Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem att spela in från min USB-Mic ingång.


Gerthoi@hotmail.com

Rekommendera Poster

Gerthoi@hotmail.com

Hej. Jag hare ett litet problem. För några dager sedan fick jag hem en iVoice2 från macally. Detta är en mikrofon, och ljud-in, adapter som man kopplar till datorn via USB.

Jag hade tänkt att spela in några inspelningar jag har på vanligt kassettband till min iBook som saknar mic/line in. Det enda ljudinspelningsprogram jag har till datorn är det med Roxio Toast Titanium, medföljand CD Spin Doctor. Det fungerar att spela in med programmet och volymindikerarna visar att ljud spelas in. Men när man väl trycker på stop och sparar filen så får man följande meddelande: Untitled.aiff is no a raw audio file. CD Spin Doctor can only use raw uncompressed data files (16 bit stereo AIFF).

När jag sedan öppnar filen (som jag inte döpt) så är där inget ljud inspelat.

Således undrar jag om jag gör fel eller om någon kan tipsa om hur jag skall kunna spela in ca: 40min ljud åt gången och sedan dela upp det i flera delar med tonade övergångar etc.

Om någon kan hjälpa mig skulle jag bli jätteglad. Tackar på förhand Pontus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag hare ett litet problem. För några dager sedan fick jag hem en iVoice2 från macally. Detta är en mikrofon, och ljud-in, adapter som man kopplar till datorn via USB.

Jag hade tänkt att spela in några inspelningar jag har på vanligt kassettband till min iBook som saknar mic/line in. Det enda ljudinspelningsprogram jag har till datorn är det med Roxio Toast Titanium, medföljand CD Spin Doctor. Det fungerar att spela in med programmet och volymindikerarna visar att ljud spelas in. Men när man väl trycker på stop och sparar filen så får man följande meddelande: Untitled.aiff is no a raw audio file. CD Spin Doctor can only use raw uncompressed data files (16 bit stereo AIFF).

När jag sedan öppnar filen (som jag inte döpt) så är där inget ljud inspelat.

Således undrar jag om jag gör fel eller om någon kan tipsa om hur jag skall kunna spela in ca: 40min ljud åt gången och sedan dela upp det i flera delar med tonade övergångar etc.

Om någon kan hjälpa mig skulle jag bli jätteglad. Tackar på förhand Pontus.

Kan tyvärr inte hjälpa dig idethär specifika fallet; om det följde någon mjukvara kan du kolla inställningarna där (eller kanske också i spindoctor ?)

Personligen försöker jag undvika ljud relaterad utrustning på USB; det fungerar pinsamt dåligt på MacOS (X). jag använde en Edirol UA-20 ett tag; men den vart iprincip oanvändbar efter som ljudet bröt upp så mycket när man spelade in/upp, samt är latency ett annat problem för det är en oerhört stor latency runt 200-300ms om jag inte kommer ihåg fel.

 

Har man inte line in på datorn är det dock tyvärr förmodligen det enda alternativet om man inte har lust att slänga tusen lappar på firewire utrustning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gerthoi@hotmail.com

Någon annan som vet vad som är fel eller kan tipsa om något gratis ljudinspelnings program till Mac OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.felttip.com har ett program som heter Sound Studio. S.S. är shareware, men du kan använda spara-funktionen i 14 dagar utan att betala. Och då räknas bara de 14 dagar du har haft igång programmet. Programmet skapar bl.a. AIFF-ljudfiler. För mig fungerar det utmärkt med en Imic (USB-ljudingång/-utgång) och Powerbook G4. Jag har lyckats digitaliserat musik från flera olika analoga ljudkällor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...