Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

kylnings-problem med Mac Plus


mange92

Rekommendera Poster

Jag har nyss köpt en Mac Plus från en snubbe i skåne. Jag kollade lite på engelska wikipedia om dom, och såg att de har haft problem med kylningen. de skanade ju fläkt, så jag kan förstå det. Men jag vill inte att den ska överhettas nu när jag fått tag i den (hade tänkt använda den som ordbehandlare, och spela lite spel på). Är risken verkligen så stor som det talas om? och hur borde jag orda det i så fall? jag har ingen lust att öppna den och krångla där inne,,, desseutom har jag hört att bildröret i plusarna har nån kraftig spänning i sej. Men det kanske är sista utvägen, att installera en intern fläkt på nått vis

 

(jag kommer filma när jag packar upp den, och bootar den för första gången och ladda upp på youtube och lägga länken här i tråden, om någon är intresserad)

 

tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dåvarande sambo köpte en MacPlus ny på den tiden, och använde den sedan säkert i fyra - fem år. Har inget minne av att den blev särskilt varm. Det var väl snarare den externa hårddisken som blev varm efter några timmar.

 

Sedan beror det säkert på vad man försöker göra med datorn: ordbehandling och enkla spel kräver väl inte så mycket kraft, och man får stänga av datorn mellan varje arbetspass.

 

Låter man den stå som server och vara påslagen dygnet runt (instängd i en garderob) eller kör mer krävande program blir det kanske en annan sak.

 

Du får väl helt enkelt prova dig fram: känna om höljet blir varmt, och om det kommer het eller bara lite rumsvarm luft ur öppningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok.. llåter bra. en annan fråga: det följde ju med plusarna en "tour of the macintosh plus" som man ser i denna filmen: http://www.youtube.com/watch?v=YPaKoFMSkUI

 

jag tror inte att han jag köpte datorn av skickade med nån dån, han sa iallafall inget om det. vet någon om man kan ladda ner den nånstans? skulle vara roligt att ha bara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen den där turen. Tror att jag har sparat den på min back-up disk. Det fanns ett par roliga övningsdisketter också, där man fick lära sig att klicka med musen och dra i rullgardins-menyerna.

 

Om du inte hittar något ställe att ladda ner från så kanske jag kan skicka dem till dig. Som filer, jag har ingen möjlighet att jobba med disketter längre.

 

Annars finns det ett par siter som koncentrerar sig på gammelmacar, och har diverse roligt man kan ladda ner. Ska se om jag kan hitta någon länk. Leta annars hos Apple, åtminstone system 7 finns ju att ladda ner gratis, men den där turen över MacPlus är ju snarare System 6.0.5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte hittar något ställe att ladda ner från så kanske jag kan skicka dem till dig. Som filer, jag har ingen möjlighet att jobba med disketter längre.

 

okej. menar du med mail då alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som mail eller på cd, ja. Kontakta mig direkt i så fall.

 

Men kolla först den här länken till Apples nerladdningssida. Jag tror att det är de två disketterna som är listade längst ner:

 

Basics och Tutorial. Jag varken kan eller vill kolla själv just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hittade ingenting i den länken.. jag kollade så bra jag kunde iaf. men har du möjlighet, så kan du skicka filerna till kraftwerk_92@hotmail.com när du har tid och så, det är ingen brådska

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå skärmen, så sade man på den tiden det begav sig att den var alltför högstrålande - "på tok för mycket" sade en försäljare av Macar till mig -, men jag vet inte om man lyckats påvisa något samband mellan dessa datorer och sjukdomsfall (kan ha varit hudproblem, men jag är inte säker).

 

Min egen Plus, som jag använde i nästan 20 år, verkade inte ha blivit alltför varm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag körde den igår i cirka en halvtimme, spelade shufflepuck cafe på den. den blev hyfsat varm på högra sidan, men på vänstra sidan blev den RIKTIGT varm, så varm att det gjorde onta tt ha fingret där... känner mej lite orolig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min plus blev också varm när jag använde den, olika på båda sidorna. Men den funkade då och funkar än..

