Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårt straff för fildelande kvinna i USA


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

Den senaste tiden har skivbolagen ökat sina ansträngningar för att klämma åt de som delar med sig av upphovsrättskyddad musik på Internet. Nu har en kvinna i Minnesota dömts att betala 222 000 dollar i skadestånd för att ha delat med sig av 24 låtar.Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 262
  • Created
  • Senaste svar

Jag läste uttalandet från en Sony/BMG advokat i den här nyheten:

 

- Making "a copy" of a purchased song is just a nice way of saying "steals just one copy".

 

Det är intressant tycker jag, om 20 år då när jag inte KAN spela min skiva längre, för att det inte finns några cd-spelare, har jag då förverkat min rätt att lyssna på min inköpta skiva,, eller kan jag lämna dom till Sony så för dom över dom till ett fungeande medium, eller är det dags att dom inser att en MP3 bara är ett annat sätt att lyssna på sin skiva...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att låsa rättigheterna för en låt eller film till det bärande mediet, eller filen för den delen, känns så 80/90 tal...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte ge kvarterslangarna livstid...? Logiken verkar stämma..... Deta är inte rimligt och känns enbart som statuerande exempel. Jag kan inte juridik, men nog är straffet orimligt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste uttalandet från en Sony/BMG advokat i den här nyheten:

 

- Making "a copy" of a purchased song is just a nice way of saying "steals just one copy".

 

Det är intressant tycker jag, om 20 år då när jag inte KAN spela min skiva längre, för att det inte finns några cd-spelare, har jag då förverkat min rätt att lyssna på min inköpta skiva,, eller kan jag lämna dom till Sony så för dom över dom till ett fungeande medium, eller är det dags att dom inser att en MP3 bara är ett annat sätt att lyssna på sin skiva...

 

 

 

Ja snälla nån.. Han verkar bli desperat och paranoid om han tror att man bara är ute efter piratkopiering för man för över låtarna till Macen. Jag har själv gjort det flera gånger men aldrig delat med mig av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte ge kvarterslangarna livstid...? Logiken verkar stämma..... Deta är inte rimligt och känns enbart som statuerande exempel. Jag kan inte juridik, men nog är straffet orimligt....

Håller med.

Här ser vi tror jag ett exempel på hur vare sig lagar eller företagen har hängt med riktigt i utvecklingen, företagen därför att de antagligen måste hitta nya vägar till att tjäna pengar på musikernas alster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste uttalandet från en Sony/BMG advokat i den här nyheten:

 

- Making "a copy" of a purchased song is just a nice way of saying "steals just one copy".

 

Det är intressant tycker jag, om 20 år då när jag inte KAN spela min skiva längre, för att det inte finns några cd-spelare, har jag då förverkat min rätt att lyssna på min inköpta skiva,, eller kan jag lämna dom till Sony så för dom över dom till ett fungeande medium, eller är det dags att dom inser att en MP3 bara är ett annat sätt att lyssna på sin skiva...

 

 

Jag håller med. När "konverteringen" från VHS till DVD skedde så fick ju alla som ville se en film på det formatet köpa en DVD till fullpris. Rimligt vore ju om man fick betala för kostnaden av material och en slant för kvalitéförbättringen, inte köpa "rättigheten" igen till fullpris.

 

Samma sak med CD - MP3/Wav. Nu är jag ingen hejare på lagen överhuvudtaget men visst är det också förbjudet att "rippa" dina CD skivor till annat format? Om jag har en CD och vill ha den som MP3 så måste jag köpa MP3 versionen för att de ska vara lagligt? Jag kan ju ha fel om detta, men skulle inte bli förvånad om det kommer/finns en sådan lag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi hålla oss till det som det handlar om: Olaglig fildelning.

 

Det som kvinnan gjorde sig skyldig till är olagligt i de flesta länder och med tanke på hur astronomiska skadestånden kan bli i USA så kom hon lindrigt undan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan nog göra vad man vill med sin inköpta musik/filmer - rippa hit och rippa dit - säkerhetskopier och packa om till en miljon format. Detta oavsett vad lagen säger, ty nästan alla lagar som finns har undantag som är baserade på förnuftet och dessa undantag går inte att skriva in i lagen. Så är hela vår civilisation uppbyggd. Vad man gör hemma är ens egen ensak och där har lagen ändå ingen insyn. Så ska det vara i den fria världen och detta accepterar även alla producenter. Oavsett vad som säger eller skriver.

