Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårt straff för fildelande kvinna i USA


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Lyssnade på en snutt från din sida, låter fantastiskt bra :)

Är det du som sjunger och spelar?

Finns det en CD att köpa, funderar på som julklapp :)

 

Tack för det. :geros:

 

Om du vill kan du PM:a mig så kan du få tag i singeln (3 låtar)

eftersom full CD'n inte hinner ut som det ser ut nu.

Möjligen kommer man att kunna ladda ner CD, men fysisk platta

blir det nog för liten tid till att få fram, tyvärr.

 

................

 

Sandin.

Du behöver inte oroa dig.

Jag kan ta vara på både mig, mitt artisteri, bolag och välgörenhet. :rockapa:

När vi bestämt oss för att "Go public", vilket vi i praktiken ännu inte har,

kommer det inte att finnas några som helst frågetecken att reta ut. :byrakrat:

 

Sen ska du nog ta i beaktande att jag känner en hel del av medlemmarna vid detta laget

och att jag är en öppen och personlig typ av människa, som skriver en om massa mer

eller mindre privata saker här. De flesta gamla rävarna på forumet vet om det är en massa

bull-shit eller inte och skulle inte låta mig komma undan med det isåfall.

 

Slutligen:

Rädslan att gå in i en konflikt för att någon ska ropa personangrepp tycker inte jag ska höra hemma på ett forum, där målet är att just diskutera.

Ja nu var det inte jag som skrev Fredsmäklare under min avatar utan Red.

Jag ser detta som en ära och vill göra mitt till för att försöka behålla en

bra, rolig, intressant, inspirerande, spännande och trevlig samtalston här på forumet.

Det gör jag inte genom att gå i svaromål med en massa irrelevant munhuggeri.

 

............................

 

Vad ni ser nu är "Work in Progress".

Jag ser vad jag får för reaktioner på vårt vägval och kan därefter fokusera på

var vi måste konkretisera eller hur vi bör omformulera oss.

Jag pratar med många olika människor från medlemmar här till press och media ansvariga

på stora bolag, lite in-officiellt, för att få en uppfattning om hur idén uppfattas.

Det blir som en löpande "marknadsundersökning", men mer giltig i mina ögon eftersom

jag bara berättar om min ide´på ett privat sätt och ser vad jag får för svar, utan att be om en speciell bedömning av vissa specifika frågor och senario.

 

Känner någon sig utnyttjad nu?

Det ska ni absolut INTE göra. :chockadskeptisk:

Jag värdesätter alla era åsikter högt, speciellt de negativa och de ifrågasättande. :geros:

 

post-15957-1192495829_thumb.gif :respekt:post-15957-1192495804_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 262
  • Created
  • Senaste svar
Visst, all publicitet är ju bra publicitet, så jag bjuder på det....

 

Jag säger inte att du är en falsk människa, jag känner inte dig så...och jag gissar att du till och med har goda intentioner, men jag tycker att om man utger sig för att göra något, så ska man kunna backa upp det också, som jag förstår det, efter vad du säger nu, så är det så att när du har fått dina 135.000 som du har investerat, och sen kan ta ut en lön på 10.000 i månaden, DÅ går 45 kr per såld CD till välgörenhet (och rent ekonmiskt är det ju rimligt, det finns ingen revisor eller bankkontakt som skriver under på att det ska vara på något annat sätt) men det innebär också att man om man nystartar ett företag har väldigt långt dit, och det kan till med vara så i det läget att man aldrig kommer dit, och då har man klart vilselett sina kunder tycker jag...

 

Hold you horses buddy!!!! :chockadskeptisk:

 

10.000:- månaden är min förtidspension,

som jag ska lämna tillbaka en del då jag börjar jobba och börjar tjäna pengar på min musik.

Sen är 135.000:- pengar som kanske kommer tillbaka i min ägo.

Men de är inte från de 45:-/CD som ska till välgörenhet,

utan kommer isf från den lilla del av vinsten som blir kvar av försäljningspriset

exkl. välgörenhet, moms, distrubitions- och återförsäljare omkostnader, revisor, reklam

och promotion, samt kostnader för CD pressning.