 

btw, fläkt = damm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

skruva upp den och borra upp lite hål i taket och några nere på chassit så får du lite självdrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
skruva upp den och borra upp lite hål i taket och några nere på chassit så får du lite självdrag.

 

Wassborg, Wassborg, Wassborg. Så får man väl ändå inte göra!?

Det måste finnas något annat sätt att lösa problemet än att "stympa" en så fin dator. Tänk vilka dammängder som kommer att komma ner i datorn. Borde bli problem. Åtminstone om det är så dammigt som hemma hos mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den tiden det begav sig så fanns det en uppsjö av ritningar på hur man skulle applicera en skorsten ovanpå Plusen för att därigenom öka självdraget. Vet inte om det nu gjorde nån speciell nytta.

Plusarna blev ganska varma, och en sak som ofta pajade var powersupplyen.

När det gäller skärmen och högspänningen så kunde man ladda ur den med en skruvmejsel, men jag kommer inte riktigt ihåg hur. Har fått mig obehagliga stötar några gånger. Men undviker man skärmens baksida så kan man göra det mesta.

Problemet är väl att få tag i en torxmejsel som når ända ner till skruvarna vid isärtagningen.

Vanliga bitshållare har för stor ytterdiameter, så det lär bli att fila ner ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wassborg, Wassborg, Wassborg. Så får man väl ändå inte göra!?

Det måste finnas något annat sätt att lösa problemet än att "stympa" en så fin dator. Tänk vilka dammängder som kommer att komma ner i datorn. Borde bli problem. Åtminstone om det är så dammigt som hemma hos mig...

 

 

hoho jag vet, fast det skulle fungera. Det går väl att applicera något dammfilter över hålen typ liknande som man har till inluft på hus. Men det skulle givetvis inte vara så snyggt.

Kom att tänka på en bild på en ombyggd classic tror spm en person hade petat i ett cube moderkort.

Han hade satt en stor fläkt på hela baksidan av datorn. Det var rätt snyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac Plus är byggd som en skorsten med självdrag (redan på den tiden var man långt fram på designbiten). Upplevde aldrig några värmeproblem med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå skärmen, så sade man på den tiden det begav sig att den var alltför högstrålande - "på tok för mycket" sade en försäljare av Macar till mig -, men jag vet inte om man lyckats påvisa något samband mellan dessa datorer och sjukdomsfall (kan ha varit hudproblem, men jag är inte säker).

 

Min egen Plus, som jag använde i nästan 20 år, verkade inte ha blivit alltför varm.

 

Men du var ju alltid så solbränd och fin ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du var ju alltid så solbränd och fin ;)

Inte alls, men vad har det med saken att göra? Måhända en Ranelidare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått mig obehagliga stötar några gånger. Men undviker man skärmens baksida så kan man göra det mesta.

Problemet är väl att få tag i en torxmejsel som når ända ner till skruvarna vid isärtagningen.

Vanliga bitshållare har för stor ytterdiameter, så det lär bli att fila ner ordentligt.

 

Man kunde tydligen dö av närkontakt med baksidan. Det var viss någonting med att skärmen exploderade. Nice! Jag lät alltid datorn stå ett dygn utan el så att spänningen släppte. Sedan var det OK.

Jag specialbeställde en torxmejsel som är perfekt för ändamålet. Betalade säkert en bra bit över 100 kr...

Andra har tillverkat egna genom att "Dremla" eller såga av toppen på en vanlig lång mejsel och svetsa fast en "bits" där. = Billigare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla CRT-skärmar är vacuumpumpade och imploderar, inte exploderar. I smaländan finns en liten glasförsegling som man inte ska ha av för då imploderar bildröret. Det kan medföra att det flyger glasbitar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...