 

Men...att DELA med sig - att SPRIDA - är något helt annat. Det är DÄR debatten/konflikten finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag kommenterade ett citat från en advokat i USA, som för många är själva grundpelaren i det som ni kallar för "den fria världen", och att det landet skulle styras av förnuft, just det...som någon annan här sa för ett tag sen, så länge man inte vill ha sitt kaffe varmt och....

 

Som sagt, advokaten var ju inne på att det ÄR olagligt att rippa en cd, även om jag vet att svensk lagstiftning inte ser på det på samma sätt, sen för er som inte hängde med riktigt, när jag talar om att binda rättigheter till en låt till själva filen, eller mediet, så tänkte jag på t.ex. DRM skyddad musik som jag inte kan välja att lyssna på hur/var som helst, trots att jag betalat för det, eller t.ex. en BluRay skiva som gör ungefär samma sak, i min värld är dom båda bara bärare av digital information, som jag betalat för, och därför tycker jag borde ha rätt att se/höra när/var/hur som helst, så länge jag inte bryter mot upphovsrättslagen och ändrar i innehållet.

 

Sen är jag ju med på att jag har accepterat villkoren på ITMS, när jag väl köper musiken där, det är iaf ett föråldrat sätt att resonera (vilket väl kanske Amazons nya tjänst visar på, att det finns dom som insett det...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som en slags travesti på den gamla goda: Ingen kommer behöva mer än 640kb minne...

ingen kommer någonsin ha mer än 5 st mediaspelare att spela upp sina låtar på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citatet ifråga kommer från en chef på Sony/BMG, Jennifer Pariser. Hon blev i rättegången tillfrågad av den gemensamma advokaten för samtliga skivbolag vad hon tyckte om att rippa en CD och hela den biten. Då gav hon det svaret. Det är hennes åsikt, inte vad den amerikanska lagen föreskriver.

 

Se länken här.

 

Förresten ljuger alla skivbolag större än en enskild studio idag. De förlorar inga pengar på skivor eftersom försäljningen är densamma idag som den var för 7 år sen. Det de förlorar pengar på är att Apple och andra företag säljer låtar över nätet och tar stor del av kakan för egen del. De får nu smaka på sin egen medicin eftersom de sen 1950-talet stulit pengar från låtskrivare och artister. Den vanliga fildelningen är stor men inget hot mot någon, annat än möjligen filmfronten. Men biobranschen går bättre än på många år, trots överpriser. De stora bovarna i dramat är just bolagen och deras paraplyorganisationer som inte vill anpassa sej utan behålla status quo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl uppenbart att skivbolagen är påväg att försvinna, de hatar sina kunder de tjänar inga pengar på artisternas konserter eller t-shirts. Folk köper inte skivor, varför inte? Därför att CD skivan inte erbjuder något extra, inte bättre ljud inget mervärde, de flesta sitter inte vid sin stereo och lyssnar på musik, de bär den med sig och de som bar den med sig förut har bytt bort den värdelösa CD spelaran mot en mp3 spelare. Skivbolagen har blivit omsprungna av verkligheten det är dags för dem att försvinna de erbjuder inte längre en produkt som någon vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citatet ifråga kommer från en chef på Sony/BMG, Jennifer Pariser. Hon blev i rättegången tillfrågad av den gemensamma advokaten för samtliga skivbolag vad hon tyckte om att rippa en CD och hela den biten. Då gav hon det svaret. Det är hennes åsikt, inte vad den amerikanska lagen föreskriver.

 

Det var ju hyfsat ointresant i sammanhanget exakt vem som hade sagt vad, därför tog jag uppgifterna rakt av från MacWorlds nyhet, sen tycker jag inte vi behöver gå in på huruvida det amerikanska systemet med brottsmål kontra civilmål fungerar eller inte, DET ÄR en travesti på rättvisa, i ett land där en domstol kan döma ut mångmiljonbelopp i skadestånd för att en hamburgerkedja gjort för varmt kaffe...ja..let´s not even go there...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl uppenbart att skivbolagen är påväg att försvinna, de hatar sina kunder de tjänar inga pengar på artisternas konserter eller t-shirts. Folk köper inte skivor, varför inte? Därför att CD skivan inte erbjuder något extra, inte bättre ljud inget mervärde, de flesta sitter inte vid sin stereo och lyssnar på musik, de bär den med sig och de som bar den med sig förut har bytt bort den värdelösa CD spelaran mot en mp3 spelare. Skivbolagen har blivit omsprungna av verkligheten det är dags för dem att försvinna de erbjuder inte längre en produkt som någon vill ha.

