Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårt straff för fildelande kvinna i USA


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Gäst micke_nkpg
Att jämföra med bandkopiering tycker jag är osakligt. Fortfarande tillåter lagen att kopiera musik mellan kompisar. Fildelning är någonting helt annat. Fildelning representerar den olåsta, vidöppna dörren in till ett musiklager, musik ägd av andra än en själv...och alla försvar för fildelning som lägger uppkomstorsaken hos musikindustrin är bara rationalisering av brott, inte orsaksförklaringar.
Fildelning är inte någonting annant. Däremot piratkopiering är något helt annat. I Sverige har vi något som kallas kassettersättning som ska ersätta artister för den privata kopiering som sker. Detta gör att kopiering från en dator till en mp3-spelare inte blir olaglig.

 

Dessutom har priset på en vara, oavsätt vilken en betyelse, dock i olika grad beroende på hur många som vill ha varan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 262
  • Created
  • Senaste svar
Detta gör att kopiering från en dator till en mp3-spelare inte blir olaglig.

Det är väl ingen som påstått att "kopiering från EN dator till EN mp3-spelare" är olagligt?

Eller har jag missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fildelning är inte någonting annant. Däremot piratkopiering är något helt annat. I Sverige har vi något som kallas kassettersättning som ska ersätta artister för den privata kopiering som sker. Detta gör att kopiering från en dator till en mp3-spelare inte blir olaglig.

(...)

 

Med 'fildelning' avses i dagligt tal 'piratkopiering' = delning/spridning av digitala filer innehållande upphovsrättsskyddat material via Internet/fildelningsprogram under olagliga former. Kassettersättning är avsedd att ersätta upphovsman för laglig kopiering i mindre skala och berör inte frågan om olaglig fildelning.

 

Nog om detta nu... :glare:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig (eller rättare sagt höll med dig ;)) men det är ju faktiskt som han säger - bara för att jag inte har råd med nya Poschen så kan jag ju inte gå och sno en. :huh:

Du får väl göra som alla som fultankar musik, svetsa ihop en hemmabyggd, identisk Porsche.

 

Edit:

OldMac (inlägget ovanför): Varför ska en upphovsman fä ersättning för laglig kopiering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(...) OldMac (inlägget ovanför): Varför ska en upphovsman fä ersättning för laglig kopiering?

 

Egentligen bör du nog fråga lagstiftarna. Det var inte en åsikt jag försvarade utan en faktabeskrivning.

 

Men vad jag vet: kasettersättningen är en ersättning som tas ut för att kompensera för den tillåtna privata kopieringen, vilket ju också stämmer med lagprincipen att användning av upphovsrättskyddat material ska leda till att upphovsman ersätts.

 

Så svaret på din fråga blir nästan att vända på den: att upphovsmän får ersättning genom kasettersättningen är vad som gör att viss kopiering är laglig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

När fildelning delar ut filer till vem som helst så är det en publicering av materialet. När man inte har rätt att göra detta är det upphovsrättsbrott. (Inte stöld som sagt! Det är inte mord heller. Använd rätt namn på brottet.) Jag har länge menat att det är den som publicerar som begår brottet. Annars är det olagligt att läsa Expressen eller vad som helst där man vet att det förekommit övertramp mot upphovsrätt.

 

Fildelningen är en del av en mycket stor strukturomvandling. Tidigare var det mycket dyrt att publicera information. Nu är det så gott som gratis så att vem som helst kan publicera vad som helst. Detta innebär att informationsdistribution inte längre går att ta betalt för - även om det är ett kvalificerat arbete. Nu måste man tillföra något annat som gör det värt pengar.

 

Men fildelningen är bara en del av problemet. Kanske det är dags att skrota hela skivindustrin? Vem behöver musik? Det finns ju hur mycket som helst, och när tillgången överskrider efterfrågan så faller priset, det är ju så det är. Nu kan vem som helst inte bara distribuera utan även producera musik. Vem som helst kan pilla ihop nåt i Garageband som är lyssningsbart och är lika bra som vilken ESC-låt som helst.

 

Det enda som inte vem som helst kan göra är en bra scenshow. Det kan man därmed ta betalt för. Att se levande människor göra något som händer "här och nu", det är personalintensivt och kräver en massa kompetens som inte vem som helst har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud, släpp detta nu.

