Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nätverksdisk - XSF - Disc Image HFS+.


mjg

Rekommendera Poster

Man kan alltså skapa diskavbilder i HFS+ på en XSF-disk! Detta förändrar en hel del om man har en nätverksdisk och Mac. Tipset fick jag från en blogg som beskrev hur man kan placera sina Aperture Vault's på nätverksdiskar - trots att Aperture inte stödjer nätverksbackup.

 

Alltså - min LaCie 500 GB nätverksdisk är formaterad i XSF och detta går inte att ändra på. Om jag kör incremental backup så är farten ca. 2 MB/s. Dessutom så backar den upp tusentals filer varje gång trots att jag inte ändrat något - den backar upp nästan allt när jag kör en backup direkt efter en backup. Det funkar helt enkelt inte med incremental - något med filnamnen blir fel mellan Macens HFS+ och XSF.

 

Så - jag skapar en diskavbild (sparseimage) på 300 GB som automatiskt formateras i HFS+. Mot denna går det utmärkt att göra incremental backup - och det spinner i ca. 7-8 MB/s.

 

Varför finns knapps någon info om detta på nätet? Vad är det jag har missat?

 

Enda nackdelen med denna lösning är att diskavbilden givetvis måste vara monterad på skrivbordet - men det gör jag en gång och sen ligger den där (startar mycket sällan om min burk).

 

Input om detta önskas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Låter som en bra idé. Jag har kört samma koncept för externa hårddiskar som är formaterade i NTFS. Fungerar hur bra som helst.

 

Vill du ha imagefilen automonterad varje gång du startar om, är det bara att lägga till den som startobjekt i din profil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha imagefilen automonterad varje gång du startar om, är det bara att lägga till den som startobjekt i din profil.

 

Aha - genialt. Tack.

 

Jag gav nätdisken Apple's NTP (time.euro.apple.com) :-D Det verkar funka fint. Så - burkarna och disken - allt - har samma NTP :-). Detta är kul (är grön på nätverk).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen....varför gör jag inte en sparseimage som fyller hela disken? Orkar inte nu, men jag ser ingen anledning till att inte göra det. Jag har bara Mac's hemma. Om jag gör så så får jag en nätverksdisk som i praktiken är i HFS+. Hallelujah!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...