Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köp av MacBook


iommi11

Rekommendera Poster

Jag ska köpa en MacBook, men jag har en liten fundering som jag hoppas kunna få svar på av er erfarna Macmänniskor.

 

Om jag köper en MacBook imorgon så får jag med Tiger, men om jag väntar tills Leopard släpps, ingår den då i MacBooken för 10000kr?

 

Innebär det då att om jag slår till imorgon, och vill ha ett uppgraderat operativsystem senare, att Leopard kommer att kosta en slant?

 

Tack på förhand /Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska köpa en MacBook, men jag har en liten fundering som jag hoppas kunna få svar på av er erfarna Macmänniskor.

 

Om jag köper en MacBook imorgon så får jag med Tiger, men om jag väntar tills Leopard släpps, ingår den då i MacBooken för 10000kr?

 

Innebär det då att om jag slår till imorgon, och vill ha ett uppgraderat operativsystem senare, att Leopard kommer att kosta en slant?

 

Tack på förhand /Mattias

 

Ja, i så fall medföljer Leopard installerat på din maskin. Å andra sidan så kan du köpa din maskin nu och sen köpa en uppgraderingsskiva. När jag köpte min första iMac så köpte jag den tre veckor innan Tiger lanserades (jag fick Panther installerat), men jag fick köpa en uppgr.skiva för 300 kr. Den funkar även för ominstalleringar (så det är en "komplett" installerings-DVD).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAr beställt mig en MacBook nyligen, väntar med iver nu, dock verkar det som om dom cyklar med den från shanghai;(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha. :)

 

Det är lugnt. :)

 

Men sen kan du ju tänka på att den nuvarande Macbook-utgåvan sannorlikt är den sista vita modellen. Nästa Macbook lär vara i aluminium och av ny typ.

 

Så behöver du en laptop nu (och att du vill ha en vit), köp nu. Annars bör du vänta och se vad Apple hittar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den funkar även för ominstalleringar (så det är en "komplett" installerings-DVD).

 

Så du menar att man då kan köpa Leopard när det släpps och sedan bara använda den och göra sig av med sin Tiger skiva? I sånna fall beställer jag en MacBook med Tiger på fredag om inte Leopard kommer då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din Tigerskiva kommer bara gå att använda med den datormodell som du har. alltså har den ett begränsat andrahandsvärde. Leopardskivan du köper är "Retail" och funkar på alla modeller. Om du sedan ska sälja din dator, kommer du med all sannolikhet få problem om du inte kan skicka med originalskivorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din Tigerskiva kommer bara gå att använda med den datormodell som du har. alltså har den ett begränsat andrahandsvärde. Leopardskivan du köper är "Retail" och funkar på alla modeller. Om du sedan ska sälja din dator, kommer du med all sannolikhet få problem om du inte kan skicka med originalskivorna.

 

OK, tack för det svaret

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ni det kommer bli så pass mkt uppgraderingar på den nya (förhoppningsvis silvriga :)) mb'n att det är värt att vänta o skita i rabatten på ipoden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag, trots ryktena, inte att det kommer någon större uppgradering av Macbooken inom några månader. Det dröjer nog uppåt ett år.

 

Det var ju inte så länge sedan de gjorde om den lite grann. Och är det något som kommer att uppmärksammas i januari så är det troligen iPhone. 3G-version till sommaren eller nåt sånt.

 

Jag hade mycket hellre tagit iPoden. Å andra sidan så äger jag ingen sedan förut, så det kanske spelar in. B)

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, i så fall medföljer Leopard installerat på din maskin. Å andra sidan så kan du köpa din maskin nu och sen köpa en uppgraderingsskiva. När jag köpte min första iMac så köpte jag den tre veckor innan Tiger lanserades (jag fick Panther installerat), men jag fick köpa en uppgr.skiva för 300 kr. Den funkar även för ominstalleringar (så det är en "komplett" installerings-DVD).

Uppgraderingsskiva? Hur får man tag på en sån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...