Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Inställningsraden

Agnes

Recommended Posts

Varför kan jag inte se batterisymbolen i inställningsraden trots att batterikontrollmodulen ligger i mappen inställningsmoduler i systemmappen? Finns det något annat sätt att komma åt och kontrollera batteriet?

Fjärranslutningssymbolen däremot syns i inställningsraden men jag kan inte koppla upp/ner direkt via den.

(OS 9.2.2)

Det där känner jag igen, det var som jag minns att det ligger andra "symboler" och stör.

Gå in i mappen och plocka bort några som du "tror" inte hör dit, och som ändå inte visas i inställningsraden.

Lägg dem i en mapp i din Dokumentmapp eller liknande så länge.

Nu sitter jag inte vid min Mac just nu, så jag minns inte på rak arm vilka du ska plocka bort.

(Kan kolla ikväll) Du kan också ta ur alla och lägga tillbaka dem en och en, dvs de du vill ha

i din inställningsrad.

Starta om datorn.

Nu har jag kollat vilka jag lyfte bort :)

Modulfack, skärmbildsdubblering,TV-bildsdubblering, Nyckelringsmodul.

En av dem "spökade" för mig, har du fler suspekta så lägg dem för sig i en annan mapp som sagt.

Om du vill, kan du skapa ett alias av Fjärranslutning och lägga i mappen Startobjekt inuti din Systemmapp.

Då har du alltid Fjärranslutning tillgänglig på skrivbordet efter start av datorn.

Måste korrigera mig själv lite.

Det var filen Fjärranslutningsstatus som finns i mappen Applemenyn inuti Systemmappen som jag gjorde ett alias

av och lade i mappen Startobjekt.

Rätt ska vara rätt. :)

Nu har jag provat med att plocka bort de moduler som du föreslog samt några till. Fungerar inte. Har provat med att ta bort allihop, omstart, släppt de jag behöver på mappen med inställningsmoduler, omstart, men det går inte heller. Tänker nu ta bort alltihop igen och lägga in en och en med omstart emellan.

Att lägga fjärranslutningsalias i startobjektmappen är väl bra men jag tycker att fönstret som jag då får upp är för stort att ha liggande på skrivbordet. Jag skulle vilja ha en symbol att klicka på bara.

Nu har jag provat med att plocka bort de moduler som du föreslog samt några till. Fungerar inte. Har provat med att ta bort allihop, omstart, släppt de jag behöver på mappen med inställningsmoduler, omstart, men det går inte heller. Tänker nu ta bort alltihop igen och lägga in en och en med omstart emellan.

Att lägga fjärranslutningsalias i startobjektmappen är väl bra men jag tycker att fönstret som jag då får upp är för stort att ha liggande på skrivbordet. Jag skulle vilja ha en symbol att klicka på bara.

Det var inte bra, jag lyckades med en gång minns jag....

När det gäller fjärranslutning så var det min "rättning" som avsågs, och den är ju betydligt mindre än den förstnämnda...

Blir ju 1 cm bred remsa på skärmen i viloläge.

Prova med att bygga om skrivbordet också.

Tryck Alt +CMD när tilläggen börjar rulla i underkant på skärmen vid uppstart.

När dialogrutan kommer om du vill bygga om skrivbordet svarar du JA

Det är två olika filer Fjärranslutning och Fjärranslutningsstatus

Jodå, det är Fjärranslutningsstatus (alias) som jag lagt i mappen Startobjekt och OK, fönstret är ca 1,5 cm högt men 10 cm brett. Tack för tipset i alla fall. Nu ska jag roa mig med modulerna ett tag till.

Batterikontroll visar sig inte i Inställningsraden ens om modulen ligger ensam i Inställningsmoduler. Har både gjort omstart och byggt om skrivbordet. Kan man i OS X (10.2.3) kolla batteriets status om det nu inte går i 9an? Har försökt hitta någon funktion där utan att lyckas.

Mina bildfiler från digitalkameran visade helt galet datum igår så jag vill kolla datorns batteri.

Vad har du för dator?

Detta med att det visas fel datum från din Digitalkamera....har du kollat så att kameran visar rätt datum?

Visar din dator rätt datum? I annat fall får du justera det i Tid och Datum.

I Mac OS X visas alltid batteristatusen, man får även en varning när det återstår c.a 25% kapacitet.

I Systemmapp / Programinställningar ligger en fil som heter Inställningsradsinformation. Kasta den. Det kommer att skapas en ny fil med samma namn.