All produktionskostnad för inspelning av CD'n är alltså redan betalt från min egen ficka

och det är den delen av försäljningspriset vi talar om.

Precis som för vilken annan produkt som helst.

Då kan du ju tänka dig hur mycket (eller lite) jag egentligen tjänar på varje såld CD.

 

Jag sa att vi skulle ge 45;-/CD till välgörenhet av försäljningspriset.

Inte att vi skulle ge 100% av försäljningspriset eller 100% av vinsten.

 

Jag måste väl kunna leva och föda mina barn när jag lämnar tillbaka

en del av förtidspensionen till f-kassan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh please....

 

Vet du.

Jag har en idé vad du kan ta och göra med din gummianka.

 

Vad f..n är det för fel på dig?

Kan jag inte få vara en vänlig, ärlig, samvetsgrann och omtänksam människa

även om jag råkar leva i din syniska värld med folk som säger en sak och gör en annan.

Utgå inte från hur du skulle bete dig eller om du vekligen håller vad du låvar,

utan utgå från om personen du talar med är trovärdig eller inte.

I mitt fall kan du ju tala med vem som helst som känner mig eller känner till mig.

Du skulle skämmas för det sättet du beter dig mot mig.

 

Tyvärr hindras jag av flera olika välgrundade skäl att sätta relevant epitet på ditt beteende

och väl är väl det. Jag vill inte sänka mig till din lågvattensnivå.

 

Sluta att kommentera mina inlägg, om du inte kan komma med något bättre.

Det blir bara patetiskt.

 

...

 

Glömde att nämna i mitt föregående inlägg att precis innan jag startade min artistbana

tackade jag nej till ett revisions jobb för en advokatfirma, så jag tror mig ha ganska

bra koll på den finansiella sida av mitt projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag värdesätter alla era åsikter högt, speciellt de negativa och de ifrågasättande.

 

Vet du.

Jag har en idé vad du kan ta och göra med din gummianka.

 

Vad f..n är det för fel på dig?

Kan jag inte få vara en vänlig, ärlig, samvetsgrann och omtänksam människa

även om jag råkar leva i din syniska värld med folk som säger en sak och gör en annan.

Utgå inte från hur du skulle bete dig eller om du vekligen håller vad du låvar,

utan utgå från om personen du talar med är trovärdig eller inte.

I mitt fall kan du ju tala med vem som helst som känner mig eller känner till mig.

Du skulle skämmas för det sättet du beter dig mot mig.

 

Alltså, jag köper att du inte värdesätter mina åsikter, men jag får inte ihop det du säger först med det du säger därefter.

Jag ber tusen gånger om ursäkt om jag på något sätt går över gränsen, men jag är, i mitt eget tycke, tämligen saklig och korrekt, tycker du annorlunda tycker jag du ska anmäla mig till en moderator.

Med det sagt, vänner är jättebra att ha, men dom är INTE speciellt bra på att ifrågasätta, tyvärr, eftersom många tycker att det går emot själva definitionen av "vänskap", medans jag tycker det är själva grunden för detsamma, jag antar (inte bara för att det ju vara andra HÄR som väckte samma frågor) att dina vänner isf redan har väckt dom här frågorna, och då förstår jag inte upprördheten.

 

45 kr/CD är ju 45 kr/CD (vilket innebär att om jag köper en CD av dig så vill jag se att 45 kr har gått till välgörenhet, vilket ställer enorma krav på öppenhet och insikt, så igen, jag förstår inte upprördheten, det måste du ha räknat med när du valde att lägga det på den här nivån hade vi pratat om % hade vi ju kunnat diskutera om det var av vinsten, eller av försäljningspriset, men som jag ser det så är det inte realistisk (och det måste ju jag som potentiell kund få fråga mig) sen kan ju du välja att svara, eller inte svara på det (jag antar att jag du om jag ifrågasatte Microsofts prispolitik inte skulle ha samma ståndpunkt eller åsikt om mig..) med annat än att en skiva kostar 250 kr, för så ser verkligheten ut med det skatteklimat vi har idag i Sverige, för ett vinstdrivande företag (och antingen driver man ett vinstdrivande företag, alternativet är att man har en ekonomisk förening eller driver det som ett välgörenhetsprojekt, och då ställs ofta stora krav på just redovisning och..ja..men det vet ju du som revisor)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sa att vi skulle ge 45:-/CD till välgörenhet av försäljningspriset.

