Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårt straff för fildelande kvinna i USA


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Hmm. :fundersam:

 

Där fick du ihop två inlägg, där jag talar om skilda saker egentligen.

 

Det du har först in detta inlägg är endast ett svar på Jochum's fråga.

Ska inte ses som ett inlägg i debatten.

Alltså: Är det samma sak, sa han. Nej, sa jag.

 

...

 

Sen har jag inte sagt vad jag tycker om icke-aktoriserad nedladdning av musik i syfte:

Är det bra för artisten eller inte i det länga loppet.

 

Detta pga. av att det finns fler svar och fler variabler på detta och

i princip tycker jag, för stunden: Jooo, nja och kanske.

 

Alltså; jag har inte cementerat min åsikt.

Jag kan mycket väl diskutera den men inte kortfattat, som det tyvärr måste bli på forumet.

Så tills jag kan konkretisera och komprimera min ståndpunkt, som artist och "bolags-CEO"

blir det ett rungande: Jooo, nja och kanske. :ThumbsUp:

 

 

Ok, my misstake :stjarnsmall:

 

Ps. med mitt exempel även om det var fel att rikta det mot dig , så menade jag inte endast "icke-auktoriserad" nedladdning utan fenomenet internet/fildelning som helhet. Ett svärd med två eggar. Ett halvtomt eller halvfullt glas. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 262
  • Created
  • Senaste svar
Ok, my misstake :stjarnsmall:

 

Ps. med mitt exempel även om det var fel att rikta det mot dig , så menade jag inte endast "icke-auktoriserad" nedladdning utan fenomenet internet/fildelning som helhet. Ett svärd med två eggar. Ett halvtomt eller halvfullt glas. :yeahbaby:

 

Äh, glömde några smilies. :blushing:

 

Tog inte illa vid. :geros:

Håller med dig om ägg och stora knivar och

glas med olika rumsuppfattning om volymens vara och icke vara. B)

 

Jag sitter dock just nu i den sittsen att jag bara tänker:

Hur ska jag kunna få så mycket pengar som möjligt för min CD. :fundersam:

 

MEN detta är för att ca. 47:- av priset ska gå till välgörenhet för behövande barn.

Sen hoppas jag att det blir pengar över till mig att täcka kostnaderna för inspelningen och produktionen av skivan, som är uppe på 135.000:- just nu tror jag.

Efter det kanske kan det bli en liten vinst till mig, alltså lite lön i pengar.

Min egentliga lön blir att se pengarna komma barnen till nytta post-15957-1191978816_thumb.gif

och glädjen över att folk får nytta och nöje av musiken

(förhoppningsvis :blushing:).

 

Vi får se hur det går. :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Önskar dig ett stort lycka till..... :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=374785

 

Det är så här artisterna ska göra. Inte vara skivbolagens nickedockor hela tiden.

Precis!

 

Saxat.

"Den nya Radioheadskivan har orsakat en del uppståndelse i branschen då den nedladdningsbara versionen endast kostar vad köparen själv vill betala."

 

Jag tror de kommer tjäna mer pengar (vilket inte är fel) på detta intiativ än om de endast hade fått 30% eller vad de nu kan tänkas få av skivbolagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du kommenterade sade jag med humor,

för att jag gillar att skämta,

och jag vill faktiskt visa att det finns folk i branchen som

vill konsumenterna och artisterna väl.

Det är inte kul att hela tiden få höra hur hemska skivbolag är

och hur de bara skor sig på kunderna.

 

Vill du att jag bara ska sitta och ta emot, utan att få berätta att jag vill ändra på detta

iallafall med vårt sätt att arbeta

Är det fel tycker du?

Trodde det var det debatten i tråden handlade om.

 

Jag försöker inte vara störig och ball över det,

utan jag försöker hitta en bra balans mellan alla parter

där alla kan vara nöjda med sitt deltagande från låtskrivande till lyssnande.