 

Men kan nån förklara för mig behovet av att klva in i diskussioner och försöka tysta ned folk? Att man vill argumentera kan jag förstå, att det finns folk som inte kan argumentera kan jag förstå, att det finns folk som missförstår problemställningen kan jag förstå och att det finns folk som inte är intresserade av att vara med och diskutera kan jag förstå. Men jag kan inte förstå varför det i snart sagt varje diskussion måste kliva in nån tomte och gapa åt folk att de ska vara tysta. Lägg av med det, det är oförskämt! Särskilt efter ett så strålande och genomtänkt inlägg som det Ingemar Ragnemalm presterade här ovan.

 

Kan inte någon "myndighetsperson" ta dessa diskussionssabotörer i örat? Innan oskicket med "vigilante moderatorer" sprider sig ytterligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grabben är bara 17 iMatte, nåt vett borde du ha innan du ger dig på di sma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När fildelning delar ut filer till vem som helst så är det en publicering av materialet. När man inte har rätt att göra detta är det upphovsrättsbrott. (Inte stöld som sagt! Det är inte mord heller. Använd rätt namn på brottet.) Jag har länge menat att det är den som publicerar som begår brottet. Annars är det olagligt att läsa Expressen eller vad som helst där man vet att det förekommit övertramp mot upphovsrätt.

 

Fildelningen är en del av en mycket stor strukturomvandling. Tidigare var det mycket dyrt att publicera information. Nu är det så gott som gratis så att vem som helst kan publicera vad som helst. Detta innebär att informationsdistribution inte längre går att ta betalt för - även om det är ett kvalificerat arbete. Nu måste man tillföra något annat som gör det värt pengar.

 

Men fildelningen är bara en del av problemet. Kanske det är dags att skrota hela skivindustrin? Vem behöver musik? Det finns ju hur mycket som helst, och när tillgången överskrider efterfrågan så faller priset, det är ju så det är. Nu kan vem som helst inte bara distribuera utan även producera musik. Vem som helst kan pilla ihop nåt i Garageband som är lyssningsbart och är lika bra som vilken ESC-låt som helst.

 

Det enda som inte vem som helst kan göra är en bra scenshow. Det kan man därmed ta betalt för. Att se levande människor göra något som händer "här och nu", det är personalintensivt och kräver en massa kompetens som inte vem som helst har.

 

Så länge Expressen inte mångfaldigas är det inte ett brott att flera läser tidningen. Det är vad jag vet inte lyssnandet på nedladdade musikfiler som är olagligt utan att man tar dem eller ger bort dem genom mångfaldigande utanför det tillåtna.

 

Själv tycker jag att upphovsrättslagen blev vettig när man i Sverige även förklarade nedladdning som olaglig. Att det är ett brott att publicera skyddat materal tycker jag innebär att ett övertagande av material genom nedladdning kan liknas vid häleri (dvs, om det nu inte redan hade varit ett upphovsrättsbrott). Man får ju t ex heller inte skopa upp vad man kommer ur lasten hos en vält långtradare ute på landsvägen; att någonting ligger åtkomligt i offentligheten betyder inte att tagande möter ägarens önskemål och att denne automatiskt bör berövas rätten till ägandet. Upphovsrätten bygger ju på principen att det i slutänden är ägaren som kontrollerar hur någonting används. I den rätten ingår att kontrollera mångfaldigande, och den som lägger ut rättsskyddat material på Internet står ju inte i första hand för mångfaldigandet, det gör främst nedladdarna genom deras förmodade blotta mängd.

 

Jag tycker att det där 'garagebandsresonemanget' ser rätt verklighetsfrämmande ut? Okay, jag är inte insatt i musikbranschen, men finns det någon synlig konsumentrörelse i den riktningen? Vill inte folk hellre fortsätta sno välkända artisters alster, än få amatörprodukter? Jag vill tro det förra.

 

Kruxet med scenshower är vad jag förstår att dessa ofta har funktionen av reklamjippon för artister som överlever på att sälja skivor - showerna går ofta med förlust för de större artister som publiken helst vill se.

 

Men herregud, släpp detta nu.

 

Ja, det är kanske dags... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grabben är bara 17 iMatte, nåt vett borde du ha innan du ger dig på di sma

 

 

Vill han ha "handikappbehandling" får han väl ha nån varningsskylt eller så i inläggen. Hur är det med dig, ska man tänka på nåt särskilt eftersom du är pensionär? Inga svåra ord eller så? Du kunde ju uppenbarligen inte skilja en tillrättavisning från att "ge sig på någon".

