Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OS i Peking?


joppe2

Är det rätt att bojkotta OS i Peking?  

37 medlemmar har röstat

  1. 1. Bojkott?

    • Ja, det är rätt
      18
    • Nej, det är fel
      16
    • Vet inte
      3


Rekommendera Poster

Slog på tvn nyss och det råkade vara Agenda just då. Det diskuterades om det är rätt eller fel att bojkotta OS i Peking.

 

Så nu frågar jag er, vad tycker ni om att bojkotta OS i Peking? Rätt, fel?

 

 

 

Själv är jag skeptisk till om det skulle fungera. Min röst läggs på Nej, det är fel. Helt klart.

Jag tycker inte heller att sport och politik har med varandra att göra. Sporten ska vara ett forum där sådant ska ha möjlighet att glömmas bort, för en ögonblick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt jonas.... man skall inte blanda Äpplen och Päron

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Tycker det är rätt med att bojkotta det, annars kommer troligen Kina inte göra nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med ovan, blanda inte sport och politik.

Om man ska bojkotta alla länder som gör fel så kommer det inte bli många OS kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dubbelmoral.com ifall det bojkottas, hur perfekta är väst länderna på en skala? Har antagligen dödat betydligt fler än Kina genom att stödja diverse konflikter och krig i andra länder, nu räknar jag inte ens de som dött direkt av väst världens krig. Bojkotta Sverige nästa vm/em i whatever tex, Bofors säljer vapen till USA som dödar folk i Irak. Man ser bara det svarta i andras ögon, aldrig i sina egna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste inte att det blir OS i Norrköping :stjarnsmall:

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dubbelmoral.com ifall det bojkottas, hur perfekta är väst länderna på en skala? Har antagligen dödat betydligt fler än Kina genom att stödja diverse konflikter och krig i andra länder, nu räknar jag inte ens de som dött direkt av väst världens krig. Bojkotta Sverige nästa vm/em i whatever tex, Bofors säljer vapen till USA som dödar folk i Irak. Man ser bara det svarta i andras ögon, aldrig i sina egna.

Kanondelen av Bofors är väl engelsk och den del som pillar med missler svensk? Antagligen mer komplicerat än jag tror... Bofors

 

 

Ska vi bojkotta OS i Kina kan vi väl bojkotta alla datorer, även Apples, som tillverkas där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda OS som ett politiskt slagträ fungerar ett tag tills det blir mot-bojkotter och mot-mot-bojkotter...... i längden tror jag det är bättre att folk upptäcker att vi kan umgås och ha trevligt rätt över alla gränser. Dessutom ger slika arrangemang en bra plattform att framföra åsikter på! En bunt OS-medaljörer från ett koppel av länder vinner med "Burma i tankarna" osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda OS som ett politiskt slagträ fungerar ett tag tills det blir mot-bojkotter och mot-mot-bojkotter...... i längden tror jag det är bättre att folk upptäcker att vi kan umgås och ha trevligt rätt över alla gränser. Dessutom ger slika arrangemang en bra plattform att framföra åsikter på! En bunt OS-medaljörer från ett koppel av länder vinner med "Burma i tankarna" osv...

 

 

Jag håller med. Samtidigt är det uppenbart att idrott och politik verkligen hör ihop och att allt annat är önsketänkande. Att Kina väljer att ta på sig kostnader och besvär för OS-arrangemangen beror förstås bl a på att det ger 'goodwill' åt nationen Kina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med. Samtidigt är det uppenbart att idrott och politik verkligen hör ihop och att allt annat är önsketänkande. Att Kina väljer att ta på sig kostnader och besvär för OS-arrangemangen beror förstås bl a på att det ger 'goodwill' åt nationen Kina.

 

..och det är de ensamma om .... skämt å sido. Alla vill ha den goodwillen och kanske mest länder som betraktas som mer eller mindre suspekta från väst. De vill gärna ha våra pengar men inte våra värderingar. Att ha OS ger en viss legitimitet..............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle ni oxå inte bojkottat om det var t ex George Bushs USA som anordnat tävlingarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite skillnad va? Bush måhända är dum men de där militärledarna i Burma ligger nog närmare Pol Pot än Bush alla fall. Framförallt är han vald.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite skillnad va? Bush måhända är dum men de där militärledarna i Burma ligger nog närmare Pol Pot än Bush alla fall. Framförallt är han vald.

 

Men vem har dödat flest människor? Jag sätter pengarna på George där. Och är det bättre att ha ett OS bland folk som valt en person som är ansvarig för många liv än att ha det bland ett folk som inte valt deras ledare själva? Finns många sätt att se på det, man kan ju belöna folket med ett OS om de inte är medskyldiga, borde man göra det med ett folk som faktiskt valt sin ledare?

 

Jag är i vilket fall trött på väst världens dubbelmoral, när dem gör fel så skall man inte straffas på något sätt, när andra länder gör det så är det en helt annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sagt nåt om att inte bojkotta OS i USA, ni får gärna göra det om ni vill. ;)

Vi har nog ingen aning om hur många hundratusentals människor som dött under Burmas juntaregim de senaste decennierna, räkna även de som dött av svält och tvångsarbete. Amrisarna för krig mot några som de tror är fienden och har gjort en del misstag medans juntaledarna är det egna folkets fienden och det med flit. En viss skillnad. Men ni får bojkotta vilka ni vill. Lägger jag mig inte i.

 

Och ja, ett OS varsomhelst blir nog mer en belöning för makthavarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusan. :deppig:

Nu blev jag osäker.

osäker på vad Friend ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en bild från Berlin-OS där deltagarna snyggt marscherade förbi den där fyren Adolf med högerhänderna sträckta upp i luften.

 

Ligger i sängen och lyssnar på musik från Theresienstadt, det kanske påverkar tankarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SOK:s ordförande sa nåt bra på dumburken häromdagen, att en bojkott bara stärker nationalismen i det land som blir föremål för en bojkott. Han gjorde jämförelser med Sovjet 1980 då sommar-OS hölls i Moskva och Los Angeles 1984 då USA blev väldigt nationalistiskt. Därför anser jag att en bojkott är fel.

 

Istället ska vi tvingas oss på Kina och dess granne Burma. Vi ska överösa dom med turister, dåliga prylar och mer eller mindre tvinga dom att köpa våra varor, inte tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det sista stycket har jag respekt för den åsikten, det kan va en annan framkomlig väg kanske. Men för att rädda livet på munkarna nu tror jag det behövs snabbare åtgärder. Men de kanske inte har mördat så många, vi får väl se.

 

För det första stycket tror jag det inte gäller om hela befolkningen starkt osympatiserar med sin ledning, då kanske de kan känna stöd i sin kamp istället. Men jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundtankarna med OS är ju att det ska vara fritt från politik, dock är det långt ifrån fritt från politik. Man blir mer glad att vi slår danskar eller norrmän än om vi slått en spanjor eller italienare. Så bara på pappert är OS fritt från politik.

 

Min röst går till "Nej, det är fel" för man ska inte blanda ihop politik med OS. Sport ska vara ett nöje där man kan sätta bråk åt sidan och tävla på lika villkor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstade ja på denna fråga.

 

Men måste tillägga att ska idrotten bojkotta OS i ett visst land så ska väl näringslivet och politikerna också göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...