Samt att jag vill att en del av vinsten av försäljningen ska komma behövande till del.

 

Har du "fattat" det också, så får du gärna dissa mig och mitt. :ThumbsUp:

 

Jo men det räcker att du säger det en eller två gånger då, så fattar alla som följer diskussionen att det är din infallsvinkel på problemet...

 

Det blir lite för mycket morgonsoffa på tv..."....förresten, sa jag att jag precis har gett ut en ny bok, den ser ut såhär och finns att köpa för 229 på bl.a....."...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att någon kanske bryr sig, men tänkte ändå dela med mig lite av mina tankar. :)

 

Kan hålla med om att om någon "för eget bruk" för över en låt från CD eller en film på DVD till sin dator eller annan egen enhet för att själv kunna ånjuta detta alster, så ser jag personligen ingen som helst problematik i detta.

 

Att dela med sig till någon annan är ju inget fel heller, typ, Du lånar min DVD film (som jag köpt) för att titta på den och sedan lämna tillbaka den är ju helt OK för mig.

 

Men att ladda ner eller dela filmer som man inte alls har anskaffat sig på ärliga villkor tycker jag är fel och detta är emot den/de som faktiskt spenderat en hel del pengar på att skapa något. Kanske är jag patetiskt, men jag tänker på hur jäkla möe pengar som läggs ner i Hollywood på t.ex. en produktion för att vi för några fjuttiga hundarlappar skall få köpa den, eller för en 100 kika på den på bio.

 

Får intrycket att man lever med illusionen att i Hollywood har man fått alla pengar för att göra vad man vill och inte behöver jobba för det. Alternativt att musiker "bara" trycker på "en knapp" så är produktionen klar. Det är ju ett hiskeligt jobb som ligger bakom och hur många "produktioner" går inte åt skogen, läggs ner, eller blev inte alls som man väntat sig...

 

För mig handlar det helt enkelt om att göra rätt för sig. Kanske låter det som ett "töntigt" eller nördigt uttryck. Om någon skapat något och vill ha betalt för det, klart att jag vill ge dem/de pengar för att de tagit sig tiden att skapa det för mig att få uppleva/ta del av.

 

Det går säkert att föra debatt i hur många timmar som helst, fram och tillbaka, men någonstans måste man ju börja och det bästa är ju sig själv. Vad för typ av person vill man vara?

 

Om vi kan börja rucka på allt för mycket och sudda ut vad som är "rätt" eller "fel", så skall vi heller sedan inte gnälla över hur samhället sedan blir, där folk sedan börjar utnyttja varandra mer och mer och sedan är det väl helt OK att utnyttja barn etc etc. Fasiken, redan de uråldriga gamla grekerna hade ju koll på de filosofiska bitarna och psykologiska. :)

 

Sedan har vi det här med tillgång och efterfrågan. Jag hör nämligen ofta en del använda som "ursäkt" att "de har ju redan så mycket pengar". Saken är den att marknaden styr oftast, om det som tillgodoses inte alls är något som marknaden vill ha, så kan ingen tjäna pengar på det, eller hur?

 

Den som tillgodoser den största delen av vad marknaden vill ha, är den som får mest "flis", så funkar det. Skillnaden är ofta att de flesta vill bara "ha", men inget göra för att "erhålla". Medan de som sitter på "degen" visar sig ofta göra oerhört mycket av det som de flesta inte "vill" göra och på så vis efter en tid, får det som de andra inte får pga att de inte villa göra det som skapar det. :)

 

Det är en intressant värld vi lever i... minst sagt!

 

Må toppen & tack för mig!

 

--Andreas

 

Bra och insiktsfullt sagt, så bra tom att jag inte ville korta citatet :)

 

Jag vet inte om jag tycker det utdömda straffet är så himla "hårt" (sett med hänsyn till att USA har ett mycket hårdare klimat när det gäller skadestånd och civilmål).

