt jobbiga att ha med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag menade konsumenthjälp,finns de i skara? vart dÅ?

 

haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag menade konsumenthjälp,finns de i skara? vart dÅ?

 

haade

jahaaa! hah, sorry.. Jodå det finns i kommunhuset tror jag hon sitter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla lite på måndag.

Sen PM eller sms'ar dig om det. :ThumbsUp:

 

Det ska inte vara så här. :byrakrat:

 

De borde skämmas. :chockadskeptisk:

 

Taskigt att bete sig mot dig, som är så snäller. :geros:

Tror du att de hade vågat göra så mot mig? :devil:

 

Det är något som jag hatar.

Att inte behandla alla lika.

Fega nöff-nöff's. animal-smiley-073.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill veta var det står att man kan kräva en ny vara om den är defekt. Är det inte i själva verket så att man kan kräva avhjälpning av felet alternativt ny vara om det inte är till oskälig kostnad för säljaren?

 

Detta innebär naturligtvis att säljaren har rätt att erbjuda service (alltså skicka in datorn) istället för att erbjuda en ny (vilket hade blivit oskäligt dyrt för dem jämfört med service).

 

Det chefen förmodligen menar med tredje gången gilt, är att det är Apples policy mot kunder och återförsäljare att om en kund har så mycket problem med en dator att det inte ens kan åtgärdas efter tre servicetillfällen så byter de ut den. Då är ju kostnaden större för vidare reparationer än för utbyte.

 

Skriver inte detta för att jag inte håller med dig, jag hoppas verkligen att du kan få den utbytt. Hade jag varit i samma situation hade jag varit galet förbannad. Konsumentköplagen är dock svårtolkad, ska bli intressant att se vad konsumentvägledaren har för förslag.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill veta var det står att man kan kräva en ny vara om den är defekt.
Häva köpet

Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

 

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

 

Det är ett väsentligt fel pga. jag använder min dator till mycket skolarbete när jag jobbar hemma, och när inte datorn fungerar som den ska så försöenar det mitt arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla lite på måndag.

Sen PM eller sms'ar dig om det. :ThumbsUp:

 

Det ska inte vara så här. :byrakrat:

 

De borde skämmas. :chockadskeptisk:

 

Taskigt att bete sig mot dig, som är så snäller. :geros:

Tror du att de hade vågat göra så mot mig? :devil:

 

Det är något som jag hatar.

Att inte behandla alla lika.

Fega nöff-nöff's. animal-smiley-073.gif

Hah, tror jag absolut inte dom vågar xD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Det var detta jag menade, saxat från KKL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var detta jag menade, saxat från KKL.

Jo, men orsakar det att jag eventuellt blir försenad med olika grejer som mina betyg sätts efter och jag vill ha pengarna tillbaka för att handla någon annan stans har jag rätt till det. för lämnar jag in något alls efter deadline är det liksom kört med den uppgiften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan fortfarande resonera som så att om du är i så stort behov av en dator borde du ha en i reserv.

 

En återförsäljare kan aldrig garantera att en vara skall hålla och fungera felfritt om han inte uttryckligen säger att den ska göra det. Det han däremot kan göra är att garantera att om den blir något fel på varan så skall denne åtgärda det utan kostnad för kunden och inom skälig tid. (Skälig tid för rep. av elektronik räknas oftast som inom en månad.)

 

Många företag som använder servrar och datorer professionellt inom deras yrke, och verkligen förlorar pengar på ett driftstopp, betalar dyra slantar för serviceavtal och utbytesprodukter. De har inte råd att vänta på 'skälig tid' om det skulle hända något.

 

Sen håller jag självklart med om att det är förjävligt att inte kunna lita på grejer man betalar mycket pengar för, men man måste ända räkna med att de kan gå sönder. Har man tur har man garanti, men då får man också räkna med att det tar en stund att få det lagat.

 

Om din bil går sönder på väg till ett affärsmöte där du precis skulle avsluta en storaffär, kan du då kräva en sprillans ny bil direkt på platsen där du står för att du annars skulle förlorat affären på att inte komma till mötet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men man måste ända räkna med att de kan gå sönder.

Inte om det är 5e appledatorn som varit trasigt, dom övriga va dock trasig redan vid leverans.!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Hur går det med reklamationen?

pratade med konsumentvägledaren, hon va väldigt arg på dom måste jag säga. jag har nu fått logikkortet utbytt en gång till, den har fortfarande vissa problem och skärmen har dom inte gjort något åt. Ska springa in på ngn butik i sthlm sen när jag är där. för nu är det 3e gången nu behöver jag inte ens ha en väsentlig orsak. heh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pratade med konsumentvägledaren, hon va väldigt arg på dom måste jag säga. jag har nu fått logikkortet utbytt en gång till, den har fortfarande vissa problem och skärmen har dom inte gjort något åt. Ska springa in på ngn butik i sthlm sen när jag är där. för nu är det 3e gången nu behöver jag inte ens ha en väsentlig orsak. heh

Skit i PC-City och lämna in den hos en riktig Apple återförsäljare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit i PC-City och lämna in den hos en riktig Apple återförsäljare :)

Håller med Jarting till 100.... PC City kan lika mycket om mac som ICA närköp

 

Jag köper alltid mina macprylar på macoteket eller inwarehouse där jag vet

att det finns kunnig personal ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit i PC-City och lämna in den hos en riktig Apple återförsäljare :)

Fast det roliga e att dom skickar den till en macverkstad (lan-master) så det är ju inte pccity som gör det. dock är pc city sämst på allt annat! =@

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det roliga e att dom skickar den till en macverkstad (lan-master) så det är ju inte pccity som gör det. dock är pc city sämst på allt annat! =@

Men det går nog betydligt fortare om du går dit med den själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...