 

Säger jag en ska så står det fast. :byrakrat:

 

Vi kommer att ha öppen bokföring, tillgänglig för allmänheten.

Exakt på vilket sätt det gör är ej ännu klart, kanske genom rekvisition från oberoende ombud

kanske genom vår websida.

 

Sen har jag lyssnat på men aldrig rättat mig efter negativa omdömen om

något jag har företagit mig. Jag litar på att jag kan ro båten i land om jag nu har sjösatt den.

Så har det varit förr och jag räknar kallt med att göra det denna gången också.

Om du eller någon annan tror på att jag ska klara av det är mig egalt.

 

Hur den ekonomiska kalkylen är uppbygg debatterar jag inte här.

Är du intresserad får du ta personlig kontakt eller vänta till info finns tillgänglig för allmänheten.

 

 

Nu tycker jag att vi återgår till att prata om tråden och inte om mitt projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, 45kr/CD är 45kr/CD, precis som 10mm regn är 10mm regn...

 

Själva grunden till debatten, eller att tråden drog åt det här hållet var ju att du slog på stora trumman och, offentligt, sa att "vi, på mitt skivbolag, gör si och så...." dessutom ett antal gånger,varav si var att ni skulle ge 45kr/CD till välgörenhet..

Som jag sa, jag förstår att du inte värderar mina åsikter speciellt högt, men att selektera ut och bara lyssna på dom som säger positiva och bra saker låter i mina öron extremt farligt, man ska göra skillnad på att ha en negativ inställning och att ha en realistisk attityd....

 

Nu tycker jag att vi återgår till att prata om tråden och inte om mitt projekt.

 

Det är klart du gör....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, för jag tycker inte det är ett välgörenhetsprojekt, då hade du ganska enkelt och snabbt kunnat redovisa för det här.

 

I ett välgörenhetsprojekt så går pengarna, 100% efter omkostnader, till välgörande ändamål, som alltid redovisas (det finns ju en anledning t.ex. till att det är så svårt att få ett sk. 90 konto)

 

Ett vinstdrivande företag kan så klart välja att ge bort en del av den vinsten man gör till välgörande ändamål, baserat på goodwill och/eller socialt engagemang, det finns dock en anledning till att det i princip inte finns ett enda företag som gör det till en del av sin affärsidé (GodEl är ett undantag, där just insikten är tämligen god) och att INGET nystartat företag gör det (GodEl har en del TUNGA finansiärer bakom sig)

 

Det finns också en anledning till att företag som ger bort pengar alltid gör det utifrån del av vinsten (ett företag måste generera en vinst för att finnas kvar, ett nystartat företag har ingen vinst, det är dom flesta med på, säger man då att man ger bort x antal procent av vinsten, så kan alla vara med på att dom 100.000 första skivorna som du säljer helt enkelt inte kommer generera ett öre till välgörande ändamål, men att det är den vägen du tänkt ta...)