 

Just när det är så enkelt att kopiera sina skivor och filmer, vilket ju i princip alla anser vara okej för personligt bruk, så ökar ju det personliga ansvaret för att se till att det hålls "för personligt bruk", nu har ju inte hon tagit betalt för det, men om man tar det lilla steget, i tanken, så ser man ganska snabbt paralleller till organiserad brottslighet, och förstår "faran"...eller oron...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att kopiera en cd är inte att stjäla är väll att ta en låt och göra till sin egna?.

 

Jag bojkotar sony de är dem värsta ja vet skit avtal och jag söker mig till något annat skivbolag tex unverisal music ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men det räcker att du säger det en eller två gånger då, så fattar alla som följer diskussionen att det är din infallsvinkel på problemet...

 

Det blir lite för mycket morgonsoffa på tv..."....förresten, sa jag att jag precis har gett ut en ny bok, den ser ut såhär och finns att köpa för 229 på bl.a....."...

 

Lägga av nu, är du snäll.

 

Många av forum medlemmarna ser jag som vänner

och mycket av vad jag postar på forumet är riktat mer eller mindre till dem.

 

En del av det jag skriver är humorbaserat, en del alvar.

 

I övrigt vill jag att så klart att så många som möjligt ska köpa CD'n

eftersom det rör sig om en insamling till behövande barn.

Jag själv kommer, som jag skrev i tidigare inlägg, att antagligen bara få en mindre summa

och kanske bara mitt satsade kapital tillbaka.

 

Vad är problemet med det?

Du är elak i dina kommentarer till mig och jag känner mig faktiskt ledsen över att se ditt sista inlägg, som det första jag läser på denna morgon. :deppig:

Jag satsar mina surt förvärvade pengar, jag tjänar ca. 10.000:-/mån och har 6 barn och är

ensamstående, för att göra en insamling för behövande barn och du rackar ner på mig för det.

 

Tuff kille du, Gummianka.

Hur tror du det känns att läsa det?

Är du nöjd nu?

Känns det bra?

 

.............

 

Föresten.

Till er alla som ger mig er stöd:

 

Tack så mycket. :geros:

Jag är väldigt glad över det. :blushing:

Det behövs. :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Freind: Ta det inte så hårt, vet du inte att en gummianka piper för att den är frustrerad över att alla klämmer på den.

 

Gummianka: Ta inte illa upp bara en skämtsamt inlägg inget påhopp.

 

Inte så många här känner varandra på riktigt och då kan det verka som att "promota" sin skiva om man påpekar det för många ggr. Jag tror dock utan att känna dig att du är en person som brinner för att ge andra möjligheter att må bra/utvecklas och det respekterar jag!

 

Kör på och följ ditt hjärta, låt inte pettitesser störa...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägga av nu, är du snäll.

 

Många av forum medlemmarna ser jag som vänner

och mycket av vad jag postar på forumet är riktat mer eller mindre till dem.

 

En del av det jag skriver är humorbaserat, en del alvar.

 

I övrigt vill jag att så klart att så många som möjligt ska köpa CD'n

eftersom det rör sig om en insamling till behövande barn.

Jag själv kommer, som jag skrev i tidigare inlägg, att antagligen bara få en mindre summa

och kanske bara mitt satsade kapital tillbaka.

 

Vad är problemet med det?

Du är elak i dina kommentarer till mig och jag känner mig faktiskt ledsen över att se ditt sista inlägg, som det första jag läser på denna morgon. :deppig:

Jag satsar mina surt förvärvade pengar, jag tjänar ca. 10.000:-/mån och har 6 barn och är

ensamstående, för att göra en insamling för behövande barn och du rackar ner på mig för det.

 

Tuff kille du, Gummianka.

Hur tror du det känns att läsa det?

Är du nöjd nu?

Känns det bra?

.............

 

Föresten.

