Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Konvertering av Avi till Mpeg

sgt_slaughter

Recommended Posts

sgt_slaughter

Hej!

Undrar vilket program till MAC man kan konvertera om sina filmer från avi till mpeg så man kan spela upp dem i Quicktime??

Behöver ett program som INTE komprimerar ner bilden för ex ipod eller dylikt, vill kunna se den på fulskärm på datan.

tacksam för svar

:D

marcushedenstrom

ffmpegX kan göra en mängd olika konverteringar.

Men Quicktime stödjer fullt ut .avi som container. Antagligen är din AVI komprimerat med ett codec som QT inte har stöd för.

Om du vill kan du ju ta ner ett plugin för det codec du har använt, eller helt enkelt använda ffmpegX för att komprimera om filmen, med viss kvalitetsförlust.

sgt_slaughter
ffmpegX kan göra en mängd olika konverteringar.

Men Quicktime stödjer fullt ut .avi som container. Antagligen är din AVI komprimerat med ett codec som QT inte har stöd för.

Om du vill kan du ju ta ner ett plugin för det codec du har använt, eller helt enkelt använda ffmpegX för att komprimera om filmen, med viss kvalitetsförlust.

Hur stor kvaitetsförlust snackar vi om?

marcushedenstrom

Det har jag ingen aning om, för det beror helt på vad du konverterar till vad. Vilket codec har din AVI?

Du vet väl att VLC kan spela upp nästan allt som finns på denna runda jord i fullscreen, och dessutom käkar mindre CPU än quicktime-kolossen (subjektiv upplevelse)?

VLC

http://www.videolan.org/

sgt_slaughter
Det har jag ingen aning om, för det beror helt på vad du konverterar till vad. Vilket codec har din AVI?

Du vet väl att VLC kan spela upp nästan allt som finns på denna runda jord i fullscreen, och dessutom käkar mindre CPU än quicktime-kolossen (subjektiv upplevelse)?

VLC

http://www.videolan.org/

Jo VLC är en grym spelare och den använder jag men har nyligen införskaffat mig en macbook pro och vilj utnyttja den lilla fjärren och se filmerna via den, men avi filmerna funkar inte via de.

Använder en konverterare som heter "Swith" (gratis) ;)

Med Vänlig Hälsning

Olli

sgt_slaughter
Nästa version av VLC (0.9.0) ska ha stöd för Apple Remote.

http://www.videolan.org/developers/vlc/NEWS

Inget som hjälper dig idag dock.

Jo de märkte jag, vilket var trevligt, fast man måste ju ändå öppna filen manuelt..vilket jag vill slippa....handlar i grunden att jag är grymt lat :D

marcushedenstrom
Jo de märkte jag, vilket var trevligt, fast man måste ju ändå öppna filen manuelt..vilket jag vill slippa....handlar i grunden att jag är grymt lat :D

Nu var jag lite ful och ändrade riktning på mitt inlägg 180° medan du skrev. :D Sorry.

Är du så lat får du väl ta och koda om dina filmer. Använd ffmpegX eller det som ojonen skrev.

sgt_slaughter
Nu var jag lite ful och ändrade riktning på mitt inlägg 180° medan du skrev. :D Sorry.

Är du så lat får du väl ta och koda om dina filmer. Använd ffmpegX eller det som ojonen skrev.

ok får snällt göra de...verkade dock som ett invecklat program...får luska ut hur man gör.

FFMPEGX är lätt. Dra filen du vill konvertera rakt in i programmet och välj vad du vill konvertera det till. Klicka på Encode, vänta någon timme, sen är det klart :)

Men snälla nån, man konverterar väl inte en film för att kunna kolla på den...med Perian, DivX och Flip4Mac finns det ju FÅ filer som QuickTime inte klarar....

Använder en konverterare som heter "Swith" (gratis) ;)

Med Vänlig Hälsning

Olli

Du har ingen länk till var man hittar det? :)

Men snälla nån, man konverterar väl inte en film för att kunna kolla på den...med Perian, DivX och Flip4Mac finns det ju FÅ filer som QuickTime inte klarar....

Ja inte behöver man konvertera om filerna för att titta på dom... :fundersam:

Flip4mac - För .wmv och djävulskap

Perian - För DivX, xvid o.s.v

Du har ingen länk till var man hittar det? :)

Följde inte tråden förrän nu. Switch hemsida är:

http://www.nch.com.au/switch

Skickade meddelande till dig.

post-18112-1191795246_thumb.jpg

Med Vänlig Hälsning

Olli

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...