 

Jag sa förut att du säkert har goda intentioner, men..i mina ögon är du extremt naiv, eller så lurar du människor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också dålig på att hålla mig "on topic" men detta börjar bli absurt, vad har eran diskussion med kvinnan i USA att göra? Freind har gett dig en länk till en tråd där ni kan tjafsa hur mycket ni vill med varandra. Skillnaden är att då slipper de som inte vill läsa om erat gnabb det om dom undviker den tråden. :byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu startade ju tråden som en nyhetslänk, därefter så var ju mitt inlägg det första...jag tycker inte vi är så off-topic, det har ju hela tiden delvis handlat om stora bolag/priser, och det är ju lite naivt att tro att det någonstans i ledet från artist till kund finns 45 kr att ta bara sådär, som ny och liten finns det såklart besparingar man kan göra, men...det handlar ju också om tillgång och efterfrågan...utan att uttala mig om musiken ifråga, då jag inte hört den, så är det klart att det finns en anledning till att Justin Timberlakes nya kan gå för 189:- på Åhléns, och ändå sälja, samtidigt som Pan Pipes spelarna vid Kopparmärra, eller doktorn som spelade synth på Sergels Torg, tar/tog 99:- för sina skivor och knappt säljer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Att folk delar med sig av musik idag är inte lustigt. Vem vill köpa en CD med 1-2 bra låtar på för 169kr? Ska alla som gör musik och även distrubuerar musik idag börja tjäna pengar igen och verkligen komma från att folk kommer åt musik på olagligt sätt så kanske det är dax att börja producera sådant folk vill betala för.

 

Hårdare straff löser inte huvudproblemet i detta fallet, det gör bara att hela branschen går under i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, för jag tycker inte det är ett välgörenhetsprojekt, då hade du ganska enkelt och snabbt kunnat redovisa för det här.

 

I ett välgörenhetsprojekt så går pengarna, 100% efter omkostnader, till välgörande ändamål, som alltid redovisas (det finns ju en anledning t.ex. till att det är så svårt att få ett sk. 90 konto)

 

Ett vinstdrivande företag kan så klart välja att ge bort en del av den vinsten man gör till välgörande ändamål, baserat på goodwill och/eller socialt engagemang, det finns dock en anledning till att det i princip inte finns ett enda företag som gör det till en del av sin affärsidé (GodEl är ett undantag, där just insikten är tämligen god) och att INGET nystartat företag gör det (GodEl har en del TUNGA finansiärer bakom sig)

 

Det finns också en anledning till att företag som ger bort pengar alltid gör det utifrån del av vinsten (ett företag måste generera en vinst för att finnas kvar, ett nystartat företag har ingen vinst, det är dom flesta med på, säger man då att man ger bort x antal procent av vinsten, så kan alla vara med på att dom 100.000 första skivorna som du säljer helt enkelt inte kommer generera ett öre till välgörande ändamål, men att det är den vägen du tänkt ta...)

 

Jag sa förut att du säkert har goda intentioner, men..i mina ögon är du extremt naiv, eller så lurar du människor...

 

 

:whistling::tarskratt::lol::w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att folk delar med sig av musik idag är inte lustigt. Vem vill köpa en CD med 1-2 bra låtar på för 169kr? Ska alla som gör musik och även distrubuerar musik idag börja tjäna pengar igen och verkligen komma från att folk kommer åt musik på olagligt sätt så kanske det är dax att börja producera sådant folk vill betala för.

 

Hårdare straff löser inte huvudproblemet i detta fallet, det gör bara att hela branschen går under i längden.

 

Man talar ibland om att tänka med plånboken. Även om det vanligen brukar syfta på någonting annat än i det här fallet.

 

Att folk inte betalar är inget kvalitetsmått. Om musikbranschen inte producerar vad folk vill ha, varför vill då folk ha musikfilerna som de snor på nätet? Nollbetalning borde proportionellt betyda - enligt det citerade resonemanget - att ingen heller vill ha musikfilerna. Uppenbarligen ser nedladdarna ett värde som de inte är beredda att respektera genom att betala för sig.

 

Det är märkbart hur detta debattområde - som nästan inga andra tidigare ägnade sig åt än lagstiftare, mediabransch och kulturarbetare - numera drivs i hög grad av besvikna fildelare som ofta inte är särskilt insatta i grundskälen för lagstiftningen och som inte förmår se ämnet i större samhällsperspektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Man talar ibland om att tänka med plånboken. Även om det vanligen brukar syfta på någonting annat än i det här fallet.