Till er alla som ger mig er stöd:

 

Tack så mycket. :geros:

Jag är väldigt glad över det. :blushing:

Det behövs. :sorry:

 

Skärp dig (jag hoppas verkligen att du skojar) om det är vad du tar med dig av den här diskusionen så skulle jag göra som någon annan sa tidigare, lyft blicken ovanför naveln lite...

Efter att ha lyssnat på vad du gör, och snabbt varit inne på din hemsida, så skulle jag kunna vara mycket hårdare, men det blir en personlig grej som jag inte tycker vi ska ta här (sticker man t.ex. ut hakan och säger att man ger bort xx antal % av sina intäkter, i ett företag, som välgörenhet, och har det som en del av affärsidén så borde man kanske tydligare precisera vart pengarna går och vad dom gör...)..men..som sagt, let´s not go there...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker förresten att det kändes bra att Apple var så snabba på att haka på att "dom" fått nobelpriset, då känns dom här mer filosofiska och ideologiska frågorna mer legitima här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker förresten att det kändes bra att Apple var så snabba på att haka på att "dom" fått nobelpriset, då känns dom här mer filosofiska och ideologiska frågorna mer legitima här...

Vidareutveckla gärna ditt resonemang. Jag hänger inte med, kanske beror på att jag är trött eller trög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte föra ner debatten lite till en enklare nivå, ibland är enkelt bättre el åtminstone lättare att greppa... var det nån som skrev skivor förut? Man kan köpa en skiva - bra artisten tjänar pengar - man kan sen spela den för sina kompisar, gratis varje gång, man kan låna ut skivan till dem och de "bandar" den gratis och de spelar banden för sina vänner gratis, när man är trött på skivan hamnar den på en loppis där den säljs och inbringar några tior till Röda Korset eller nån fotbollsklubb och detta utan att ett enda öre går till artisten och så börjar allt om igen tjugo år senare...

Motsvarar inte fildelning allt det som förut hände efter inköpet av ovanstående skiva på Epa?

Sant.

Problemet idag är att hopkopplade datorer är något så kraftfullt att en enorm mängd människor kan ta del av verket inom några få sekunder att det plötsligt kan bli ett reellt hot mot artisten/bolagen.

 

Inblandning av politik i sammanhanget är onödigt tycker jag, det räcker med att säga att även artister och multinationella bolag har rättigheter, och du har aldrig varit helt fri att göra vad du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidareutveckla gärna ditt resonemang. Jag hänger inte med, kanske beror på att jag är trött eller trög.

 

Jag tror helt enkelt att du är trög ;)

 

Alltså...jag vet inte vad jag menade...eller, det här är ju ett Mac forum egentligen (även om jag själv tycker att forumet är vad vi medlemmar gör det till..på gott och ont..) för datarelaterade frågor..

Men jag kände att Apple communityn var snabba på att "kapitalisera" på att Al Gore fick Nobelpriset (absolut förtjänt enligt mig..) trots att han engagemang i Apple inte har med saken att göra, och då känner jag mig inte så "off" när jag leder in andra resonemang att handla om mer software än hardware så att säga....men jag vet inte... jag är trött :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärp dig (jag hoppas verkligen att du skojar) om det är vad du tar med dig av den här diskusionen så skulle jag göra som någon annan sa tidigare, lyft blicken ovanför naveln lite...

Efter att ha lyssnat på vad du gör, och snabbt varit inne på din hemsida, så skulle jag kunna vara mycket hårdare, men det blir en personlig grej som jag inte tycker vi ska ta här (sticker man t.ex. ut hakan och säger att man ger bort xx antal % av sina intäkter, i ett företag, som välgörenhet, och har det som en del av affärsidén så borde man kanske tydligare precisera vart pengarna går och vad dom gör...)..men..som sagt, let´s not go there...

 

Om jag nu fick som jag ser det en hederstitel av red. (fredsmäklare)

tänker jag inte gå i svaromål och bli arg för egen del och över vad som sägs till mig personligen.

