Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Endast ett iTunes bibliotek?


Bredberg

Rekommendera Poster

Hej,

Jag undrar om det finns något bra sätt att sätta upp ett gemensamt iTunes bibliotek, på en filserver eller LAN-disk t.ex, jag har en PowerMac G5 och 2 st PowerBook hemma, tyckte det vore smidigt att inte ha ett bibliotek på varje mac.

Ska erkänna att jag har arbetat med mac i mitt yrke sedan 1995, men har aldrig riktigt sätt mig in i de vanliga programmen, så som iPhoto, iTunes etc ;-)

Tacksam för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg mapparna för biblioteken iTunes och iPhoto (du finner de i musik och bilder mapparna)på den disk du vill ha biblioteket. Starta sedan iTunes och iPhoto med alt knappen nere och välj biblioteket där du valt att spara den.

finns en del trådar om det här på forumet om min förklaring inte va tillräcklig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju pinsamt enkelt, tackar för det.

 

Jag antar att alla macar kan lägga till i det gemensamma biblioteket och använda som default?

 

Vad är den bästa lösningen, en USB-disk till en basstation eller en gammal PM G4 för att lägga sina bibliotek på? Eller finns det något enklare och bättre lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till, har sett några LAN-diskar som har inbygd "iTunes-server", vad innebär det? Kan man hantera filerna bättre jämfört om man t.ex använder en gammal G4 som filserver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju pinsamt enkelt, tackar för det.

 

Jag antar att alla macar kan lägga till i det gemensamma biblioteket och använda som default?

 

Vad är den bästa lösningen, en USB-disk till en basstation eller en gammal PM G4 för att lägga sina bibliotek på? Eller finns det något enklare och bättre lösning?

Ja alla kan ha det biblioteket men jag tror att endast en kan spela samtidigt.

 

Fråga två tror jag inte att det är ngn speciell skillnad på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till, har sett några LAN-diskar som har inbygd "iTunes-server", vad innebär det? Kan man hantera filerna bättre jämfört om man t.ex använder en gammal G4 som filserver?

Om du nu har dina filer på G4:an så kan du göra allt med dina filer så jag förstår inte vitsen med en LAN-disk med inbyggd iTunes-server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[edit: allt matnyttigt var visst redan sagt...]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till, har sett några LAN-diskar som har inbygd "iTunes-server", vad innebär det? Kan man hantera filerna bättre jämfört om man t.ex använder en gammal G4 som filserver?

iTunes-server innebär att musiken kommer upp som delat bibliotek direkt i iTunes, och du kan streama musik utan att behöva ha den mappen som Library.

 

tänk på att om du väljer samma Library-mapp från flera datorer så kan det knasa till sig ordentligt om flera datorer försöker öppna Library-mappen samtidigt. Därför är det smidigt med itunes-server, där kan 5 datorer spela musik från samma library samtidigt. Naturligtvis går det även från en gammal G4, men då måste iTunes vara startat på den och dela ut biblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, jag tappade hela mitt bibliotek när jag försökte komma åt själva library filen från 2 ställen samtidigt, inklusive filer och allt, så det säkraste är att antingen bara ha gemensam plats för själva filerna eller ha en iTunes server..(det kan väl lösas med nån av dom RSS lösningar som finns om man även vill komma åt musiken från en enhet som inte har iTunes, t.ex. PSP eller mobil...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...