Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur laddar man ett acc, batteripack?


JollyJumper

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt två accar med såna där Tamiyakontakter, och en peakladdare. Nån som vet hur länge man måste ladda batteriet första gången. Jag har haft ett batteri på laddning nu i ca tio timmar och det är fortfarande kallt. Redan efter någon minuts laddning gick laddaren över från snabbladdning till "trickle charge" typ underhållningsladdning. Är det som det ska? Batteriet är på 3300mAh och jag laddar med 3,5A.

 

Edit: Kan tillägga att det är ett NiMh-batteri

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Första laddningen tror jag ska vara långladdning på 10-12 timmar, sen kan man köra snabbladdningar varje gång (vilket inte gör någon skillnad i användningsbar tid :o ) Sen kanske första gången med din laddare blir underhåll :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Lite skumt att den gick över så snabbt i underhållsladdning. Gissningsvis var batterierna redan laddade eller så var något fel.. prova batterierna och se hur det fungerar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller NiMh så ska dessa peakladdas. Man behöver "stoppa i" lite mer än kapaciteten på batteriet för full laddning (annars vore det en evighetsmaskin...). Man ska ladda med 1C dvs i ditt fall 3.3A. Långsamladdning av NiMh skapar minneseffekt! Det är mycket möjligt att överladda med långsamladdning, laddaren måste ha trickle-charge för att undvika detta. Det brukar ta 5-6 fulla laddningar innan du får ut full kapacitet ur ett nytt batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...