Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Blinkande jordglob vid start ?


iKwaa

Rekommendera Poster

Hallo, idag när jag startade min iMac 20", gammal, så kom det upp en jordglob som blinkade, hade på den i 30 minuter, samma sak! Fick panik, skrek, slog sönder saker, krossade rutor, ni vet hur det är (;

Så jag drog ner till Machuset i stan, där som sa att jag skulle antingen lämna in den, eller stoppa i startskivan (installationskivan) och hålla inne Alt etc. Då hittade jag såklart inte den, fick mer panik.

 

Sedan startade jag den igen, då hade jag på den i ca 1 timma, medans jordblogen, sen när jag kom tillbaka, upptäckte jag att inloggningsrutan var där, loggade in, och nu funkar det! Har alldrig varit gladare... : >

 

Men nu är jag rädd att det ska hända igen, för det tog rätt lång tid att få igång den igen, och jag vet inte hur jag ska göra det, så jag vill försäkra mig om att det inte händer igen, och så vill jag gärna veta som var felet!

 

Uppskattar snabba svar, datorn kanske inte funkar så länge till (;

Haha, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hände igen, den här gången tog det dock bara 50 minuter >~ < Somebody, please help me!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Har en lika dan tråd i iMac & eMacs kategorin, men tänkte det kunde ligga här med)

 

Hallo, idag när jag startade min iMac 20", gammal, så kom det upp en jordglob som blinkade, hade på den i 30 minuter, samma sak! Fick panik, skrek, slog sönder saker, krossade rutor, ni vet hur det är (;

Så jag drog ner till Machuset i stan, där som sa att jag skulle antingen lämna in den, eller stoppa i startskivan (installationskivan) och hålla inne Alt etc. Då hittade jag såklart inte den, fick mer panik.

 

Sedan startade jag den igen, då hade jag på den i ca 1 timma, medans jordblogen, sen när jag kom tillbaka, upptäckte jag att inloggningsrutan var där, loggade in, och nu funkar det! Har alldrig varit gladare... : >

 

Men nu är jag rädd att det ska hända igen, för det tog rätt lång tid att få igång den igen, och jag vet inte hur jag ska göra det, så jag vill försäkra mig om att det inte händer igen, och så vill jag gärna veta som var felet!

 

Uppskattar snabba svar, datorn kanske inte funkar så länge till (;

Haha, tack!

 

Ps. det har hänt varje gång jag startar datorn, och det tar drygt 1 timme att starta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När datorn är startad, gå in under Systeminställningar -> startskiva och välj din hårddisk. Starta om. fixat.

 

 

Om du hamnar i situationen någon gång igen, starta datorn med alt-knappen intryckt. Det är helt ok att hålla startknappen intryckt för att stänga av datorn i detta läge.

 

Den där jordgloben är att någon satt netboot som startdisk. Däremot ska den ju inte stå där i en timme, det ska ta typ en minut innan den kommer på att det inte finns någon netboot-server. därför tror jag du behöver en PRAM reset också:

 

Starta datorn med desa fyra knappar intrycka: Äpple-Alt-P-R. Håll intrycka till du hört start-ljudet tre gånger, då kan du släppa.

 

Två saker att göra alltså, lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du kört reparera skiv/skrivbehörigheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycket! Det löste mitt problem helt och hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är startskivan som är inställd på nätverksstart och måste ändras inne i systeminställningar till din hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undvik att öppna flera trådar om samma fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...