Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Leopard & Classic


boevil

Rekommendera Poster

Jag läste tidigare här på MacWorld att OS9 och classic inte skulle gå att köra tillsammans med Leopard.

Är det någon som vet om beslutet är definitivt?

Om stödet för Classic tas bort, finns det något sätt att "smyga in" Classic ändå- kan jag tex köra två operativsystem parallellt e dyl?

Tex Leopard + Tiger med Classic ?

 

Behöver OS9.. hur konstigt det än kan låta :irriteradtjej:

 

 

ps. Tycker att irriterad tjej är mycket mer talande än d.o kille (varför finns inte irriterad katt?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog tyvärr så att det är kört i och med Leopard.

 

Jag behöver också Classic, så jag ska inte köra Leopard.

 

Det finns sätt, men jag har inte fått det stabilt (när det ens startat):

http://gwenole.beauchesne.info/en/projects/sheepshaver

Har du mer än 1GB RAM så är det helt kört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde gå om Du har två partitioner, en med Leopard och en med Tiger+Classic (Sheepshaver) :unsure:

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det som Olli skriver. Partitionera är suveränt, eller så har man en hårddisk vid sidan om med Leopard på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste tidigare här på MacWorld att OS9 och classic inte skulle gå att köra tillsammans med Leopard.

Är det någon som vet om beslutet är definitivt?

Om stödet för Classic tas bort, finns det något sätt att "smyga in" Classic ändå- kan jag tex köra två operativsystem parallellt e dyl?

Tex Leopard + Tiger med Classic ?

 

Behöver OS9.. hur konstigt det än kan låta :irriteradtjej:

ps. Tycker att irriterad tjej är mycket mer talande än d.o kille (varför finns inte irriterad katt?)

Försök att bli av med OS9-beroendet, tänk på att inga datorer sålda de senaste åren kan köra OS9-program alls. Ju längre man skjuter på att bli av med det ju jobbigare blir det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök att bli av med OS9-beroendet, tänk på att inga datorer sålda de senaste åren kan köra OS9-program alls. Ju längre man skjuter på att bli av med det ju jobbigare blir det.

Det är inte lätt. Har en handfull program som helt enkelt inte finns till annat är OS 9.

OK då, ett av dem finns till Windoze. :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för program??? :chock:

 

Mitt beroende bygger på att jag har ett projekt som jag har utvecklat i 20 (?) år, numera som en hobby parallellt med mitt heltidisjobb.

Jag använder en programvara som är beroende av OS9, och jag har inte tid att byta prgrammeringsverktyg och skriva om koden (Jag har varit med om det förr 2 ggr, en d:a massa arbete för att åstadkomma nå't som nästan fungerar som originalet)... men jag vill ha kvar min hobby-programmeringsverksamhet.. och jag vill testa Leopard..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju fått två tips, partitionera eller en extern HD. funkar inte det?

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller låt din gamla dator rulla på med tiger+classic och ta tillfället i akt och köpt dig en Mac till (du har ju en bra ursäkt (ditt projekt) utöver att det är kul att köpa nya datorer)

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju fått två tips, partitionera eller en extern HD. funkar inte det?

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

 

Jag får väl testa när Leoaparden kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Nu när Leopard har kommit undrar jag igen.. finns det något smidigt sätt att köra Classic tillsammans med Leopard ??

 

Jag hittade sheepshaver fungerar det måntro med Leopard... framgår inte av hemsidan?

 

ps. Jag kommer att köra (om det nu blir så) på min G5:a 2z1.8 GHz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte köra sheepshaver med Leopard. Utan tillsammans med Mac classic på en annan partition eller HD. :D

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med sheepsaver - om det fungerar - är att jag slipper starta on datorn varje gång som jag vill byta system.

 

Jag bygger programmet som jag gör i classic, men vill kunna provköra det snabbt i OSX.

(Vill inte behöva starta om datorn efter varje liten ändring)

 

Det får väl bli en ny dator att köra leopard på :gaspar:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med sheepsaver - om det fungerar - är att jag slipper starta on datorn varje gång som jag vill byta system.

 

Jag bygger programmet som jag gör i classic, men vill kunna provköra det snabbt i OSX.

(Vill inte behöva starta om datorn efter varje liten ändring)

 

Det får väl bli en ny dator att köra leopard på :gaspar:

Grattis till nya datorn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med sheepsaver - om det fungerar - är att jag slipper starta on datorn varje gång som jag vill byta system.

 

Jag bygger programmet som jag gör i classic, men vill kunna provköra det snabbt i OSX.

(Vill inte behöva starta om datorn efter varje liten ändring)

 

Det får väl bli en ny dator att köra leopard på :gaspar:

Eller en Extern HD.

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...