Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iPhone frakt moms etc.

Victorinho

Recommended Posts

Yo!

Min flickvän är aupair i Chicago och har köpt en iPhone 8GB som hon nu skall skicka hem till mig.cool.png

Tänkte höra hur man skall göra för att frakten, moms, tull skall bli så liten som möjligt?

Har köpt saker från ebay utan att åka på "skattesmällar" när avsändaren skickat varan märkt som "gift". Fungerar det? (Läste att det inte fungerade för en här på forumen.. men varför fungerar det för andra varor?)

Är det någon som fått en hemskickad genom en kompis eller ebay här utan momsavgifter? Hur gjorde Er kompis isf?

Vore tacksam för svar!blinka.pngblinka.png

MVH

Victor

min skickade jag genom vanlig express post fast här (i sverige) tog dem 900 kr tullavgift + post avg. 100 kr.

Om den skickas som en gåva av din flickvän (som säkerligen betalt alla skatter och avgifter i usa) så ska det inte bli någon tullskatt, tullen har ingen gåvoskatt… Däremot om de misstänker att det handlar om import kan de nog bete sig hur dom vill… :-(

Synd att vi inte lämnat det här med tullar bakom oss… Känns ju som ganska bortkastade extrapengar.

Fascinerande att så många missat att det inte är tull på import av elektronik från USA. Däremot är det 25% moms på köpesumman.

Synd att vi inte lämnat det här med tullar bakom oss… Känns ju som ganska bortkastade extrapengar.

Jo det skulle vara skönt om moms försvann eftersom priserna skulle sjunka rejält på allt men då skulle nog lillasyster få stanna hemma från dagis och mormor får ingen mat på sjukhemmet. Typ. :)

Tack för svaren!

Ja, då kanske man skall vara en "ful fisk" och skiva att värdet på "gåvan" är låg.

Fick tips om att skriva "personal belongings" också och ta bort plastskydd och sånt på iPhonepaketet... Vad säger Ni om det?

Ps. Hanna K vad stod skrivet på ditt paket för att de skulle ta ut så saftiga belopp? Stod det att den var värd typ 550 dollar eller nått? Man kanske chansa och skriva att det är värd typ 100 dollar istället...? Fast då om den försvinner under postgången kanske man är rökt.. Ds

om man ska vara realistisk så är chansen för att tullen skulle orka öppna och kontrollera ett paket märkt med "gift" och värdet 25 dollar väldigt liten, men det är klart att har du bra mycket otur så gör de ju det. chansen är väl snarare större att paketet försvinner på vägen och då känns det lite tyngre att få tillbaka drygt 200kr på ett paket som egentligen var värt runt 3-4tusen. men det gick bra för mig. ta chansen, annars vinner du inget ;)

Jag skulle satsa på att skicka den till HENNE här i sverige, alternativt någon annan amerikan här i sverige (eller, en amerikan här i sverige blir väl rätt form, din syrra är nog svensk), på införsel av varor köpta i USA som ska användas här är det säkerligen 25% moms som någon sa (jag vet inte, men ifrågasätter inte) men en telefon som ska användas i sverige, av någon som t.ex. glömt den hemma i usa, så kan dom ju inte ta det, men då måste den vara öppnad och "använd" såklart...

edit: så får man ju skriva något i stil: här är din telefon du glömde...fall dom öppnar, där är det ju faktiskt en fördel att iPhone "inte går att använda" i Sverige..

Om den skickas som en gåva av din flickvän (som säkerligen betalt alla skatter och avgifter i usa) så ska det inte bli någon tullskatt, tullen har ingen gåvoskatt… Däremot om de misstänker att det handlar om import kan de nog bete sig hur dom vill… :-(

En gåva får vara värd högst 500kr annars blir det både tull och moms.

Att sätta ett för lågt värde kan vara riskfyllt. Dels är det bedrägeri och dels (som redan påpekats) får du bara några ynka hundringar om (när?) paketet försvinner på vägen.

En gåva får vara värd högst 500kr annars blir det både tull och moms.

Att sätta ett för lågt värde kan vara riskfyllt. Dels är det bedrägeri och dels (som redan påpekats) får du bara några ynka hundringar om (när?) paketet försvinner på vägen.

Precis vad jag tänkte. :ThumbsUp:

Sen ska jag vara moral tant och säga:

Det tillåts inte snack om fildelning om det är med intentionen att begå brott mot upphovsrätten,

men tips hur man lurar staten på moms ses visst med blida ögon.

Rätt ska vara rätt. :byrakrat:

Tullen är extremt hård just nu har jag hört. Troligen med tanke på den låga dollarn.

Min iPhone var märkt som gåva och 30$ - den sprättades upp och tullsattes.

Hon har skickat den nu. Märkt som gift och försäkrad för 200kr... Vi får se vad som händer...

På tullverket står det lite om gåvor från utlandet.

Tack för tipsen!

Kan återkomma och säga hur det blev.

Arrividerci

Jag har beställt massa saker ifrån canada (VGP+) - säljer spel.

Fått hem både konsoller och spel för över tusenlappar många många gånger, aldrig råkat ut för tull/moms. Oftast skriver de "Toy" - "Gift" "20 dollar" eller något liknande !

Inga jag känner har heller råkat ut för det

hoppar in här med en liknande fråga om iphone. Är det någon som vet vad skatten (momsen) är i florida? Svärfar ska dit snart och köpa en till mig så det kan vara bra att vet hur mycket det blir.

Om man tar med den själv via handbagaget så kan man väl bara plocka upp den och ha den i fickan? Dom vet ju inte om man köpte den tidigare och dom kan ju knappt kräva att man ska ha med kvitto? Eller är jag ute och cyklar?

Vänta lite nu. Det är inte knark vi försöker ta in! Självklart kan de inte säga nåt om du har den utan kartong i handbagaget. Polarn kom hem i förra veckan med 2 MacMinis och en iPhone i just handbagaget. No probs! :propellerbaver:

Vänta lite nu. Det är inte knark vi försöker ta in! Självklart kan de inte säga nåt om du har den utan kartong i handbagaget. Polarn kom hem i förra veckan med 2 MacMinis och en iPhone i just handbagaget. No probs! :propellerbaver:

Då hade han tur då :) Tullen kan kräva att få se en fil eller liknande som bevisar att du hade datorn när du åkte från Sverige.

Då hade han tur då :) Tullen kan kräva att få se en fil eller liknande som bevisar att du hade datorn när du åkte från Sverige.

Det har jag aldrig hort nagonting om, det spelar ingen roll om du inte hade med datorn nar du akte dit, du kanske gav din dator till en kompis i usa, som sen ville ge tillbaka den till dig, det ar helt omojligt att ifragasatta. Varken jag eller nagon jag kanner har haft nagot problem med detta.

Skulle forvana mig valdigt mycket !

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...