Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför Half-Life inte kom till Mac..


Homy

Rekommendera Poster

Förutom att fysikmotorn Havok tog världens tid att portas till Mac (äntligen av Blizzard) och att licensavgifterna var skyhöga så fanns det andra skäl till att Valve inte portade färdigt Half-Life till Mac (det sägs att Half-Life 1 var nästan färdigt men stoppades). Här är en intervju med Valve som säger att mycket var och är Apples fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning:

well, we have this pattern with Apple, where we meet with them, people there go "wow, gaming is incredibly important, we should do something with gaming". And then we'll say, "OK, here are three things you could do to make that better", and then they say OK, and then we never see them again.

 

Tycker också Apple borde satsa lite mer på spel med tanke på att de har så bra datorer. Behövs kanske inte så mycket mer för att spel ska rulla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

We've seen no evidence that they are able to follow through on even simple programs in the game space. It seems bizarre to me because it's like one of the biggest things holding them back in the consumer space. If you look at a Macintosh right now, it does a lot of things really well compared to a Vista PC, but there are no games. Why, I don't know. If I were a Macintosh product manager, it would be pretty high on my list, and a problem to get taken care of, as probably the number one thing holding them back with consumers.

 

 

Undrar just varför det verkar vara ett sådant problem? Mac för mig är ett par tusenlappar till för ett stabilare, säkrare och mer användarvänligt OS bundlat med den senaste hårdvaran som fungerar perfekt tillsammans. Jag är i och för sig ingen expert, men det känns som att de borde kunna hålla jämna steg med Direct X i och med Quartz, eller i alla fall hitta något sätt att öppna upp för det när man ändå kan installera Windows på datorn. Fast då kanske det är tal om licenser och att köpslå med Microsoft, som knappast vill ha konkurrens på spelmarknaden.

 

Vore kul om man kunde fått höra exakt vad det är utvecklarna vill har som Apple inte ger dem, istället för att de sammanfattar alltihop. Då hade det nog blivit enklare att ge feedback, nu är det mer att "Vi vill, men de bryr sig inte".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några reaktioner från Macrumors läsare:

 

"I'm sorry, but I just can't take that article seriously. Unreal engine 3 is coming to the mac, and they just say that Apple doesn't hear game devs? What about Aspyr, MacSoft and the other developers? What about EA with command & conquer, and Blizzard?

 

I'm pretty sure that they asked Apple to alter their OpenGL implementation so that it conforms more with the DirectX standards. And that's not going to happen since OpenGL has its own standards.

 

Oh, and... I think that now we can't complain about games with poor performance on the Mac OS X. I think that the latest games are all with good performance. So, I can't believe we are still hearing these crap from Valve. These are all lame excuses for not being able to port a game to OpenGL."

 

 

 

"Valve's got the gall to complain about Apple! LOL

 

You do know it was Valve that finished the port of Half-Life for the Mac and then decided not to release it because they would have to support it (as in they didn't want to support it).

 

Valve can go screw themselves!! Us Mac Gamers don't need them!!

 

I wouldn't buy a Valve product if it was the last game on Earth."

 

 

 

"Just remember this is the same company that didn't release the original Half Life on the Mac because they said keeping it updated and synched with the PC version would be too much work despite getting as far as a near-complete beta version. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressanta kommentare. Just det, UT2K kommer ju till Mac. Undrar om det släpps samtidigt som till PC?

Vill ha igång något bra nytt spel till min nya iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt att redaktionen citerade fel person...

 

I alla fall så kanske läget har ändrats i och med de nya Intel-baserade Macarna? Vet inte när uttalandet gjordes, och det ser ju ut som av kommentarerna att döma att det har mer att göra med OpenGL versus DirectX, men Doom III var ju rätt grove och krävde inte DirectX, så...

 

Unreal Tournament III (om det är den du menar) verkar släppas till Mac också. Fråga och Svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt att redaktionen citerade fel person...

Skummare att de inte rättar till det när man påpekat det för dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och här är den verkliga orsaken till varför Half-Life 2 inte kom till Mac enl. IMG:s Tuncer Deniz: Gabe Newells och Valves girighet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Half-Life var på väg till Dreamcast också, men släpptes aldrig officiellt. Sen läckte en skarp version ut ändå, haha. Fast det var rätt sugigt på DC.

 

Lite HL-trivia bara :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...