Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple bromsar spel till Macen


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Mr Potato head
Grafikkorten har varit i princip de samma, både ATI och NVidia har försett med kraftfulla grafikkort även till Apple.

Kraftfulla har alltid funnits ja, men utbudet har alltid varit sämre och det har saknats många high end spelkort.

Igen, jag har ingen kunskap direkt i ämnet, men en reflektion i sammanhanget är ju att DirectX dom senaste åren har genomgått större förändringar (åtminstone fler revisioner) än OpenGL (eller !?)

Ja det har det, och tyvärr är det ofta det som personer utan kunskap i ämnet hänger upp sig på (no offence). Direct3D och OpenGL är uppbyggt lite olika. Det finns massor av standardiserade tillägg till OpenGL, därför behöver inte kärnan uppdateras lika ofta.

Jag förstår inte ens hur du menar....att man om man står i valet mellan att utveckla ett spel som kan nå 1.000.000 poteniella kunder, eller 10.000.000 potentiella kunder, så väljer man självklart det sistnämnda, att påstå något annat verkar dumt...

Tur att ingen har påstått något annat då. Varför välja? Det enda mikaellq just sa var ju att marknadsandelen inte har någon betydelse. Utvecklar man ett spel och funderar på om man ska släppa det till t.ex OS X också är det ju antalet potentiella köpare som är viktigt, inte hur stor marknadsandelen är.

Det känns som det var mycket....jag vet inte...

Snälla säg, mycket vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej alltså, jag visste inte riktigt vad jag menade, det inget försök att säga något utan uttala det...

 

Men jag förstår inte hur ni bara skiljer på dom, marknadsandelen (PC/Mac) står ju såklart i direkt relation till antalet potentiella köpare, även om den demografiska sammansättningen skiljer emellan...

 

Jag menar, beslutet tas ju redan tidigare (inte om man ska släppa det till Mac/PC) och utgår ifrån en idé man har om ett spel, och sen är ju frågan vad som är den enklaste, billigaste, mest lönsamma vägen till att förverkliga den idén, och där verkar det uppenbart att DirectX/PC vinner...(man får gärna svära över Microsoft, men alldeles för ofta när man gör det så förenklar man saker på ett sätt som känns orimligt, och målar upp MS som satan, jag menar, självklart utnyttjar man sin ställning som no 1 på desktop marknaden, och en ganska framskjuten position inom konsolmarknaden, men det DEN positionen har man ju kämpat för, det finns ju inget företag som bara lägger sig platt på rygg, självklart utnyttjar man tidigare gjorda landvinningar, precis som Apple gör med ITMS och iPod/iPhone t.ex..tror du att Apple släppt in PC användare på en sån "killerapp" om situationen hade varit den omvända, att dom haft motsvarande andel användare som PC/Win)

Det är ju bara kolla på vilka spel som portas till Mac, det är dom befintliga kassakorna, dom spelen som man redan vet att dom säljer, för alla andra spel (som ju är en krossande majoritet) så är verklighten sådan, att når man 1% av installationsbasen som Windows har, så kanske spelet går +/- noll, motsvarande siffra för Mac, 1% av installationsbasen av Mac OS X, så går man omkull...och alternativet då, att utveckla ett spel för OpenGL som kan köras på båda plattformar...det är ju det jag säger, jag vet inte, men om det var lika enkelt och kostnadseffektivt, så har jag svårt att se att inte alla skulle välja det, eftersom det ju skulle ge tillgång till båda marknaderna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker egentligen det förklars tydligast i uppkomsten till tråden (även om jag inte vet vem personen är och hur objektiv han är, å andra sidan, hur objektiv är NÅGON?)

 

Uppenbarligen har dom mötts av ett bättre bemötande i kontakten med Microsoft, vilket också Bungie säger, vilket ju är nog så viktigt, och inte säger något om den tekniska överlägsenheten hos det ena eller andra lägret, däremot är det ju inget snack om att i en kreativ process så är det inte alltid teknisk överlägsenhet som leder till den mest lyckade pprodukten...

 

Och sen har Mikaellq analysen färdig redan i sitt första inlägg tycker jag, även om jag inte för mitt liv förstår varför han menar att Microsoft ska åtalas för det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...