Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya Zunemodeller jagar iPoden


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

Microsofts mål med Zune är att etablera sig som stark tvåa och slutligen att bräcka iPoden som marknadsledande mp3-spelare. Företaget är känt för att kunna bryta sig in i och slutligen dominera marknader men är de nya Zune-spelarna bra nog att ta in på iPodens dominans?Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom är förmodligen mycket bättre men det spelar eg ingen roll med tanke på järngreppet iPod har.

 

Dessutom känns det lite som att mp3-spelare håller på att dö ut...med tanke på att man kan få sjyssta mp3/mobil/tv/pda lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara bra så slipper de som hatar Apple :chockadskeptisk: bråka över deras produkter och Apple slipper bli åtalad för monopolställning...... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara bra så slipper de som hatar Apple :chockadskeptisk: bråka över deras produkter och Apple slipper bli åtalad för monopolställning...... :hihihi:

 

Vad är det som är bra menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Businessweek rapporterar ungefär som jag och de allra flesta ser det, Zune har ingen chans, åtminstone inte i kort perspektiv och om man förutsätter att konsumenter inte är helt hjärndöda, men det sista är jag inte helt säker på.

 

En snygg & praktisk detalj iPods har numera är touchscreen, något Zune saknar.

Konsumenter vill oftast ha det hetaste och det senaste.

 

Microsoft fortsätter att plagiera men Zune kan inte ens spela Microsofts eget Playsforsure.

Eller vad sägs om "förbättringen" där delade sånger nu plötsligt inte längre dör efter tre dagar, "bara" efter tre spelningar.... :tarskratt::chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är bra menar du?

 

"Microsofts mål med Zune är att etablera sig som stark tvåa".......... osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Businessweek rapporterar ungefär som jag och de allra flesta ser det, Zune har ingen chans, åtminstone inte i kort perspektiv och om man förutsätter att konsumenter inte är helt hjärndöda, men det sista är jag inte helt säker på.

Jag tror inte heller Zune har en chans mot iPod som sagt men inte beror det på att den på ngt sätt är sämre...det är jag säker på.

 

En snygg & praktisk detalj iPods har numera är touchscreen, något Zune saknar.

Konsumenter vill oftast ha det hetaste och det senaste.

Mmm, radio och WiFi :D

 

Microsoft fortsätter att plagiera men Zune kan inte ens spela Microsofts eget Playsforsure.

Eller vad sägs om "förbättringen" där delade sånger nu plötsligt inte längre dör efter tre dagar, "bara" efter tre spelningar.... :tarskratt::chockadskeptisk:

Du kan aldrig hålla dig...det blir så tråkigt att diskutera med dig för man vet redan exakt vad du ska säga...ngt objektivt lär man inte få från dig vad gäller Apple.

 

 

"Microsofts mål med Zune är att etablera sig som stark tvåa".......... osv.

 

Jo men vad har det med "folk som hatar Apple" att göra? Eller var det ett försök till att vara spydig förklädd med en fniss-smiley? Hade du ngt riktigt att tillägga? Det var ju trots allt en frågeställning här...."Är Zune tillräckligt bra för att sno andelar av iPoden"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den verkar tjysst faktiskt! Såg smidig och snygg ut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både att Zune inte kan spela Playsforsure och att delade sånger dör en abrupt död efter tre spelningar i den nya Zune är sant. Enkelt att kontrollera hos Microsoft själva eller någon av alla de artiklar som skrivits om den.

 

Objektivitet handlar om neutralt hanterande av vad som är sant och inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både att Zune inte kan spela Playsforsure och att delade sånger dör en abrupt död efter tre spelningar i den nya Zune är sant. Enkelt att kontrollera hos Microsoft själva eller någon av alla de artiklar som skrivits om den.

 

Objektivitet handlar om neutralt hanterande av vad som är sant och inget annat.