Och vilken är din slutsats? De som är 17 kan hojta runt och säga vad som helst och ingen svarar eller säger nåt om det? Tänk lite innan du trycker på "Add reply".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan ju inte alla vara moderatorer heller och faktiskt KUNNA tysta andra....det är ju lite skyddad verkstad över hela forumet, hellre hundra inlägg med massa smileys och annat intetsägande dravel, än faktiska åsikter som man kan stå för och försvara...

Jag gillade framförallt att Pocah i en tråd inte ens kunde respektera att den var stängd, utan var tvungen att göra ett inlägg EFTER det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen bör du nog fråga lagstiftarna. Det var inte en åsikt jag försvarade utan en faktabeskrivning.

 

Men vad jag vet: kasettersättningen är en ersättning som tas ut för att kompensera för den tillåtna privata kopieringen, vilket ju också stämmer med lagprincipen att användning av upphovsrättskyddat material ska leda till att upphovsman ersätts.

 

Så svaret på din fråga blir nästan att vända på den: att upphovsmän får ersättning genom kasettersättningen är vad som gör att viss kopiering är laglig.

Jo, där har du en poäng, men kassettersättning verkar i mina ögon som väldigt korkad, lagstiftaren har insett att folk kopierar och att de inte kan förhindra det (låter lite som fildelning...), så då inför man en avgift för kassetterna och tillåter sedan kopieringen.

 

Eftersom det inte verkar gå att hindra folk från att snatta i affärer så kan man ju tillåta det och istället införa en varuersättningsavgift på mjölk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att alla ska ha hög moral är så klart att eftersträva men att det skulle vara realistiskt tror åtmistonde inte jag, det är det ju inte i andra frågor i samhället och säkert inte bland skivbolagen heller, men det är inte min poäng, jag har sagt det innan jag tror på människors vilja att göra rätt för sig dock inte till vilket pris som helst.

 

Detta att folk nu kan ladda ner ser jag som att makten att sätta reglerna har balanserats ut och om inte nöjesindustrierna anpassar sig så kommer de få det svårare att överleva. En gång i tiden gick t.e.x. kulturarbetarna tillsammans och sa ingen gör detta jobb utan att få minst X i lön, sedan har det även strejkats i detta land och det kan också tolkas som stöld (ekonomisk terrorism) i en kapitalistisk tolkning. Jag ser denna fråga som en slags strejk, bolagen har länge nog mjölkat kon, folk vill ha det folk vill ha till ett annat pris, folk vill ha det folk vill ha på ett smidigare sätt osv osv. Kolla bara exemplet iTunes ms, den har ju inte blivit en flopp direkt, trots det tycker jag inte den har nått riktigt ända fram, ex. ingen drm, och inte 9 kr/låt. Att få bort fildelning till 100% tror jag inte på även om priser och smidighet mer ligger i balans med vad folk vill pröjsa, men svinn/svin får man väl alltid räkna med. Jag tror att mycket av pengarna de har "förlorat" kunde undvikits om de själva hade varit mer tillmötesgående och kvicka i att anpassa sig till dagens trender, istället lägger de pengar på bl.a massiva pr-kampanjer för att stoppa nedladdningen.

 

Jag själv då? Jag köper min musik från itms, jag väntar på ett alternativ som är tillfredsställande på filmer, jag vägrar köpa dvd när det ändå skall köpas om som hddvd/bluray (vilket jag bara har köpt två än så länge) och ingen uppgraderings rabatt ges.

 

Orkar inte gå in mer i detalj. Kanske mitt sätt att se det är naivt, omoraliskt, men som sagt jag vill göra rätt för mig, men jag vill också ställa krav (visa missnöje), fanns det nått sätt att göra det innan detta alternativ dök upp? (förutom bojkott)

 

Bra intiativ av Radiohead!

Jag tror inte stora band gör förlust på turnéer.

 

Ej någon självutnämd expert, endast på att ha åsikter ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud, släpp detta nu.

Jag hoppas det var en uppmaning till dig själv. För ingen tvingar väll dig att klicka på länken och läsa en tråd du finner uttömd för din del :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill han ha "handikappbehandling" får han väl ha nån varningsskylt eller så i inläggen. Hur är det med dig, ska man tänka på nåt särskilt eftersom du är pensionär? Inga svåra ord eller så? Du kunde ju uppenbarligen inte skilja en tillrättavisning från att "ge sig på någon".