 

Jag kommenterar en sista gång, sedan ger jag tusan i vad du säger.

 

Vi har inte preciserat vart pengarna går till pga. vi inte har några intäkter från

försäljning ännu och för att vi inte har beslutat vilka projekt vi ska stödja.

Allt arbete som ska genomföras av oss måste vara vattentätt, eftersom

det inte få finnas den minsta tveksamhet över mål och syfte.

Så beslut tas inte på en höft.

Vidare ska websidans text omarbetas och revideras för en personligare touch

och för att vidare fokusera på budskapet som vi vill framlägga.

 

För att hålla kostnaderna nere är jag den enda som aktiv arbetar med detta på heltid.

Hela projektet finansieras just nu från min egen ficka.

När välgörenhetsprojektet är "up and running" kommer välgörenheten och administrationen

vara helt separerade från varandra och inga pengar från välgörenhetsdelen går till adm.

Jag kommer inte att ta ut lön från adm. heller, utan de pengarna som ska dras in separat

kommer att användas till att betala för andras löner och omkostnader.

 

Med andra ord: Jag håller på att sätta upp en välgörenhets-webshop, som inte finansierar

administration från insamlade medel, vilka är avsatta till just välgörenhet.

Jag tar inga pengar eller vinst själv, men ger ca. 45:- per CD (beroende på € kurs) från min egen CD produktion (då den kommer ut nästa år) tillbarn i nöd och barn med handikapp,

samtidigt som jag försöker se till att det blir valuta för konsumenten och ett pris som tillalar dem.

 

Jag förmodar att du tycker att allt detta är falskt och att jag är en rutten människa

som använder forumplats till att skriva om detta.

Men jag har en förhoppning att det ska finnas några här som vill hjälpa till att få igång projektet.

 

Tro nu inte att jag kommer att sitta och gråta över hur du uppfattar det jag gör,

för de är en människa bland många och jag stöter väldigt sällan på någon som

reagerar och tycker som du gör. Vilket konfirmerar för mig att jag är på helt rätt väg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Freind: Ta det inte så hårt, vet du inte att en gummianka piper för att den är frustrerad över att alla klämmer på den.

 

Inte så många här känner varandra på riktigt och då kan det verka som att "promota" sin skiva om man påpekar det för många ggr. Jag tror dock utan att känna dig att du är en person som brinner för att ge andra möjligheter att må bra/utvecklas och det respekterar jag!

 

Kör på och följ ditt hjärta, låt inte pettitesser störa...!

 

Tack.

Du har helt rätt.

Bara att ignorera gliringar, negativism och elaka kommentarer.

 

Men så länge "den gula leksaken av elastiskt material, förställande en specifik fågel"

fortsätter att skriva tristerier riktade till mig, får jag ju en legitim möjlighet

att "tjata om" och repetera omständigheterna runt projektet. ;)

Det är ju alltid någon besökare som råkar titta in, så det gäller att fånga deras uppmärksamhet

och jag anser att projektet har potential om vi bara klara av att få tillräckligt med

uppmärksamhet om runt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, all publicitet är ju bra publicitet, så jag bjuder på det....

 

Jag säger inte att du är en falsk människa, jag känner inte dig så...och jag gissar att du till och med har goda intentioner, men jag tycker att om man utger sig för att göra något, så ska man kunna backa upp det också, som jag förstår det, efter vad du säger nu, så är det så att när du har fått dina 135.000 som du har investerat, och sen kan ta ut en lön på 10.000 i månaden, DÅ går 45 kr per såld CD till välgörenhet (och rent ekonmiskt är det ju rimligt, det finns ingen revisor eller bankkontakt som skriver under på att det ska vara på något annat sätt) men det innebär också att man om man nystartar ett företag har väldigt långt dit, och det kan till med vara så i det läget att man aldrig kommer dit, och då har man klart vilselett sina kunder tycker jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror helt enkelt att du är trög ;)

 

Alltså...jag vet inte vad jag menade...eller, det här är ju ett Mac forum egentligen (även om jag själv tycker att forumet är vad vi medlemmar gör det till..på gott och ont..) för datarelaterade frågor..

