Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Måste man slänga macen när den blir gammal :S


flashrider

Rekommendera Poster

Går och funderar på att köpa en imac men det verkar vara stört omöjligt att uppgradera den med nytt moderkort och processor om jag fattat rätt. Känns ju sådär att lägga ut pengar på en bra dator och 20" skärm när man inte kan ha kvar skärmen och uppgradera datorn. Eller är jag ute och cyklar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Definiera gammal...om du inte ska spela de senaste spelen och nöjer dig med de program du använder nu varför skulle inte datorn räcka ett bra tag till. Min PB 12" är 4 år och funkar finfint ännu. PowerMac G4'an (8 år) är processoruppgraderad men endast för att jag fått för mig att använda den till inspelningsmaskin. Hade det inte varit för det skulle den gamla 400MHz G4'an kunnat tugga på länge till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går och funderar på att köpa en imac men det verkar vara stört omöjligt att uppgradera den med nytt moderkort och processor om jag fattat rätt. Känns ju sådär att lägga ut pengar på en bra dator och 20" skärm när man inte kan ha kvar skärmen och uppgradera datorn. Eller är jag ute och cyklar?

Man kan alltid sälja den om den inte är för gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går och funderar på att köpa en imac men det verkar vara stört omöjligt att uppgradera den med nytt moderkort och processor om jag fattat rätt. Känns ju sådär att lägga ut pengar på en bra dator och 20" skärm när man inte kan ha kvar skärmen och uppgradera datorn. Eller är jag ute och cyklar?

 

Du är inte alls ute och cyklar. :nerd: Men det beror också på Din inställning.

 

iMacen köper man inte för att man kan uppgradera den (mer än minnet då). Man köper den för att den är snygg, prisvärd och otroligt "smidig".

 

Själv har jag tröttnat på att ha en plåtlåda på golvet eller på skrivbordet som bara är ful och tar plats. Och när det väl blivit dags att uppgradera någon komponent, t.ex. grafikkortet, så vill jag samtidigt uppgradera processorn. Och lägga till mer minne. Och då kan jag lika gärna köpa nytt moderkort - eller bli tvingad till det, eftersom det inte finns några komponenter kvar som passar. Då har jag plötsligt en helt ny dator i stället.

 

Men sån är ju jag. Andra som helst vill ha det senaste hela tiden gör bäst i att köpa något annat än en iMac.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätaggregatet ger upp först.... flitigt användning i max 6 år

sedan väljer du själv hur mycket du vill mercka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går och funderar på att köpa en imac men det verkar vara stört omöjligt att uppgradera den med nytt moderkort och processor om jag fattat rätt. Känns ju sådär att lägga ut pengar på en bra dator och 20" skärm när man inte kan ha kvar skärmen och uppgradera datorn. Eller är jag ute och cyklar?

Välkommen till Forumet.

 

Om du vill skaffa en uppgraderbar Mac och ändå vill ha design på bordet så kan du ju köpa en Mac Pro med en Apple skärm, där kan du uppgradera rubb som stubb.

 

iMac är en stabil, jättesnygg, skitbra dator som man kan använda till det mesta inklusive att inreda lägenheten omkring. Spela går också bra... fast det finns förståss bättre maskiner för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så tänkte jag när jag körde PC också att det är bra att kunna uppgradera.

Men varje gång det var dax att uppgradera så tänkte jag.

Äh det är lika bra att byta låda och den gamla trötta brännaren och lilla hårddisken också.

 

Så det blev en helt ny varje gång, och den gamla såldes för en billig penning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kollar runt på köp/sälj avdelningen på det här forumet inser du snabbt att macar har ett väldigt bra andrahandsvärde. Ok, priserna folk vill ha är förstås oftast inte det dom får, men en dator som idag kostar 15000 kan du lätt få 5000 för om fem år. Så köp en iMac, sälj den och köp nytt när du vill ha något nyare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Problemet är ju att Macen inte är ett standard-ATX-moderkort inbyggt i ett ATX-chassi, och att vissa modeller har t.ex. processor och grafikkort fastlött på moderkortet. Så stora delar av datorn kan du aldrig byta.

 

Å andra sidan; när det väl är dags att byta moderkort och processor, ska du då inte samtidigt byta grafikkort, hårddisk, minne och DVD-brännare? Och vad skiljer det från att köpa en helt ny dator?

 

Vill du absolut kunna uppgradera vilken komponent som helt oberoende av allt annat bör du köpa en dator som är så standard som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går och funderar på att köpa en imac men det verkar vara stört omöjligt att uppgradera den med nytt moderkort och processor om jag fattat rätt. Känns ju sådär att lägga ut pengar på en bra dator och 20" skärm när man inte kan ha kvar skärmen och uppgradera datorn. Eller är jag ute och cyklar?

Flera inkl marcus sist har ju träffat huvut på spiken som vanligt men vad gäller skärmen så är jag oxå kritisk till apples allt-i-ett tänk, men då har du promacen om du har gott om flis och så har du macminin som är billig och bra, så billig så du kan byta upp dig problemfritt vartannat vart tredje år och få det senaste om dock inte det allraste snabbaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...