Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ramminne inaktivt


DanielTellberg

Rekommendera Poster

DanielTellberg

Resident: 291mb

aktivt: 860mb

Inaktivt:760mb

Använt:1,87GB

 

Ledigt:138mb

 

Sidor in/ut: 127955/50339

 

Varför blir minnet inaktivt istället för ledigt? Kan det förklara det höga antalet sidor ut i förhållandetill sidor in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Inaktivt minne är sådant minne som har använts av ett program som inte längre körs. Ifall du skulle starta samma program igen kommer det gå fortare, eftersom det redan finns i minnet.

 

Det inaktiva är ledigt och kan användas när det andra lediga minnet tar slut.

 

Du har inte särskilt många sidor ut helller; jag har nästan 300.000 trots 500 MB inaktivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar över en liten sak: Vad är 1 sida in respektive 1 sida ut? De ska tydligen handla om att data behöver mellanlanda på hårddisken, men själva enheten sida, var kommer den in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

En "sida" motsvarar alltså att 4K (är jag rätt säker på) har skrivits ut eller lästs in från swap-utrymmet på hårddisken.

 

Edit: japps, 4096 bytes är det i OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En "sida" motsvarar alltså att 4K (är jag rätt säker på) har skrivits ut eller lästs in från swap-utrymmet på hårddisken.

 

Edit: japps, 4096 bytes är det i OS X.

Det är 4096 bytes i alla moderna OS. Det har experimenterats med sidstorlekar mellan 512 bytes upp till 32kB, och man har kommit fram till att just 4096 bytes är det som är mest optimalt för generellt datorbruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...