 

Att folk inte betalar är inget kvalitetsmått. Om musikbranschen inte producerar vad folk vill ha, varför vill då folk ha musikfilerna som de snor på nätet? Nollbetalning borde proportionellt betyda - enligt det citerade resonemanget - att ingen heller vill ha musikfilerna. Uppenbarligen ser nedladdarna ett värde som de inte är beredda att respektera genom att betala för sig.

 

Det är märkbart hur detta debattområde - som nästan inga andra tidigare ägnade sig åt än lagstiftare, mediabransch och kulturarbetare - numera drivs i hög grad av besvikna fildelare som ofta inte är särskilt insatta i grundskälen för lagstiftningen och som inte förmår se ämnet i större samhällsperspektiv.

Om priset är förhögt så blir resultatet, antingen låter du bli att köpa eller annars fixar du samma sak på annat sätt än att köpa den. Både drabbar branschen i negativ mening.

 

Kontentan blir att ska branschen tjäna pengar så måste de leverera exakt vad kunderna vill ha och efterfrågar till rätt pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om priset är förhögt så blir resultatet, antingen låter du bli att köpa eller annars fixar du samma sak på annat sätt än att köpa den. Både drabbar branschen i negativ mening.

 

Kontentan blir att ska branschen tjäna pengar så måste de leverera exakt vad kunderna vill ha och efterfrågar till rätt pris.

 

Naturligtvis måste alltid framgångsrikt företagande bestå av rätt vara till rätt pris. Men det är inte riktigt sant att dyra varor alltid leder folk vidare till 'sidovägar' för att skaffa dem. Det beror dels på vad det är för varor, och formellt sett är inte musik någon lyxvara ens till dagens priser. I fallet med fildelning verkar det vara betydligt mer av att 'tillfället gör tjuven', likt hur någon ser en olåst dörr och passar på och snor saker - det har ingen direkt koppling till musikproduktionens villkor; i så fall skulle folk ha snott CD-skivor i fullkomliga drivor ur butikerna innan fildelningsprogrammen fanns. Att de finns innebär att jag är dessutom inte ett dugg övertygad om att problemet skulle upphöra bara för att priserna ev. skulle gå ned på CD-skivor. Gratis, är nyckelordet; i botten på fildelningsdebatten finns vad jag kan se sällan mer djupa skäl än att folk vill ha saker gratis av skälet att de fick det tidigare, vilket följer regeln att ingen grupp någonsin ger upp privilegier frivilligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Men det är inte riktigt sant att dyra varor alltid leder folk vidare till 'sidovägar' för att skaffa dem.
Läste du verkligen vad jag skrev?

Varor som gemeneman inte ser som prisvärda, men vill ha kommer de fixa på annat sätt än att köpa.

 

När det gäller musik är det mcyket enkelt. Antingen leverar man en skiv amed hög kvalitet på 80% av alla låtar, eller så släpper man bara singlar.

Allt annat kommer ge argument för att inte köpa skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste du verkligen vad jag skrev?

 

Detta, samt "tänk/gör om, tänk/gör rätt" borde bannlysas för ett tag framöver...

 

Annars skrev OldMac som vanligt vettigt, men jag tycker det är BRA att det disskuteras av andra än lagstiftare och kulturarbetare, bara för att ingångs"värdet" i en debatt är att man vill ha allt gratis (t.ex.) så behöver ju inte utgångs"värdet" vara detsamma, man kan ju faktiskt lära sig något....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste du verkligen vad jag skrev?

Varor som gemeneman inte ser som prisvärda, men vill ha kommer de fixa på annat sätt än att köpa.

 

När det gäller musik är det mcyket enkelt. Antingen leverar man en skiv amed hög kvalitet på 80% av alla låtar, eller så släpper man bara singlar.

Allt annat kommer ge argument för att inte köpa skivan.

 

Läser du vad jag skrev? Det finns som sagt ingenting i fildelningsproblematiken som säger att denna startade som en protest mot musikindustrin, som en aktion grundad i prisbedömning - utan detta startade genom uppkomsten av en 'elektronisk nyckel' till en mängd 'musikaliskt godis' som därmed blev fritt att plocka. Det är en form av 'hacking', något som normalt inte accepteras som en rimlig handling.

