Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Fastnad" drivrutin på USB-minne


Nyaz

Rekommendera Poster

Jag köpte ett 4gb USB-minne idag, därför att jag.... tja, jag tyckte att det var bra att ha :)

 

Däremot när jag kom hem och petade in det i datorn låg det en irriterande .exe fil och lite tomma mappar på USB-minnet. .Exe-filen tycks vara drivrutiner för USB-minnet.

 

De tomma mapparna var i princip bara lite "sorteringsprylar", typ Documents, Music, Pictures, osv.

 

Den där jädra .exe-filen däremot, är mycket irriterande den är, typ låst och går inte att ta bort... samt verkar USB-minnet starta upp nån sorts guide som lägger sig som en CD på skrivbordet O.o

 

På bilderna nedan ser vi:

Dessa två ikoner som dyker upp på skrivbordet. "NO NAME" ska ju vara där, det är ju USB-minnet. Men skivan...?

Samt är den irriterande lilla .exe-filen som vägrar dö där! :P

...och det lilla fönstret får jag upp när jag försöker ta bort .exe-filen.

 

Poca, anyone...? :D

post-20968-1191349660_thumb.png

post-20968-1191349666.png

post-20968-1191349671_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivverktyg, formattera det för Mac kanske, inte helt säker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

U3 är ett program för PC. För att få bort detta så finns det ett program (kan hämtas hos www.kjell.com - gå in och titta på Cruzers USB-minne på hemsidan så ska det finnas där, heter nåt med u3removal eller nåt i den stilen). Problemet är att det endast kan köras från en pc... Därefter är USB-minnet precis som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Lägger också min röst på Skivverktyg och att formatera minnet. Görs under fliken "Radera" eller "Partitionera" och du väljer "MS-DOS-filsystem".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Lägger också min röst på Skivverktyg och att formatera minnet. Görs under fliken "Radera" eller "Partitionera" och du väljer "MS-DOS-filsystem".

 

 

Haha - äntligen får man slå Ytterberg på fingrarna. :)

U3 ligger på en egen låst partition på usb-minnet och installeras på den "vanliga" delen av minnet varje gång du tar bort det, oavsett om du formaterar eller inte. Den låsta partitionen är som en cd-skiva och kan inte raderas utan tillverkarens verktygsprogram (eller, ja...inget är ju omöjligt kanske)

 

Hjälper lltså inte att formatera eller partitionera minnet. Den låsta partitionen är låst utan tillverkarens verktygsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
U3 är ett program för PC. För att få bort detta så finns det ett program (kan hämtas hos www.kjell.com - gå in och titta på Cruzers USB-minne på hemsidan så ska det finnas där, heter nåt med u3removal eller nåt i den stilen). Problemet är att det endast kan köras från en pc... Därefter är USB-minnet precis som vanligt.

 

Bättre att ladda hem "removal tools" direkt från tillverkaren. De versioner som ligger hos Kjell.com är ofta gamla och fungerar halvdant. Om det tex är ett SanDisc-minne (Classe Ohlsson säljer just ett SanDiskminne på 4Gb med U3 för 199 kronor!) så hittar man verktyget här.

 

Men - finns bara för Windows såklart, men fungerar tom i VirtualPC om man aktiverat USB där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head
Haha - äntligen får man slå Ytterberg på fingrarna. :)

Hehe, ja, det är inte ofta (eller aldrig?) som han säger något felaktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte Ytterberg som har fel, det är USB-minnet, fast eftersom ett USB-minne saknar känslor så kan det inte inse att det har fel. Alltså är det lättare att säga att Ytterberg har fel, även om det är fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Haha - äntligen får man slå Ytterberg på fingrarna. :)

U3 ligger på en egen låst partition på usb-minnet och installeras på den "vanliga" delen av minnet varje gång du tar bort det, oavsett om du formaterar eller inte. Den låsta partitionen är som en cd-skiva och kan inte raderas utan tillverkarens verktygsprogram (eller, ja...inget är ju omöjligt kanske)

 

Hjälper lltså inte att formatera eller partitionera minnet. Den låsta partitionen är låst utan tillverkarens verktygsprogram.

 

Aja, ser man på. Då är det inte en partitionering i egentlig mening utan en hårdvarubegränsning vilket, för att uttrycka det i moderna ord, helt enkelt suger pung.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med iMatte, första gången jag tog bort u3 från ett usb-minne funkade filen från Kjell&Co fint - andra gången så funkade det inte alls. Gick in på www.u3.com och laddade ner nytt "removal-program" så nu är u3 som bortblåst. Jag gjorde det från en pc och har inte kollat ifall det finns program som lirar med mac os, men det känns ju som majoriteten som vill ha bort u3 är just mac-användare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte Ytterberg som har fel, det är USB-minnet, fast eftersom ett USB-minne saknar känslor så kan det inte inse att det har fel. Alltså är det lättare att säga att Ytterberg har fel, även om det är fel...

 

Men om Ytterberg saknar känslor,

vad händer då?

 

Enligt en av hans ex, har han aldrig haft några,

men det kan inte stämma?

Han é ju så snäller. :pusspadig::respekt:

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det ryktas om att ett gammalt ex bor i Bagis, så vem vet. Du kanske har mer rätt än du tror? :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tillgång till en pc, så e det bara att formatera den i diskhanteraren så försvinner U3,

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Har du tillgång till en pc, så e det bara att formatera den i diskhanteraren så försvinner U3,

:ThumbsUp:

 

Nej, det fungerar inte... Vare sig på Mac eller PC. Det krävs särskild programvara för att ta bort U3-partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, har du admin rättigheter på pc så högerklicka på "den här dator" välj hantera och ta bort skiten.

Har gjort det själv 3 gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte du har helt rätt, det funkar inte alls.

Min (lilla)lillhjärna var inne på något helt annat. :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...