Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lagra rawfiler på IPod?


kajsa

Rekommendera Poster

Jag funderar på att skaffa en Ipod Classic för att lagra digitalfoton på resor. Min fråga är :

Går det att spara Rawfiler från olika kameror? Jag har dels en Pentax K10, dels en Canon G9.

På Pentaxen går det att alternativt spara som DNG i stället för Pentax egna rawfiler. JPG lär inte vara något problem. Någon som vet? Eller någon annan mellanlagringsenhet som klarrar olika rawfiler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

om du använder din iPod som extern enhet så går det alldeles utmärkt att spara RAW-filer på den. Det gör det iaf på min iPod Nanon 2nd Gen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om jag fattar det hela rätt så ska du inte föra över RAW-filerna till iPoden från datorn, utan direkt från kameran?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill föra över dem direkt från kamera til IPod eller från minneskort via bildläsare till IPod. Kan Ipoden även visa rawfilerna på skärmen? Iphoto på minMacBook Pro klarar av att importera och visa Pentax Rawfiler men inte G9;ans CR2 filer. Där kommer ett meddelande som säger :oläslig fil. Det är därför jag undrar om IPoden klarar av denna filtyp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att spara RAW-filer till iPoden med deras 'kamerakontakt' som jag antar att du har kikat på? Däremot kommer jag inte åt kompatibilitetslistan nu, så jag kan inte kolla om det funkar till de kameror du använder.

 

Det går inte heller att titta på bilderna i iPoden efter du har fört över dem.

 

Ett varningens finger dock! Det verkar som om överföringen tar galet lång tid, samt suger ur musten ur både iPoden samt kameran under tiden.

 

 

Edit: tillägg! Kamerakontakten fungerar ej till iPod Classic, endast iPod video!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast iPod Video är ju iPod Classic

 

Va?! Alltså jag menar generationen innan iPod Classic. Inte den som släpptes nu, utan den innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Jag har en ipod "video" 30gb som jag använder som laddar ner bilder på diekt från kameran. Min Ricoh är inte kompartibilitets testad men funkar fin iaf, även om ipoden säger att enheten inte är kompartibel när kameran ansluts. Väljer man skriv ut på kameran så skickas bilderna över till ipoden. :fundersam:

Förmodligen funkar de flesta kameror.

 

Angående strömförbrukning vid nedladdning; En ipod 30gb klarar att ladda ner 1gb från kameran, inte mer. Det är vad ett fullt laddat batteri klarar.

Nyare ipod classic har högre batteri kapacitet och klarar förmodligen att ta emot mer data en 1gb på en laddning.

 

Besvarade väl egentligen inte någon ställd fråga, men kanske interssant iaf...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...