Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

knacka java på mac, går det?


krimz

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag är ny på forumet och har ingen erfarenhet av mac men nu så har jag blivit sugen på en iMac och då har jag lite funderingar. Jag kodar rätt mycket i java och jag trodde att detta inte skulle vara något problem på en mac (Plattformsoberoende för tusan!) men efter att ha surfat runt lite så har jag blivit lite fundersam. För det första, stämmer det att apple utvecklar sin egen version av java sdk och att denna inte håller jämna steg med suns senaste releaser? Om jag har förstått diskussionen på de java forum för mac som jag har besökt så vägrar apple att öppet diskutera sin framtida strategi för java? Utveckling av enterprise java (ejb 3.0) applikationer, stöds det fullt ut på mac?

 

Tack på förhand!

 

/Kristofer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte helt insatt på java området men vad jag förstått är det som du säger att den inte håller helt jämna steg (vänta på utförligt svar av någon annan), men å andra sidan är iMac ett säkert köp i vilket fall, du kan ju köra Windows på den samtidigt eller för sig. 2gb minne och vmware fusion så kör du din utvecklings miljö i Windows och osx samtidigt utan att det känns slött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utveckla java på mac går utmärkt dock har Apple en egen utvecklingsmiljö Xcode (som det för all del inte är något fel på) istället för Suns SDK (tror Sun slutat erbjuda det för mac).

 

Det kan ibland vara viss eftersläpning innan de aldra nyaste Java-versionerna byggs in i systemet men annars fungerar det finfint.

 

Det kan förstås vara ett problem om du behöver använda absolut senaste versionen. De flesta applikationer utvecklas ju för etablerade och spridna javaversioner. Vet inte om det på något sätt går att använda Suns paket…

 

Edit: Apple vägrar alltid att diskuttera nya versioner och kommande produkter - lite dum attityd kan man väl tycka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men å andra sidan är iMac ett säkert köp i vilket fall, du kan ju köra Windows på den samtidigt eller för sig. 2gb minne och vmware fusion så kör du din utvecklings miljö i Windows och osx samtidigt utan att det känns slött.

 

Det känns inte riktigt optimalt att behöva virtualisera windows när jag ska koda java. Det är en så pass viktigt del av min datoranvändning att jag inte tycker jag har råd att kompromissa i den här frågan.

 

Apple vägrar alltid att diskuttera nya versioner och kommande produkter - lite dum attityd kan man väl tycka.

 

Extremt dumt i just detta fallet. Som utvecklare så måste man ju ha en viss framförhållning när det gäller teknikutveckling och utveckling av standarder. Det faktum att apple inte ens tycks villiga att uttala sig om framtida java versioner är mycket oroande för mig. Som jag har förståt saken så tror många att java sdk 6 kommer att stödjas i leopard men med tanke på att leopard släpps den här månaden(?) och att man fortfarande inte kan hitta någon bekräftelse från apples sida... Det känns bara så amatörmässigt/oproffisionellt skött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns inte riktigt optimalt att behöva virtualisera windows när jag ska koda java. Det är en så pass viktigt del av min datoranvändning att jag inte tycker jag har råd att kompromissa i den här frågan.

 

Vill du inte virtualisera det så finns bootcamp för att göra en partition bara för windows - starta upp windows som på vilken PC som helst, när du inte utvecklar kan du köra osx om du så vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utveckla java på mac går utmärkt dock har Apple en egen utvecklingsmiljö Xcode (som det för all del inte är något fel på) istället för Suns SDK (tror Sun slutat erbjuda det för mac).

 

Sen finns ju Eclipse också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utvecklar själv i J2EE i Eclipse mot JBoss och apples JDK är snabbare på exekvering är Suns egna.

*nix har lite annan minneshantering men det fungerar utmärkt att jobba med mac och java utveckling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du inte virtualisera det så finns bootcamp för att göra en partition bara för windows - starta upp windows som på vilken PC som helst, när du inte utvecklar kan du köra osx om du så vill.

 

Du missförstår mig. Virtualisering eller dual boot, det spelar ingen roll vilka alternativ som finns - i slutändan handlar det om att jag blev tvungen att kompromissa i en för mig enormt viktig fråga. Om så är fallet... "that's it" "no deal." :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du missförstår mig. Virtualisering eller dual boot, det spelar ingen roll vilka alternativ som finns - i slutändan handlar det om att jag blev tvungen att kompromissa i en för mig enormt viktig fråga. Om så är fallet... "that's it" "no deal." :(

 

Du gör som du vill naturligtvis, jag förstår bara inte vad kompromissen är när det gäller bootcamp? Det är precis därför det gjordes - för att folk inte ska behöva kompromissa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har förståt saken så tror många att java sdk 6 kommer att stödjas i leopard men med tanke på att leopard släpps den här månaden(?) och att man fortfarande inte kan hitta någon bekräftelse från apples sida... Det känns bara så amatörmässigt/oproffisionellt skött.
Nja, det är nog inte amatörmässighet utan snarare marknadsföringshype. Man gör inga uttalanden om kommande produkter (Leopard är förstå då ett märkligt undantag, men men) antagligen för att:

1. Göra det mer spännande när nya produkter kommer

2. Inte utlova något man kanske inte kan hålla (t ex att SDK 6 kommer i Leopard när man inte kan vara helt säker, det ger ju friheten för apple att hela tiden kunna ompröva sin strategi och produkter utan att behöva kliva tillbaks och säga hinner inte/projektet nedlagt/försenat med följande överreaktion på börsen, missnöjda kunder, etc.)

 

Det är inte så att Apple inte vet vad dom sysslar med eller vad dom ska hitta på nästa månad…

 

Även om det ger Apple fria händer att vara kreativa och följa trender så gör det förstås vi kunder ofta trevar i mörkret om vad för datormodeller eller mjukvara som kan komma att komma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag väntar på att dom släpper Leopard (26:e den här månaden?) och ser om det stöder jdk 6. Kommer Leopard att bli tillgänglig direkt med nya datorer när dom släpper det, är det någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Kommer Leopard att bli tillgänglig direkt med nya datorer när dom släpper det, är det någon som vet?

 

Så har det alltid varit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, har nu bestämt mig att vänta tills leopard släpps.
Om du sysslar med java så kommer du nog trivas i Mac OS X:s unix-miljö om du nu bestämmer dig för Mac…
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extremt dumt i just detta fallet. Som utvecklare så måste man ju ha en viss framförhållning när det gäller teknikutveckling och utveckling av standarder. Det faktum att apple inte ens tycks villiga att uttala sig om framtida java versioner är mycket oroande för mig.

Om du yrkesmässigt programmerar så kan man väl gå med i Apples developer-program (vad det nu heter). Kostar en del, men då får man förhandsversioner av operativsystemen för test exempelvis. Huruvida det även inkluderar förhandstest av programmeringsmiljöer vet jag inte. Håller inte på med utveckling själv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...