Och vilken är din slutsats? De som är 17 kan hojta runt och säga vad som helst och ingen svarar eller säger nåt om det? Tänk lite innan du trycker på "Add reply".

 

Du har inte ensamrätt att slänga käft här i forumet, alla som kan hantera ett tangentbord och är skrivkunniga, trots att de är halta, lytta, ordblinda, dyslektiker, enbenta, tafatta, enögda, blinda,döva, femfemmor, femettor, eller har som du en stor näsa mitt i ansiktet och är motvalls kärring i allt, rätt att använda det fria ordet..

 

Varje gång du försöker trycka ner någon här sjunker du i min och andras aktning.

Har fått många mail och PM om dig och ditt sätt att angripa människor med tillmälen och frågar mig om vi inte kan "ta bort denna otrevliga människan" från forumet.

De tycker inte att det är roligt att komma hit och skriva längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud, släpp detta nu.

 

 

Men kan nån förklara för mig behovet av att klva in i diskussioner och försöka tysta ned folk?

 

--kortat--

 

 

Grabben är bara 17 iMatte, nåt vett borde du ha innan du ger dig på di sma

 

Ge sig på? iMatte har ju en bra poäng här faktiskt. Jag har läst större delen av tråden och funnit en del intressant men att någon helt plötsligt säger "ge er nu" när diskussionen hålls på en (vad jag kan se, i denna tidiga timma) bra nivå är väl ganska onödigt? Jag läser och lär mig hellre något i sånna här diskussioner, då jag oftast inte har några åsikter att tala om angående politik, lagar osv.

 

Att "grabben är 17" har väl ingenting med saken att göra? Då är man åtminstone på gränsen till att vara vuxen (vilket visserligen många aldrig blir, inklusive jag :rolleyes:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte ensamrätt att slänga käft här i forumet, alla som kan hantera ett tangentbord och är skrivkunniga, trots att de är halta, lytta, ordblinda, dyslektiker, enbenta, tafatta, enögda, blinda,döva, femfemmor, femettor, eller har som du en stor näsa mitt i ansiktet och är motvalls kärring i allt, rätt att använda det fria ordet..

 

Varje gång du försöker trycka ner någon här sjunker du i min och andras aktning.

Har fått många mail och PM om dig och ditt sätt att angripa människor med tillmälen och frågar mig om vi inte kan "ta bort denna otrevliga människan" från forumet.

De tycker inte att det är roligt att komma hit och skriva längre.

 

Ojojoj...här gör vi oss till förespråkare för andra...har man åsikter om (var)andra och inte kan ta dom här så är det väl i så fall DOM personerna som vi bör ifrågasätta, upp med skiten på bordet och ta debatten som en vuxen människa istället, och jag för min del tycker du kan förmedla "alla dessa mail och pm" då, anonymt om det skulle vara så, det är RIKTIGT fult av dig att gömma dig bakom andra, om DU tycker så, säg det och stå för det, om andra gör det, låt dom göra samma sak, det där är dagisnivå, kanske till och med mobbning, vilket om något borde leda till en uteslutning från forumet (seriöst alltså)

Sen är det ju inte första gången vi får den där lite överlägsna attityden, oavsett om det handlar om ålder eller något annat....det tyder också på riktigt dålig självkänsla att inte kunna ta sin egen åsikt och stå för den, utan att legitimera den genom andra, andra som inte ens kan stå för det, oavsett om dessa andra finns eller inte, men det är väl så det är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Så länge Expressen inte mångfaldigas är det inte ett brott att flera läser tidningen. Det är vad jag vet inte lyssnandet på nedladdade musikfiler som är olagligt utan att man tar dem eller ger bort dem genom mångfaldigande utanför det tillåtna.

Är inte Expressen mångfaldigad? Vem är det egentligen som gör kopierandet? Är det servern eller klienten som kopierar? När jag går in på Expressens hemsida, eller på en fildelningsstjänst, i båda fallen är det ju jag som tar initiativet. Jag öppnar expressen.se och laddar ner en bild som inte Expressen har rätten till. På vilket sätt är då Expressens övertramp finare?

Själv tycker jag att upphovsrättslagen blev vettig när man i Sverige även förklarade nedladdning som olaglig. Att det är ett brott att publicera skyddat materal tycker jag innebär att ett övertagande av material genom nedladdning kan liknas vid häleri (dvs, om det nu inte redan hade varit ett upphovsrättsbrott).

