Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Domkraften i din bil är en engångspryl..


Pocahontas

Rekommendera Poster

Otroligt det jag hörde och såg i Plus nu, domkraften som ligger i bilen är bara avsedd för nödläge, inte för att skifta till vinterdäck..

 

Åtminstone på Ford...ja även Volvos domkraft vek sig, orkade inte lyfta bilen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inget i jämförelse med att biltillverkare skiter i att rostskydda sina bilar för nordiskt klimat. Flera japanska tillverkare bla Toyota, europeiska Ford bla är riktigt dåligt skyddade. Otroligt nog har FRANSKA biltillverkare gjort helomvändning där gamla rostburkstillverkaren Renault har numera toppskydd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Domkraften som följer med alla bilar som har reservdäck idag är enbart för nödsituationer, och dimensionerade därefter. Bara det faktum att det brukar ligga i reservdäcket säger ju en hel del...

Detta gäller alla bilmärken, har iaf inte hört talats om att någon skickar med hydrauliskt. Ingen hymlar om det.

 

Då onödig vikt i bilar är av ondo av flera skäl (miljö/ekonomi/körbarhet osv) är det inte försvarbart att lägga in en hydraulisk domkraft. Sådana väger en hel del.

 

Jag tycker inte det är konstigt alls och skulle aldrig vilja lyfta upp en bil 8ggr per år med en sån konstruktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur kul kan det vara där att stå ute på vägen och fått punktering på sin nya Volvo och vara bror Duktig och veva upp bilen och domkraften knippar sig..

 

Ringa bärgare om man tecknat sådant, vilket jag har numera.

 

I många fall är det ingen idé att ens sätta dit domkraften, för man får inte loss de hjulbultarna med den nyckeln som ligger i bilen. Rena hånet.

 

I frugan förra Peugeot fanns inget reservhjul, bara två tuber med sån där goja man ska pumpa in, som gör att du måste byta däck sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I frugans förra Peugeot fanns inget reservhjul, bara två tuber med sån där goja man ska pumpa in, som gör att du måste byta däck sedan.

Som gör att personalen på gummiverkstan ändå måste byta däcket senare menar du väl? Man vill ju inte köra med ett hjul som är provisoriskt lagat? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inget i jämförelse med att biltillverkare skiter i att rostskydda sina bilar för nordiskt klimat. Flera japanska tillverkare bla Toyota, europeiska Ford bla är riktigt dåligt skyddade. Otroligt nog har FRANSKA biltillverkare gjort helomvändning där gamla rostburkstillverkaren Renault har numera toppskydd!

 

Gör som min Farsa: han drar på tjära under bilen, det funkar jääte bra säger han :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt så håller dem faktiskt. trot eller ej

komemr ihåg att på körskolan fick man en garagelektion, och då ingick det att byta däck mha reservdomen. Den måste ha blivit använd mer gånger än vad jag kan räkna på min ena han (dvs 31 :propellerbaver: ), och fungerade fint. sen finns det alltid felproducerade exemplar...

 

Jo, hårt åtsittande bultar är ett problem om man lämnar in bilen för att få däcken bytta. Dom varken smörjer skruvarna eller rengör. Så skruvar dom dit hjulen med bultpistol, ett rent helvete. :byrakrat: Om man gör det själv och riktigt är det betydligt lättare...

 

Punkteringsspray är bra grejor om man har mc, lite svårt att ha med ett extra hjul då :borstatanderna:

Även till bil är det ju självklart bra och lätt, men det är ju inget man vill åka några längre sträckor med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som gör att personalen på gummiverkstan ändå måste byta däcket senare menar du väl? Man vill ju inte köra med ett hjul som är provisoriskt lagat? :ermm:

 

En spikpunktering lagar man ju lätt med en plugg, gjort 3-4 ggr, köper väl inte nytt däck för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en plugg?! Av vilket material? Hur får du fast den utifrån? För du för väl inte in den innefrån, såvida du inte har sån där däckmaskin hemma i garaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte själv, gummiverkstan borrar upp hålet och drar in en plugg.

Går rätt snabbt, den vulkar sig där sedan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SAAB gör tydligen rejäla grejer, en kollega lyckades fästa domkraften i något bromsrör och lyckades lyfta bilen.

 

Tycker inte det är några större problem att byta däck, brukar ta omkring en kvart innan jag kan rulla vidare, det enda problemet är om något puckad kollega tidigare satt domkraften (Volvos) fel och klämt ihop själva fästet (alltså LÄS INSTRUKTIONSBOKEN, innan allt går åt Hälsingland).

 

Det värsta var en gång när det var snöblandat regn, kraftig vind som blåste in under jackan på ryggen och maskindragna muttrar. Jag höll på i två timmar, inklusive en promenad för att köpa nytt fälgkors. Det första gick av...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle haft däckfix då mattias. :D

 

Det använde jag faktiskt igår, däcket var helt platt på morgonen, men måste man åka till verkstaden med däcket, tätar inte däckfixet hyggligt lång tid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Domkraften som följer med alla bilar som har reservdäck idag är enbart för nödsituationer, och dimensionerade därefter. Bara det faktum att det brukar ligga i reservdäcket säger ju en hel del...

 

De "domkrafter" som jag har haft till mina bilar har varit rejäla och kraftiga men bilarna har inte varit av nyare modell. Att det ligger i reservhjulet har inget med saken att göra.... :huh:

 

Men hur kul kan det vara där att stå ute på vägen och fått punktering på sin nya Volvo och vara bror Duktig och veva upp bilen och domkraften knippar sig..

 

Ringa bärgare om man tecknat sådant, vilket jag har numera.

 

I många fall är det ingen idé att ens sätta dit domkraften, för man får inte loss de hjulbultarna med den nyckeln som ligger i bilen. Rena hånet.

 

I frugan förra Peugeot fanns inget reservhjul, bara två tuber med sån där goja man ska pumpa in, som gör att du måste byta däck sedan.

 

Det är ju rent livsfarligt att ha en lyft som viker sig!! De gummigubbar jag känner hatar verkligen när det kommer in ett hjul som är tätat med massa. Allt måste bort för att man sak kunna balansera däcket och det är INTE det lättaste säger de. Och tar betalt därefter......

 

Gör som min Farsa: han drar på tjära under bilen, det funkar jääte bra säger han :lol:

 

Det finns de som smörjer med linolja. Problemet är att varken tjära eller linolja kryper in i skarvar och spalter där det verkligen behövs. Dessutom vet man ingenting om hur det reagerar med de rostskyddsmedel som finns... Det finns de som botar munsår med snus ochså.... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur kul kan det vara där att stå ute på vägen och fått punktering på sin nya Volvo och vara bror Duktig och veva upp bilen och domkraften knippar sig..

 

Har du en ny Volvo ingår Volvo Assistans (första året). Dit kan man ringa för att få hjälp med t ex byte av punkterat däck, så slipper man vara bror duktig... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...