Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur komma åt Delat-mappen från Windows XP


Alphonze

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har enkelt kunnat komma åt min användar-mapp från Windows-datorer i samma nätverk. Det står ju mycket tydligt i Macens nätverksinställningar vad man skriver i Windowsdatorns nätverkanslutning:

t.ex.: \\192.XXX.4.XX\Alphonze

 

Bra, nu kommer jag åt de filerna, men hur kommer jag åt resten av datorn, bl.a. det som ligger i Delat-mappen?

Jag har t.o.m. alias/genvägar från min hem-mapp till Delat, men de genvägarna kan inte Windows använda/läsa.

 

Jag är inte intresserad av att lägga alla Delat-filer i min egen användar-mapp, det krånglar till det för de andra användarna på samma dator.

 

Jag provade skriva sökvägarna \\192.XXX.4.XX\shared och -\delat, men det fungerar inte...

 

mvh/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande ingen som kan nåt om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Mac delar man ut hela datorn så du kan inte som i Windows begränsa utdelningen till en enstaka mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med bara \\192.XXX.4.XX\

När du sedan anger användarnamn och lösenpord för inloggningen, så får du välja vad du vill ansluta till, om du loggar in på administratörskontot. Andra användare kommer bara åt sina egna hemmappar och andras Delad-mappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Mac delar man ut hela datorn så du kan inte som i Windows begränsa utdelningen till en enstaka mapp.

Det är ju just det jag vill, men jag får det inte att funka. Jag kan bara dela ut användarkontona, men ej hela datorn och Delat-mappen där jag har alla filer.

 

Prova med bara \\192.XXX.4.XX\

När du sedan anger användarnamn och lösenpord för inloggningen, så får du välja vad du vill ansluta till, om du loggar in på administratörskontot. Andra användare kommer bara åt sina egna hemmappar och andras Delad-mappar.

Fungerar ej.

 

Vad göra? Fler idéer?

 

mvh/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Tiger går det inte att dela ut via SMB till vem som helst. Det finns alltså inget gästkonto att aktivera. De som ska kunna ansluta måste ha ett konto på din Mac, och när du aktiverar Windows-delning så måste du dessutom kryssa i alla som ska kunna ansluta via SMB.

Detta är av säkerhetsskäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Tiger går det inte att dela ut via SMB till vem som helst. Det finns alltså inget gästkonto att aktivera. De som ska kunna ansluta måste ha ett konto på din Mac, och när du aktiverar Windows-delning så måste du dessutom kryssa i alla som ska kunna ansluta via SMB.

Detta är av säkerhetsskäl.

Jo, säkerhetskäl fattar jag...kanske, men det är väl jag själv som bestämmer vad jag vill dela ut eller inte?

Jag får helt enkelt skapa ett nytt konto där jag lägger alla filer och sen gör skriv- och läsrättigheter till alla. Säkert så det förslår... :whistling:

 

Tack för hjälpen hittills iallafall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså; egentligen vill jag inte dela ut hela datorn utan enbart Delat-mappen som ligger som en användare bland andra användare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har enkelt kunnat komma åt min användar-mapp från Windows-datorer i samma nätverk. Det står ju mycket tydligt i Macens nätverksinställningar vad man skriver i Windowsdatorns nätverkanslutning:

t.ex.: \\192.XXX.4.XX\Alphonze

 

Bra, nu kommer jag åt de filerna, men hur kommer jag åt resten av datorn, bl.a. det som ligger i Delat-mappen?

Jag har t.o.m. alias/genvägar från min hem-mapp till Delat, men de genvägarna kan inte Windows använda/läsa.

 

Jag är inte intresserad av att lägga alla Delat-filer i min egen användar-mapp, det krånglar till det för de andra användarna på samma dator.

 

Jag provade skriva sökvägarna \\192.XXX.4.XX\shared och -\delat, men det fungerar inte...

 

mvh/A

Jag misstänker att du vill dela ut hela datorn innehåll. Du delar ut en användares hela innehåll.

 

I Mac delar man ut hela datorn så du kan inte som i Windows begränsa utdelningen till en enstaka mapp.

Här har jag skrivit fel. Det är en användares hela innehåll, inte hela datorns innehåll.

 

Skapa en användare ochh lägg allt du vill dela ut i en mapp på detta konto.

Det är nog den enklaste lösningen för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en användare ochh lägg allt du vill dela ut i en mapp på detta konto.

Det är nog den enklaste lösningen för dig.

Ja, jag har redan gjort detta, men jag tycker det är konstigt att man inte kan dela ut den redan förinställda Delat-användaren...

 

Tack till alla för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har ett ännu dummare problem. Jag kommer åt min pc från min iMac men inte vice versa. Den dyker upp under nätverksenheter, men jag fattar inte vad jag ska skriva i användarnamn och lösenord, skriver jag det som är till iMacen säger den att det är fel och skriver jag det till PCn skriver den att det är fel. Är det något speciellt jag måste skriva eller?

 

Tack på förhand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjaa,

 

hur skapar jag en ny nätverksplats i vista?? eller kopierar man filer från macen till vista-pc på något annat sätt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett ännu dummare problem. Jag kommer åt min pc från min iMac men inte vice versa. Den dyker upp under nätverksenheter, men jag fattar inte vad jag ska skriva i användarnamn och lösenord, skriver jag det som är till iMacen säger den att det är fel och skriver jag det till PCn skriver den att det är fel. Är det något speciellt jag måste skriva eller?

 

Tack på förhand?

 

Samma korkade problem. Det här verka varar för självklart för att beskrivas i några guider. Sitter hemma hos farsan och får precis inget att funka. Man får upp lösenordsrutan, skriver in inloggningsnamn och lösenord men får bara upp en ny ruta. Vad sjutton ska det stå i rutorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...