 

När du säger att priset är för högt så gör du inte en saklig analys av vad som konstituerar ett för högt pris. Vad är ett för högt pris? Relatera till produktionskostnader, vinstmarginaler, osv. Relatera sedan till hur detta ser ut för andra varor i samhället som inte exakt är 'livets nödtorft' och som kostar lika mycket eller än en CD-skiva. Min poäng: vi ställer normalt inte krav på producenter att vi ska sno deras produkter om de inte sänker priserna. Redan att ha stöld som utgångspunkt för resonemang kring kvalité och pris är moraliskt/etiskt tveksamt. Det är i mitt tycke en form av totalitärt resonemang: 'gör som vi säger, annars skadar vi dina intressen genom olagligheter'. Jag menar att pris och kvalité är en separat fråga att diskutera och har föga att göra med den moralfråga som fildelningsproblematiken innehåller eftersom CD-skivor är trots allt inte livets nödtorft.

 

Kanske bör jag gå och sno några flaskor champagne? Det är ju en fruktansvärd lyxskatt på dem. Är det ett dugligt skäl för att sno dem? Är det ett moraliskt berättigat synsätt? Och om jag nu ändå köper en flaska och skulle tycka att årgången är dålig - har jag då fått ett i grunden bärande argument för att inte betala alls i fortsättningen?? Bör jag då inte som en rimlig etisk värdering hellre avstå från produkten helt och hållet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser du vad jag skrev? Det finns som sagt ingenting i fildelningsproblematiken som säger att denna startade som en protest mot musikindustrin, som en aktion grundad i prisbedömning - utan detta startade genom uppkomsten av en 'elektronisk nyckel' till en mängd 'musikaliskt godis' som därmed blev fritt att plocka. Det är en form av 'hacking', något som normalt inte accepteras som en rimlig handling.

 

När du säger att priset är för högt så gör du inte en saklig analys av vad som konstituerar ett för högt pris. Vad är ett för högt pris? Relatera till produktionskostnader, vinstmarginaler, osv. Relatera sedan till hur detta ser ut för andra varor i samhället som inte exakt är 'livets nödtorft' och som kostar lika mycket eller än en CD-skiva. Min poäng: vi ställer normalt inte krav på producenter att vi ska sno deras produkter om de inte sänker priserna. Redan att ha stöld som utgångspunkt för resonemang kring kvalité och pris är moraliskt/etiskt tveksamt. Det är i mitt tycke en form av totalitärt resonemang: 'gör som vi säger, annars skadar vi dina intressen genom olagligheter'. Jag menar att pris och kvalité är en separat fråga att diskutera och har föga att göra med den moralfråga som fildelningsproblematiken innehåller eftersom CD-skivor är trots allt inte livets nödtorft.

 

Kanske bör jag gå och sno några flaskor champagne? Det är ju en fruktansvärd lyxskatt på dem. Är det ett dugligt skäl för att sno dem? Är det ett moraliskt berättigat synsätt? Och om jag nu ändå köper en flaska och skulle tycka att årgången är dålig - har jag då fått ett i grunden bärande argument för att inte betala alls i fortsättningen?? Bör jag då inte som en rimlig etisk värdering hellre avstå från produkten helt och hållet ?

 

Du kan nog inte räkna att få ett (vettigt) svar efter denna utläggning. Jag kan säga att jag iaf ändrade på en och annan synpunkt efter detta inlägg. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OldMac:

 

Där fick du till en bra förklaring till problematiken.

Håller med dig. :ThumbsUp:

 

Man kan ju inte bryta lagen godtyckligt och då det passar en.

Lagar är till för att hålla och för allas bästa.

Ogillar man dem får man försöka få till en ändring den demokratiska vägen.

Eller som du säger avstå från en produkt tex.

Möjligen starta en debatt eller en bojkott i frågan om man anser det befogat.

