Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Inget internet efter ominstallation


Jonatan Lindström

Rekommendera Poster

Jonatan Lindström

Jag ominstallerade Tiger igår på min PowerMac G4 MDD eftersom jag skaffat en MacBook som huvudsaklig vardagsdator. Nu funkar inte internet på G4:an.

 

Någon kontakt med nätverket har datorn för jag kan se MacBookens delade musikbibliotek i iTunes (men inte spela eftersom G4:ans iTunes är för gammalt).

 

Jag har en d-link router så det skulle inte förvåna mig om det är den som är skurken.

Jag har startat om routern och när jag loggar in på den från MacBooken så syns G4:an i DHCP-listan.

 

Några tips?

Ska jag sparka på dator eller router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla direkt till modemet till att börja med.

Fungerar inställningarna på MacBook kan du med hjälp av Flyttassistenten hämta över alla dina Internetinställningar. Koppla en Firewirekabel emellan, fixt och klart..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonatan Lindström
Koppla direkt till modemet till att börja med.

Fungerar inställningarna på MacBook kan du med hjälp av Flyttassistenten hämta över alla dina Internetinställningar. Koppla en Firewirekabel emellan, fixt och klart..

 

att köra datorn direkt in i väggen (inget modem) är fysiskt svårt. en av routerns viktigaste funktioner är att skarva ihop två jättelånga ethernetkablar. men jag får väl testa det.

 

macbooken fungerar utan problem med standardinställningarna, så det är inte mycket att föra över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvida inte ditt nätverkskort är sönder i G4:a så om du låter Flyttassistenten göra bägge datorernas inställningar lika så ska det fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ominstallerade Tiger igår på min PowerMac G4 MDD eftersom jag skaffat en MacBook som huvudsaklig vardagsdator. Nu funkar inte internet på G4:an.

 

Någon kontakt med nätverket har datorn för jag kan se MacBookens delade musikbibliotek i iTunes (men inte spela eftersom G4:ans iTunes är för gammalt).

 

Jag har en d-link router så det skulle inte förvåna mig om det är den som är skurken.

Jag har startat om routern och när jag loggar in på den från MacBooken så syns G4:an i DHCP-listan.

 

Några tips?

Ska jag sparka på dator eller router?

0) Starta om router.

1) Kolla om du får en IP-adress

2) Jämför TCP/IP-inställning mellan datorn som funkar och den som inte gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...