Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nätverksdisk - vilket protokoll ska jag välja?


mjg

Rekommendera Poster

Ho.

 

jag har tryckt in en Lacie nätverksdisk och när jag vill ansluta (Gå/Anslut till server/bläddra) så erbjuds jag flera protokoll. Tre ikoner med min LaCie-disk visas (den är döpt till "MEDIA"):

 

MEDIA

 

MEDIA AFP

 

MEDIA FTP

 

Det är bara Macar hemma och det är alltså ett hemmanätverk via en router. Jag backuppar och spelar musik/film från den.

 

Vilket ska jag välja - vad är snabbast? AFP är väl AppleTalk? Slött? FTP...tänker på Internet. Den utan ändelse? Är det Windows tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att MEDIA är smb protokollet. Jag skulle välja 1: AFP, 2: SMB 3: FTP

Prova dig annars fram med en större fil och prova de olika protokollen för att se snabbaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ho.

 

jag har tryckt in en Lacie nätverksdisk och när jag vill ansluta (Gå/Anslut till server/bläddra) så erbjuds jag flera protokoll. Tre ikoner med min LaCie-disk visas (den är döpt till "MEDIA"):

 

MEDIA

 

MEDIA AFP

 

MEDIA FTP

 

Det är bara Macar hemma och det är alltså ett hemmanätverk via en router. Jag backuppar och spelar musik/film från den.

 

Vilket ska jag välja - vad är snabbast? AFP är väl AppleTalk? Slött? FTP...tänker på Internet. Den utan ändelse? Är det Windows tro?

Du ska välja AFP (Apple Filing Protocol). Detta hanterar allt extra som Mac-filer kan dra med sig (Type, Creator och Resource fork).

 

Har inget med AppleTalk att göra och det är en myt att AppleTalk är slött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag aldrig haft någon sagd LaCie disk men ska du bara använda disken för ett ändamål, och med Mac nu t.ex. så skulle jag kolla om man kan stänga av dom andra protokollen på disken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag aldrig haft någon sagd LaCie disk men ska du bara använda disken för ett ändamål, och med Mac nu t.ex. så skulle jag kolla om man kan stänga av dom andra protokollen på disken...

 

Jo, det kan man och det ska jag göra.

 

En annan sak....Disken är ju formaterad i något som heter XFS och detta kan man inte ändra - omformatera, ja, men inte till annat filsystem. Mina inkrementala backups går inget bra - den backar upp enorma mängder som redan är backuppdae och oförändrade. Detta tror jag beror på filsystemet som trixar med filnamnen varpå mitt backup-program inte känner igen filerna vid nästa backup, raderar dom och skriver över dom från Macen igen...och på LaCien får dom felaktiga namn igen och...etc...etc...

Så - min lösning är att göra en stor disk-image (HFS+) på disken (jo, det går utmärkt) och backuppa till den. men då måste ju denna image alltid vara monterad på skrivbordet för att det ska funka. Ska det vara så här? Kan man verkligen inte göra inkremental backup från en Mac till en nätverksdisk med filsystemet XFS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hmm, det var ett tag sedan frågan ställdes...

 

Jag anser fördelen med min LaCie NAS med XFS är att det går lika bra att använda den oavsett om jag kör Win/OSX/OS9. Helt sömnlöst. Och min mediaspelare kör så det ryker från NASens inbyggda Twonkyserver. Mina drömmar är uppfyllda--alla husets nätverkade prylar kommer åt NASen. Utan mystiska rörelser över inställningarna.

 

Litet googlande efter upplysningar gav inga ledtrådar. Men jag vill föreslå att du läser manualerna för disken och backupprogrammet. Att du testar med de olika varianterna (MEDIA, MEDIA AFP) för att se om filnamnsproblemet kvarstår. Och så det självklara: Kolla med ett annat backupprogram.

Har du kollat på LaCies forum?

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...