Men jag kände att Apple communityn var snabba på att "kapitalisera" på att Al Gore fick Nobelpriset (absolut förtjänt enligt mig..) trots att han engagemang i Apple inte har med saken att göra, och då känner jag mig inte så "off" när jag leder in andra resonemang att handla om mer software än hardware så att säga....men jag vet inte... jag är trött :)

Personligen så skiter jag fullständigt i Gore's nobelpris eller hans engagemang i Apple. Då jag tror att varken Gore eller Apple är intresserade av att något annat än att tjäna pengar, sen att det går att tjäna med eller utan stil är en annan sak. Angående sådana här papperskorgs trådar så tycker jag det tillför forumet lite mer djup än om det bara var DEfragmenterings trådar ;)

 

Men du har rätt, jag är trög (i varje fall i starten) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Problemet idag är att hopkopplade datorer är något så kraftfullt att en enorm mängd människor kan ta del av verket inom några få sekunder att det plötsligt kan bli ett reellt hot mot artisten/bolagen.
kontentan blir att, det bolag / artister som inte anpassar sig efter utvecklingen dör. Det som vi nu ser är sista dödsknuffen för många.

 

Vi har något i Sverige som heter kassettersättning och den gäller numera även digital material.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kontentan blir att, det bolag / artister som inte anpassar sig efter utvecklingen dör. Det som vi nu ser är sista dödsknuffen för många.

 

Vi har något i Sverige som heter kassettersättning och den gäller numera även digital material.

Skönt att kunna vara överens med dig som omväxlings skull!!! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kontentan blir att, det bolag / artister som inte anpassar sig efter utvecklingen dör. Det som vi nu ser är sista dödsknuffen för många.

 

Vi har något i Sverige som heter kassettersättning och den gäller numera även digital material.

 

Jepp, håller med. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, håller med. :ThumbsUp:

Lyssnade på en snutt från din sida, låter fantastiskt bra :)

Är det du som sjunger och spelar?

Finns det en CD att köpa, funderar på som julklapp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Friend,

Efter vad jag har läst och reflekterat från detta forum så verkar du vara en sympatisk människa med goda intentioner, men låt oss vara vuxna och agera därefter, det verkar finnas en dagismentalitet där det anses att diskussioner skall hållas med små bokstäver och inte gå för hårt mot andras åsikter för att vara konstruktiva. Rädslan att gå in i en konflikt för att någon ska ropa personangrepp tycker inte jag ska höra hemma på ett forum, där målet är att just diskutera.

 

Med det sagt,

Har du ett företag vars mål är att tjäna ideella organisationer eller dra in pengar till välgörenheter bör ju bördan ligga hos dig att just redovisa hur detta görs och framförallt vilken välgörenhet detta är. Dels företagsmässigt (iom du missar målgrupper som är intresserade av en specifik välgörenhet, denna som du inte informerar om), och dels för att motverka lurendrejeri, vem som helst får inte ställa sig på stora torget med en skål och samla in pengar till rädda barnen.

 

Summan av allt detta, plus att du skyltar med ditt skivbolag i värsta car-salesman-monolog, gör att dålig smak uppfattas i munnen.

 

Ta nu denna kritik på rätt sätt, detta är varken personangrepp eller på något sätt negativt inställd till vilken nu organisation du väljer att stödja. Endast att rätt medium kanske bör väljas för distrubition, och att du för mer cyniska människor kan redovisa din välgörenhet.

 

Det är såhär verkligenheten ser ut, och om nu ditt företag går vägen (som vi kan hoppas att den gör) lär du få fler kritiskt tänkande människor i luven som lägger dig under lupp, inte för att begrava dig, utan för att begrava dom människor som faktiskt lurendrejar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...