 

Ifrågasatte jag detta? Jag minns inte att jag gjorde det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att så fort det börjar snackas om Microsoft eller Apple som företag så är det alltid någon som blir hetsig. Lite synd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att så fort det börjar snackas om Microsoft eller Apple som företag så är det alltid någon som blir hetsig. Lite synd.

Agreed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sägs att anledningen till att dom släpper pfs är att dom inte är nöjda med utformningen av bl.a Napsters shop. Nu vet jag inte hur det funkar med deras egna...men vad innebär det för nackdelar att den inte lirar med PlaysForSure? Ngn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom känns det lite som att mp3-spelare håller på att dö ut...med tanke på att man kan få sjyssta mp3/mobil/tv/pda lösningar.

 

Just det! Zune kommer för sent. Folk verkar alltmer föredra en musikmobil.

 

"Mp3-spelarnas glansdagar i Sverige tycks vara över. Försäljningen minskade dramatiskt med 30 procent under andra kvartalet i år, jämfört med samma period förra året. Vinnare är musikmobiler, med Sony Ericsson som dominant. Försäljningen ökade med 60 procent under andra kvartalet jämfört med samma period förra året, visar ny försäljningsstatistik från analysföretaget IT-research."

 

Källa: http://web2.dagensps.se/article.aspx?artic...&categID=18

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det! Zune kommer för sent. Folk verkar alltmer föredra en musikmobil.

 

"Mp3-spelarnas glansdagar i Sverige tycks vara över. Försäljningen minskade dramatiskt med 30 procent under andra kvartalet i år, jämfört med samma period förra året. Vinnare är musikmobiler, med Sony Ericsson som dominant. Försäljningen ökade med 60 procent under andra kvartalet jämfört med samma period förra året, visar ny försäljningsstatistik från analysföretaget IT-research."

 

Källa: http://web2.dagensps.se/article.aspx?artic...&categID=18

Hmm, ja de verkar ju onekligen som att mobilerna tar mer mark. Jag är dock fortfarande skeptisk. I mina ögon måste mobiltelefontillverkarna satsa mer på det grafiska gränssnittet. Har en SonyEricsson W880i, och jag tycker det känns som en ofärdig version av deras Walkman-gränssnitt. Innan det kommer en mobil som bevisar mig motsatsen kommer jag ha 2 enheter i fickan :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kikat in i framtiden i mina kulor, och såhär ser den ut:

 

I takt med att allt fler väljer en musikmobil minskar antalet sålda Mp3-spelare successivt. Apple har förstås insett detta, känner sin iTunes- och iPod-dominans hotad och släpper en musikmobil - iPhone. iPhone är dock ingen mobil för gemene man, alltså släpper Apple inom ett år en mindre och billigare version av iPhone! (Edit: som kommer att heta iPhone nano) ;)

 

Misslyckas Apple med sin(-a) musikmobil(-er) är nog iTunes-erans storhetstid över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kikat in i framtiden i mina kulor, och såhär ser den ut:

 

I takt med att allt fler väljer en musikmobil minskar antalet sålda Mp3-spelare successivt. Apple har förstås insett detta, känner sin iTunes- och iPod-dominans hotad och släpper en musikmobil - iPhone. iPhone är dock ingen mobil för gemene man, alltså släpper Apple inom ett år en mindre och billigare version av iPhone! ;)

 

Misslyckas Apple med sin(-a) musikmobil(-er) är nog iTunes-erans storhetstid över.

