Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med RAM-minne i Windows Vista


bmo

Rekommendera Poster

Jag har den senaste iMacen och en Bootcamp-partition som jag kör Windows Vista på. För några veckor sedan uppgraderade jag RAM-minnet i datorn till 4GB (2 * 2 GB). Installationen var lätt som en plätt och mina 4 GB dök upp när jag kikade på "Om den här datorn" i OS X. När jag kollar på information om datorn i Windows Vista står det dock att jag bara har 3 GB RAM.

 

Är det någon som vet vad det kan vara för fel och vad jag kan göra för att fixa det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken version av Vista kör du? Det finns både 32-bitars och 64-bitarsversioner. Teoretiskt sett skall ett 32-bitars OS klara att adressera max 4GB, men XP klarade det inte och det verkar som att 32-bitarsversionen av Vista inte klarar det heller. Men Tiger verkar klara?

 

Microsoft har en artikel om det:

http://support.microsoft.com/kb/929580/en-us

 

Summan av kardemumman: Skriv BCDEDIT /SET PAE ForceEnable i en kommandprompt nära dig, så ska det fixa sig :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken version av Vista kör du? Det finns både 32-bitars och 64-bitarsversioner. Teoretiskt sett skall ett 32-bitars OS klara att adressera max 4GB, men XP klarade det inte och det verkar som att 32-bitarsversionen av Vista inte klarar det heller. Men Tiger verkar klara?

 

Microsoft har en artikel om det:

http://support.microsoft.com/kb/929580/en-us

 

Summan av kardemumman: Skriv BCDEDIT /SET PAE ForceEnable i en kommandprompt nära dig, så ska det fixa sig :D

Japp det stämmer, billigaste varianten klarar bara av 3 Gb eller var det nu var

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att skriva BCDEDIT /SET PAE Force Enable i kommandoprompten men får bara meddelandet: "Det gick inte att öppna datalagret för startkonfigurationen. Åtkomst nekad.". Varför är åtkomsten nekad när det är jag som är administratör för datorn?

 

Edit: Jag kör 32-bitarsversionen av Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...