(Obs. Vi pratar om svenska förhållanden nu och inget annat!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
När du säger att priset är för högt så gör du inte en saklig analys av vad som konstituerar ett för högt pris. Vad är ett för högt pris? Relatera till produktionskostnader, vinstmarginaler, osv. Relatera sedan till hur detta ser ut för andra varor i samhället som inte exakt är 'livets nödtorft' och som kostar lika mycket eller än en CD-skiva. Min poäng: vi ställer normalt inte krav på producenter att vi ska sno deras produkter om de inte sänker priserna. Redan att ha stöld som utgångspunkt för resonemang kring kvalité och pris är moraliskt/etiskt tveksamt. Det är i mitt tycke en form av totalitärt resonemang: 'gör som vi säger, annars skadar vi dina intressen genom olagligheter'. Jag menar att pris och kvalité är en separat fråga att diskutera och har föga att göra med den moralfråga som fildelningsproblematiken innehåller eftersom CD-skivor är trots allt inte livets nödtorft.

 

Kanske bör jag gå och sno några flaskor champagne? Det är ju en fruktansvärd lyxskatt på dem. Är det ett dugligt skäl för att sno dem? Är det ett moraliskt berättigat synsätt? Och om jag nu ändå köper en flaska och skulle tycka att årgången är dålig - har jag då fått ett i grunden bärande argument för att inte betala alls i fortsättningen?? Bör jag då inte som en rimlig etisk värdering hellre avstå från produkten helt och hållet ?

Om produktionskostnader är höga eller inte struntar konsumenten i. Den ser bara priset på varan när den finns i butiken. Är vara å fördyr för vad konsumenten vill betala så köper den den inte. Förut kopierade vi band från kompisar, idag laddar vi ner musiken från nätet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om produktionskostnader är höga eller inte struntar konsumenten i. Den ser bara priset på varan när den finns i butiken. Är vara å fördyr för vad konsumenten vill betala så köper den den inte. Förut kopierade vi band från kompisar, idag laddar vi ner musiken från nätet.

 

Jag håller med dig (eller rättare sagt höll med dig ;)) men det är ju faktiskt som han säger - bara för att jag inte har råd med nya Poschen så kan jag ju inte gå och sno en. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om produktionskostnader är höga eller inte struntar konsumenten i. Den ser bara priset på varan när den finns i butiken. Är vara å fördyr för vad konsumenten vill betala så köper den den inte. Förut kopierade vi band från kompisar, idag laddar vi ner musiken från nätet.

 

Återigen: det här handlar inte om priser. Det är ett obelagt samband. Sänktes priserna på musik tror jag dessutom att det skulle bidra till att bagatellisera fildelning genom att lägga brottet på till synes 'snatterinivå' och då breda ut det desto mer. Gratis, är som sagt nyckelordet tillsammans med möjligheten att sno. Fildelningen står ju för ett mönster som folk i allmänhet annars inte följer, då det vanliga är att avstå brott än att i alla lägen skaffa sig saker obeaktat lagen. Så varför ska man tro att fildelare i allmänhet först går till butiken, förfasar sig över priset, och sedan börjar fildela, när detta avviker från kända konsumentbeteenden? Själv har jag inte lägenheten fylld med stöldgods bara för att jag är en fattig student. Under den tid jag själv med stor tvekan laddade ned musik - under tiden det var lagligt; samtidigt som jag visste att jag sysslade med något moraliskt tveksamt - gjorde jag det för att möjligheten plötsligt uppstod, inte för att jag dessförinnan ägnat CD-priserna en tanke.

 

Att jämföra med bandkopiering tycker jag är osakligt. Fortfarande tillåter lagen att kopiera musik mellan kompisar. Fildelning är någonting helt annat. Fildelning representerar den olåsta, vidöppna dörren in till ett musiklager, musik ägd av andra än en själv...och alla försvar för fildelning som lägger uppkomstorsaken hos musikindustrin är bara rationalisering av brott, inte orsaksförklaringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...