Kan vara beredd att hålla med. iTunes kommer iof inte att dö, tror jag. Med så många kunder som dom har idag, finns ingen chans att dom bara överger iTunes, så länge det inte kommer en tjänst som har bättre utbud, är billigare och enklare att använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..eller så dödar Apples låsta lösningar produkterna. Att vara låst till iTunes var väl okej så länge som iTunes var bäst, men fler och fler föredrar väl Windows Media Player idag? (Jag menar Windowsversionen.) Dessutom finns det i Sverige fler lösningar för film och musik med WMP/IE. Det gäller ju även iPhone som Apple låser till en leverantör och ser till att man inte kan installera program hur som helst. Det skapar ju inte good-will precis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..eller så dödar Apples låsta lösningar produkterna. Att vara låst till iTunes var väl okej så länge som iTunes var bäst, men fler och fler föredrar väl Windows Media Player idag? (Jag menar Windowsversionen.) Dessutom finns det i Sverige fler lösningar för film och musik med WMP/IE. Det gäller ju även iPhone som Apple låser till en leverantör och ser till att man inte kan installera program hur som helst. Det skapar ju inte good-will precis.

Nej att iPhone inte tillåter 3:e partsutveckling gillar jag verligen inte. Det skulle utan tvekan vara en enorm styrka. Antagligen kommer dom börja sälja applikationer senare, som skulle hämmas om folk kunde utveckla sina egna apps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, ha allt i egen ficka och ladda hem via operatörerna kanske? Bara en sådan knasgrej som att ta betalt extra för ringsignalerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, ha allt i egen ficka och ladda hem via operatörerna kanske? Bara en sådan knasgrej som att ta betalt extra för ringsignalerna.

Japp. Det bevisar i mina ögon att Apple har blivit giriga och valt fel väg. Har alltid känts som Apple har satt konsumenten på första plats, men nu verkar dom vända på steken tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Det bevisar i mina ögon att Apple har blivit giriga och valt fel väg. Har alltid känts som Apple har satt konsumenten på första plats, men nu verkar dom vända på steken tyvärr.

 

Jepp, bästa kompisar med RIAA medan MS framstår som ett allt trevligare alternativ ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, bästa kompisar med RIAA medan MS framstår som ett allt trevligare alternativ ;)

Jupp. Synd att det ska gå den vägen, men det är nog oundvikligt. Mycket vill ha mer som dom brukar säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men vad har det med "folk som hatar Apple" att göra? Eller var det ett försök till att vara spydig förklädd med en fniss-smiley? Hade du ngt riktigt att tillägga? Det var ju trots allt en frågeställning här...."Är Zune tillräckligt bra för att sno andelar av iPoden"?

 

Ojs... här var det vasst.... Jag tog mig friheten att skämta till det lite. Jag kan försäkra att jag hade skrivit samma sak även om det inte hade hamnat under ditt inlägg, om du nu tror att jag försöker mucka med dig som din reaktion antyder.

 

Jag är övertygad om att Zune kommer att ta marknadsandelar av Apple just av den anledningen som jag beskrev, men även av andra anledningar. Jag tror inte att MS släpper en spelare som är osäljbar och deras ekonomiska status låter dem sälja MÅNGA Zune med förlust för att nå dit man vill. Jag tycker det är bra att MS tar upp konkurrensen för att inte Apple ska hamna i någon monopol-liknande situation av flera skäl, nu när andra mp3-tillverkare har lagt ner. Den nästan monopolliknande situationen MS har på operativsidan är förödande och det finns inget eftersträvansvärt i detta inom någon affärsgren. Det är utarmande och sätter marknadskrafterna ur spel.

 

Det jag inte förstår är varför man väntade så länge? De borde ha sett för länge sedan att tillväxten inom mp3-området skenade. Nu när vi är i övergångslandet till multiapparater telefon/mp3/gps/handdator/kaffebryggare.... ;) är det väl lite sent att komma med, om man inte har en långsiktig strategi som innefattar en utveckling av konceptet. Må bäste man vinna! :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men det handlar väl om att MS egentligen låter andra göra kringprodukterna. De finns ju en massa Windows mobile telefoner.

Nu kom jag att tänka på en notis där HTC slog sig för bröstet för att de sålt nästan lika bra som iPhone. Lite konstigt då de har en dåligt produkt enligt de flesta på jobbet som tvingas använda den. (Det är en mobil med Windows och pekskärm, problemet med den är att det är för bökigt att ringa vanliga samtal)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...