Liknelsen vid häleri är intressant. Där håller jag med dig, det är väl närmast det den nya lagen far efter. Det som stör mig är att denna lag lägger ett ansvar på konsumenten som är svår att ta. Det finns så många distributionssätt där det förekommer upphovsrättsbrott, hur stort ansvar kan man ge mottagaren?

 

Är det lagligt att se på YouTube? Det finns hur mycket övertramp som helst där.

Jag tycker att det där 'garagebandsresonemanget' ser rätt verklighetsfrämmande ut? Okay, jag är inte insatt i musikbranschen, men finns det någon synlig konsumentrörelse i den riktningen? Vill inte folk hellre fortsätta sno välkända artisters alster, än få amatörprodukter? Jag vill tro det förra.

Men om man kopierar ihjäl den kommersiella sidan så kommer amatörer samt reklamjinglar att ta över. Om marknaden bestämmer att musik är gratis så blir den det. Med tanke på att det finns precis hur många oetablerade i proffsklass som helst så finns det ingen kvalitetsbrist. Allt de saknar är att vara kända, och det finns det kanaler för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm snuddar vid något som jag tycker mig begripa.

Verkligeheten springer ifrån oss och stretar vi emot tillräckligt riskerar vi

att kontrollapparaten växer ännu mer ...

---

Om det är möjligt skulle jag vilja be alla "sidospårare" att ta`re lugnt,

diskussionen/tråden är för intressant för att riskera stängas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte ensamrätt att slänga käft här i forumet, alla som kan hantera ett tangentbord och är skrivkunniga, trots att de är halta, lytta, ordblinda, dyslektiker, enbenta, tafatta, enögda, blinda,döva, femfemmor, femettor, eller har som du en stor näsa mitt i ansiktet och är motvalls kärring i allt, rätt att använda det fria ordet..

 

Varje gång du försöker trycka ner någon här sjunker du i min och andras aktning.

Har fått många mail och PM om dig och ditt sätt att angripa människor med tillmälen och frågar mig om vi inte kan "ta bort denna otrevliga människan" från forumet.

De tycker inte att det är roligt att komma hit och skriva längre.

 

Jag har ett visst överseende med dina plumpheter, men dra det inte för långt. Jag vet och förstår att det handlar om dålig självkänsla och frustration över att inte kunna uttrycka sig. Jag har sett det många gånger och vet att det ofta slutar med såna här hot eller tom med knytnävarna IRL. Att du och dina gelikar vill "ta bort mig" är heller inte särskilt överraskande - det är ju precis enligt regelboken för hur jante-pöbel ska agera, precis som metoden "Vi är många som tycker så här..."

Jag har ett visst överseende med din person, men även jag är människa och kan råka i affekt till slut. Jag försöker därför normalt undvika dig och dina inlägg, enklast vore ju om du gjorde motsvarande sak. Om din moderators-roll blir ett problem i det sammanhanget tycker jag att du ska passa på att avsäga dig den, eftersom du ändå inte fyller ut kostymen där, utan oftast ställer till mer problem än du löser. Som i denna tråd.

 

Som du kanske lägger märke till, så fortsätter diskussionen om fildelning på en bra nivå och i sansad ton. Då måste väl ändå till och med du hålla med om att Exdiaqs inhopp var dumt och onödigt? Och i såfall att min tillrättavisning var på sin plats. Men jag tror inte att du är så intresserad av innehåll eller diskussion - du är bara på jakt efter ett tillfälle att hänga mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge sig på? iMatte har ju en bra poäng här faktiskt.

Det spelar ingen roll om iMatte har en poäng eller inte. Faktum är att han ger sig på sina motståndare med nedsättade tillmälen, för att inte säga kränkningar:

 

"Om jag har hört något mer oinitierat och infantilt, så är det nog från nån asfull, fet och totalt obildad raggare vid korvmojen i Mora, kl 03.30 nån natt jag varit på väg söderut från fjällen. "

 

"Jag är bara så ooooliiiidiligt trött på folk som bara måste klampa in i en seriös diskussion och hojta dumheter."

 

"denna hord av begåvningshandikappade kverulanter"

 

"när du nyktrat till"

 

Jag tycker det är synd, för iMatte har ofta bra argument, men när argumenten tar slut så går han(?) överstyr.