 

Ta inte i så förfärligt. :chockadskeptisk:

 

CD skivan erbjuder ett bättre och "fullvärdigare" ljud än MP3.

Inget snack om det.

 

Och sen finns det skivbolag och skivbolag.

Vårt skivbolag hatar minsann inga kunder. :unsure:

Vi är "snälla" och renhåriga och vill allmänheten väl.

Vi kommer tex att ge ca. 45:-/CD till barn med handikapp och barn i nöd

av nästa CD release.

 

Sen är det så att en hel del artister och band faktiskt

vill ha och behöver hjälp i produktions processen från

låt idé till slutproduktion.

 

Att de stora bolagen inte kan jobba som förut håller jag med om,

inte heller ha samma prisbild,

men nog behövs det skivbolag, produktionsbolag eller liknande

även i fortsättningen.

 

Men som jobbar med artisten , så väl som komsumentens bästa i åtanke. :rockapa:

 

Förresten:

 

Hej och välkommen till forumet. :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sen finns det skivbolag och skivbolag.

Vårt skivbolag hatar minsann inga kunder. :unsure:

Vi är "snälla" och renhåriga och vill allmänheten väl.

Vi kommer tex att ge ca. 45:-/CD till barn med handikapp och barn i nöd

av nästa CD release.

 

När problemet handlar om att skivbolagsdirektörerna ser risken att inte kunna åka limousine blir de väldigt aktiva...... Det är inte mycket att säga om man har begått ett brott och blir fälld. Men brottet och straffet ska ju lira NÅGORLUNDA........ den sekundära frågan OM det är ett brott orkar jag inte gagga om...

 

Men man går fel väg. Istället för att slå och skrämma kunderna kan man gå en annan väg. Ta upp dialogen och oss konsumenter ett alternativ i stället!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard
Att låsa rättigheterna för en låt eller film till det bärande mediet, eller filen för den delen, känns så 80/90 tal...

 

Var det mycket sånt då? Suck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta inte i så förfärligt. :chockadskeptisk:

 

CD skivan erbjuder ett bättre och "fullvärdigare" ljud än MP3.

Inget snack om det.

 

Och sen finns det skivbolag och skivbolag.

Vårt skivbolag hatar minsann inga kunder. :unsure:

Vi är "snälla" och renhåriga och vill allmänheten väl.

Vi kommer tex att ge ca. 45:-/CD till barn med handikapp och barn i nöd

av nästa CD release.

 

Sen är det så att en hel del artister och band faktiskt

vill ha och behöver hjälp i produktions processen från

låt idé till slutproduktion.

 

Att de stora bolagen inte kan jobba som förut håller jag med om,

inte heller ha samma prisbild,

men nog behövs det skivbolag, produktionsbolag eller liknande

även i fortsättningen.

 

Men som jobbar med artisten , så väl som komsumentens bästa i åtanke. :rockapa:

 

Förresten:

 

Hej och välkommen till forumet. :geros:

 

CD ger visserligen högre kvalité, men ingen joggar med sin CD Walkman längre och i dom flesta hem sitter en vanlig Sereo anläggning där du inte kan skilja på kvalitén mellan CD och mp3(om den är inspelad med minst 192kbps).

Idag vill man ha flexibla system som möjliggör snabb uppladning av låtar till bärbara enheter och internet är en enormt källa för att snabbt ladda ner det senaste och springa iväg med sin ipod och njuta av musiken under joggingturen.

 

Sen CD innehåller kanske 2-4 låtar som man gillar och resten vill man inte lyssna på så då vill man inte heller köpa skivan bara för ett par låtar slull. Med mp3 kan man blanda sina favoriter och man kan lagra flera låtar på dagens minneskort så det möjligtgör att man kan ha flera spellistor med sig med flera hundra låtar på.

 

Det är konstigt att marknaden erbjuder små mobila mp3 spelare men inte vill erbjuda 

passande medium som är billig och lättillgänglig. Det gamla sättet att käna pengar på CD är över och musikjättarna måste inse att dom blev bortsprungna av tekniken.

Jag tror att dem flesta är beredda att betala en skälig summa/per låt som ändå skulle generera lika mycke eller mer än vad cd kostar. Men att ta 15-20kr per mp3 låt är mycket och då är det frästande att ladda ner låtarna pirat.