Bara för att utesluta en faktor till...

I Systemmapp / Programinställningar ligger en fil som heter Inställningsradsinformation. Kasta den. Det kommer att skapas en ny fil med samma namn.

Bara för att utesluta en faktor till...

Och släng samtidigt Finder prefs i fall den har blitt korrupt! Om det spökar i datorn prova alltid att slänga programinställningsfilen till Finder och starta om datorn. Återkommer felet ominstallera systemet. I värsta fall är HD-n skadad...

Tror att det kommer igång om hon slänger preferensfilerna.

Att inte jag tänkte på det :(

Fick strul med Explorer i min iBook Tangerine. Den hängde sig direkt den startade. Om jag slängde BÅDA prefs filerna för Finder och Explorer ( AKTA FAVORITERFILEN!!!!!) och startade om gick den som klockan. Om jag gjorde det det sista jag gjorde innan jag stängde av den så rullade det utan problem.... Plötsligt slutade krånglet efter några dagar.... Men den ska få en ordentlig städning på HD-n!!!! Vi är 6 pers som använde den att skriva, surfa, ladda ned spel, bilder, musik och jag kan misstänka ett visst kaos på HD-n.... :rolleyes:

Det var kamerans datum och tid som hade ändrats efter att ha fungerat i snart två år! Vi är två användare av både dator och kamera och det kan vara svårt att härleda vad som har hänt då man inte vet vad den andra kan ha haft för sig med resp. apparat.

Nu har jag kastat båda pref-filerna som ni rådde mig utan att något förändrats i Inställningsraden.

Datorn är en iMac 17”, inköpt i april i år och Reda-gruppen har installerat båda systemen som båda har gått jättestadigt, men inställningsraden har inte ens från början velat visa alla symboler, som t ex batterikontroll. Nu när jag vet att det konstiga datumet berodde på kameran så lägger jag inställningsraden på hyllan tills vidare. Jag vill ändå helst jobba i OS X.

Tack för ert engagemang i frågan! :)

Stopp där...en iMac ska inte via batteristatus, jag utgick hela tiden från att du hade en bärbar dator,

typ iBook eller PowerBook.

En stationär dator som din drivs ju inte av batteri eller hur? :lol:

Nää, men i MacHjälp – Lär känna din iMac – Säkerhetsinformation – Om datorns interna batteri läser jag:

"Datorn är utrustad med ett batteri som bevarar vissa inställningar när datorn är avstängd.

Du kanske måste byta ut batteriet om

• inställningar som t ex datum och tid ändras när du startar datorn

• det uppstår problem då och då när du startar datorn

Anm. Om datorn är ansluten till ett grenuttag med strömbrytare, så kommer batteriet att träda i funktion om du slår av strömmen med strömbrytaren, vilket förkortar batteriets livslängd.

VIKTIGT: Du kan inte byta ut det interna batteriet själv. Om du behöver kontrollera eller byta ut datorns batteri, kontaktar du ett auktoriserat Apple - serviceställe.

Om du byter ut batteriet kan vissa inställningar i datorn, som t ex datum och tid, återgå till standardinställningarna. Du kan också behöva göra om modeminställningarna i de kommunikationsprogram du använder."

Handlar det om olika typer av batterier då? Då jag tidigare sökte i MacHjälp på Batteri så hänvisades man till Inställningsraden.

I min gamla Performa bytte jag batteri då den visade galet datum men det är ju ett antal år sedan... :unsure:

Jo vi pratar om olika batterier.

Det du tänker på har vi i alla våra Macar, ibland enkla att byta, och som i ditt fall lite krångligare.

Sen har vi det batteri som all bärbara Macar är utrustade med, som strömkälla för att driva datorn

och som vi måste ladda "oupphörligen" :)

Det är där vi behöver ha det som kallas för batteristatus, vi behöver något som påminner oss "dagligen"

-att nu måste du sätta din dator på laddning, annars lägger jag av. :lol:

Du har alltså missuppfattat det hela, det batteri du talar om varar ett par tre år och gör inte mycket väsen av

sig annat den dag det tappat sugen och gör så att dator börjar visa fel datum mm.

Så du kan "ta bort" den symbolen för batteristatus i mappen för inställningsraden.

Den har ingen funktion i en stationär dator..

Man hade faktiskt önskat att man hade en symbol för det interna batteriet, och kunde få en varning när det är på upphällningen

än att få det på det sättet som jag beskrev, tappa tiden mm.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...