Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hitta låtinfo utan att veta

carlsson

Recommended Posts

Efter att ha använt ett AppleScript-verkyg på mina låtar i iTunes så förstördes ID3-information på ungefär 500 av låtarna... Inte så roligt. (Gör inget annat samtidigt som du låter AppleScript jobba, då är det lätt att det f*ckar ur)

Hur som helst, det ska finnas verktyg som hittar korrekt låt baserad på filens innehåll. Man laddar upp början på filerna så föreslår programmet vilken låt det är, och ersätter ID3-infon vid behov.

Någon som vet vilket program jag talar om? Jag hittar det tyvärr inte nu när jag söker... :(

Men om du tömmer hela biblioteket, och låter iTunes importera låtarna på nytt?

Men om du tömmer hela biblioteket, och låter iTunes importera låtarna på nytt?

Grejen är att filnamnet har döpts om också. Jag har alltså INGEN info kvar om låtarna....

Jag körde ett script som "swappar" mellan Artist och låtnamn, och samtidigt jobbade med ett gäng andra saker. Det slutade med att låt A fick låt C's namn medan artisten kom från låt B. typ. Samtidigt uppdaterades filnamnet. Grattis. :totaltgalen:

Hur som helst, Jaikoz verkar vara räddningen. Lite kinkigt gränssnitt (byggt på Java) men när man väl fattar så verkar det funka kanonbra. Klicka på knappen med helt ologiskt utseende (ser ut som ett mindre-än-tecken, mouseover avslöjar "Autocorrect tags from MusicBrainz server") så hämtar den infon! :)

Verkar vara räddningen. Om någon har ett bättre förslag, så shout!

Det verkar inte helt perfekt dock.

Låtar som Jaikoz inte hittar, kan däremot iEatBrainz hitta. Jäkligt skumt med tanke på att de letar mot samma databas...?

Jaja, det är en början iallafall...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...