 

Det lättaste våre ifall man skulle kunna "tagga" låtarna med en unik Id som skulle registreras hos bredbandsleverantören som i sin tur skulle ta

betalt genom bredbandsabbonemanget för varje låt man laddat

 ner . Genom detta kunde man även dela mp3 mellan 

kompisarna och ändå betala för låtarna. Konsumenten kunde ha frihet att ladda varsomhelstifrån och producenterna skulle få betalt för sina låtar. Och då kunde man gå ner i pris/låt så lågt som 2-3kr(eller ännu lägre)*antal nedladningar och ändå skulle skivbolagen gå med vinst.

 

Men detta är kanske redan försent och för komplicerad för att kunde användas som 

lösning på piratkopiering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av ren nyfikenhet, om det varit en man, hade ni skrivit "fildelande man" eller "fildelare"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har väl hela tiden försökt få internets brott att kunna jämföras med "verklighetens brott" yes/no ?, dvs om man laddar ner en skiva är det samma sak som att sno en i skivaffären yes/no ?

 

24 låtar är 2 album, om man går in i en skivbutik i usa och snor 2 album kanske man får 2-3 000 i böter yes/no?

 

Hur kan man då få 1.4 miljoner i böter av att tanka ner 2 album?, usa måste ju verkligen vara helt fuckat !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har väl hela tiden försökt få internets brott att kunna jämföras med "verklighetens brott" yes/no ?, dvs om man laddar ner en skiva är det samma sak som att sno en i skivaffären yes/no ?

 

24 låtar är 2 album, om man går in i en skivbutik i usa och snor 2 album kanske man får 2-3 000 i böter yes/no?

 

Hur kan man då få 1.4 miljoner i böter av att tanka ner 2 album?, usa måste ju verkligen vara helt fuckat !

 

Du får mig att funderal lite...

Har hon delat ut totalt 24 filer, eller är det 24 olika låtar som hon delat ut massa av gånger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har väl hela tiden försökt få internets brott att kunna jämföras med "verklighetens brott" yes/no ?, dvs om man laddar ner en skiva är det samma sak som att sno en i skivaffären yes/no ?

 

24 låtar är 2 album, om man går in i en skivbutik i usa och snor 2 album kanske man får 2-3 000 i böter yes/no?

 

Hur kan man då få 1.4 miljoner i böter av att tanka ner 2 album?, usa måste ju verkligen vara helt fuckat !

Du får mig att funderal lite...

Har hon delat ut totalt 24 filer, eller är det 24 olika låtar som hon delat ut massa av gånger?

24 låtar är väl 24 filer?

Sedan kan ju dessa 24 filer/låtar laddats ner tusentals gånger. Vad är det för böter på att stjäla tusentals CD gånger två?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
24 låtar är väl 24 filer?

Sedan kan ju dessa 24 filer/låtar laddats ner tusentals gånger. Vad är det för böter på att stjäla tusentals CD gånger två?

 

Men SLUTA jämföra fildelning med stöld. SLUTA säg STJÄLA när det riktiga ordet är UPPHOVSRÄTTSBROTT.

 

Att säga "stöld" i stället för upphovsrättsbrott visar att man inte tänkt ut sin ståndpunkt på egen hand, utan är ett offer för mediaindustrins massiva kampanj. När man inte riktigt förstått det man instruerats att säga blir det lätt såna där fel. Hur kul är det att skrika ut att man är en dresserad apa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är väl den att skivbolag och filmstudios är lite skruvade ihuvudet, dom ser en nedladdning som ett förlorat försäljningstillfälle medans det inte behöver vara så överhuvudtaget, dom som medvetet laddar ner kopierat materiall har nog inga större intentioner att köpa original filerna.

 

Det andra problemet är att skivbolag är fruktansvärt giriga, när lagliga alternativ som tex iTunes presenteras så kostar en virtuell skiva iprincip lika mycket som en CD skiva fast man själv får stå för alla omkostnader vid leverans (bredbandsavgift) och lagring (hårddisk), dessutom får man inte ens "CD Boken" utan ett halvtaskigt scannat skivomslag som bara har en sida. (Och nu vill dom ju höja priset på iTunes musiken blandannat)

 

Dom har sig själva att skylla att situationen är som den är, Jag tycker inte minsta synd om dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard
Att säga "stöld" i stället för upphovsrättsbrott visar att man inte tänkt ut sin ståndpunkt på egen hand, utan är ett offer för mediaindustrins massiva kampanj. När man inte riktigt förstått det man instruerats att säga blir det lätt såna där fel. Hur kul är det att skrika ut att man är en dresserad apa?

 

Stöld är precis vad det är. Man tar någon annans verk och ger bort det gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...