 

PS. De tre första citaten går att söka upp för den som är intresserad, men det sista är dessbättre borttaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll om iMatte har en poäng eller inte. Faktum är att han ger sig på sina motståndare med nedsättade tillmälen, för att inte säga kränkningar:

 

"Om jag har hört något mer oinitierat och infantilt, så är det nog från nån asfull, fet och totalt obildad raggare vid korvmojen i Mora, kl 03.30 nån natt jag varit på väg söderut från fjällen. "

 

"Jag är bara så ooooliiiidiligt trött på folk som bara måste klampa in i en seriös diskussion och hojta dumheter."

 

"denna hord av begåvningshandikappade kverulanter"

 

"när du nyktrat till"

 

Jag tycker det är synd, för iMatte har ofta bra argument, men när argumenten tar slut så går han(?) överstyr.

 

PS. De tre första citaten går att söka upp för den som är intresserad, men det sista är dessbättre borttaget.

 

Vore det inte på sin plats att citera de inlägg jag svarat på, eller inläggen i sin helhet? Annars blir du lite av forumets "Janne Josefsson" - klippa ut några ord ur sitt sammanhang och ge dem en annan innebörd... Varför inte citera det inlägg i denna tråd det handlar om, det är ju det diskussionen handlar om? Kanske för att det nte finns mycket att anmärka på där, trots att Pocahontas så gärna vill klämma till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara säga detta till de båda ankorna här:

Att jag "gömmer mig inte bakom andra"

 

Det förekommer inte bara skriftväxling här i detta forum, utan det förs i mitt fall mycket skriveri bakom denna kulissen dels i form av PM till mig och mestadels som mail. då många ber mig om min mailadress så vi för skriftväxlingen den vägen.

 

Ni ska veta det, att av de 23167 registrerde medlemmarna här så är det otroligt många som aldrig vågat skriva ett ord här, och att många av dem föredrar att skriva till mig direkt, först via PM sedan tar vi det via mail.

BARA för att de inte törs skriva om sina problem här av olika skäl, en del säger ärligt att de är rädda för att bli förlöjligade eller ska framstå som otroligt okunniga när det gäller datorer.

 

"Tyvärr" och det är min egen förskyllan, så har jag tydligen blivit en guru för många, och det vill jag inte veta av för jag kan verkligen inte allt, jag tar bara i sånt som intresserar mig.

Kan jag inte så får de försöka lägga sin fråga i forumet, eller så ber jag en "bulvan" göra det...

 

 

Men skit samma, jag lägger ner massor av tid, helt ideellt åt att hjälpa många här vid sidan om, och jag har vädjat till många att jag helst lägger ut sina frågor i forumet, för det är där de hör hemma, så att andra kan få glädje av de eventuella lösningar vi kommit fram till.

 

Men många vill inte av olika skäl, och det respekterar jag och har på så vis fått många vänner här "vid sidan av"..

 

Ibland är det bara lite r mycket, och min fru uppskattar inte all den tid jag lägger ner, både här och på allt mitt "vidsidanomskrivande"..som oftast är mycket mer än det här.

Och jag gör det inte för att jag vill visa mig duktig, utan för att jag tycker det är roligt.

 

Hembesök vill en del ha, mot betalning, men jag har inte tid med sånt, så några har kommit hit med sin dator som jag i en del fall fixat..närapå gratis. (inte heller uppskattat här hemma)

 

Så vad jag vill ha sagt, det är inte bara här jag kommunicerar, att jag sedan inte är mästare på det skrivna ordet, det tar jag inte så hårt på, jag har andra egenskaper som uppskattas högt av de vänner jag fått. Huvudsaken är att vi förstår varandra, vi behöver inte utöva mästerlig retorik för att skriva till varann.

 

 

Förutom min tid här så lägger jag ner tid på "fadderskap" åt en eller två biodlare varje säsong.

(inte heller uppskattat av min kära, som i varje fall fått mig att ta ut bensinpengar av dem jag besöker)

Ska inte trötta ut er mer med vad jag utöver detta sysslar med... helt gratis..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Med 'fildelning' avses i dagligt tal 'piratkopiering' = delning/spridning av digitala filer innehållande upphovsrättsskyddat material via Internet/fildelningsprogram under olagliga former. Kassettersättning är avsedd att ersätta upphovsman för laglig kopiering i mindre skala och berör inte frågan om olaglig fildelning.

 

Nog om detta nu... :glare:

du kan alltås inte skilja på vad en sak är för något och vad det menas med i dagligt tal. Då är det meningslöst att föra en djupare diskution med dig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...