Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

DJ's


conformity

Rekommendera Poster

Tänkte bara kolla om forumet innehåller några gamla hederliga discjockeys? Vore kul att höra vad ni spelar på, vad ni spelar och varför ni spelar!

 

Själv är man glad hobbyDJ som är glad om jag får haka på en spelning ett par gånger om året. Började följa med mina polare i högstadiet och blev biten, sedan dess har jag fått mersmak och haft några stycken egna spelningar och hängt med för att spela då polarna skriker.

 

Dock bor jag illa till för att utveckla mitt intresse, så det är både obetalt och sporadiskt. Tycker inte det är lönt för mig att investera i egen utrustning. Har ju mina drömmar dock =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är numera en avdankad gammal diskjockey som vad det känns som, la skivorna på hyllan för gott för ett och ett halvt år sen. Vart bor du där du har svårt att utveckla dig? Är du hyfsat seriös är det ju bara att ställa sig till förfogande till någon dj-förmedling eller jaga jobb själv. Under mina 15 år jag spelade så var jag mest på krogar vilket innebar att den enda grej man hade med sig var musiken och iof egna nålar då man lirade vinyl.

 

Det enda som jag tycker ha hänt nu är att all musik har blivit så lättåtkomlig, för förr var det en sport att få tag på någon obsyr remix av Armand Van Helden men det var innan cdbränning och mp3. Nu tror jag att man måste göra edits och egna bootlegremixar för att vara lite unik men va fanken, det kan vara kul det med ;)

 

De sista 3-4 jobben körde jag med Traktor på min Powerbook och det är den vägen jag skulle välja ifall jag skulle få för mig att börja lira igen. Så otroligt smidigt att ha all musik indexerat och lättåtkomligt. Mums. Dock finns det en del självutnämnda "dj-puritaner" som anser att allt som inte är vinyl är låtsasdjs. Vet inte vad man ska svara på det men antagligen så skulle Mozart vrida sig i sin grav om han visste att dansmusik inte framförs live som på hans tid...Skrämmande ;)

 

Over and out.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bor i en stad i Småland som förvisso har befolkning som skulle kunna driva ett par nattklubbar, men ändå så finns det bara ett ställe där de försöker ha ett dansgolv, vilket är väldigt trist... Oftast tas detta dansgolv hand om av en DJ som förmodligen blir tvingad att spela schlagerdängor eller, hemska tanke, gör detta frivilligt =)

 

Själv ser jag också lite stolthet i att hitta bra musik som funkar på golvet och en skön blandning i seten. Men så sant som det är sagt, får jag tag på dessa låtar kan vem som helst få tag i dem =) Så någon utmaning kanske det inte är =)

 

En drömspelning hade ju varit att kunna pumpa ut de senaste houselåtarna på ett stort dansgolv där folk är där för att lyssna och dansa till just ny musik, och inte efterfrågar Gyllene Tider eller Eddie Meduza =)

 

Men du verkar ha en schysst musiksmak alla fall!

 

Förresten, jag har svårt att hitta mixprogram som funkar till mina iTunesköpta låtar. Någon som har något tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbade som DJ mellan 1990-1995 det var på gamla goda vinyltiden. Jobbade på olika klubbar i Sverige och utomlands.

 

Nu kan man ju ha taktsinne som en slumptalsgenerator och ändå få ihop mixarna.

 

Trist, när det inte behövs talang längre, iof så är väl DJ yrket inte bara att mixa men ändå...

 

 

:propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Nu kan man ju ha taktsinne som en slumptalsgenerator och ändå få ihop mixarna.

 

Trist, när det inte behövs talang längre, iof så är väl DJ yrket inte bara att mixa men ändå...

 

Varför är det trist??? Anser inte att takt mixa har något med talang att göra. Vem som helst kan lära sig det. Bara för man har ett program som lägger låter i takt, betyder inte det att man kan göra en bra mix.

 

Spelat vinyl i 10 år, och det enda jag saknar med att nu använda Traktor är omslagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,

 

kan va lite jobbigt att komma igång med, men värt allt besvär. Själv använder jag bara spelarna och inte mixern. Min setup är, M-Audia Firewire 410 (ljudkort), M-Audio Trigger Finger (MIDI controller) och en MacBook Pro 2.16 dual core. Datorn klarav av alla Traktor funktioner, så som time strech (i högsta kvalitet) och effekter, utan problem. Värre va det med min gamla Powerbook 1Ghz. Där det nätt och jämt gick att spela upp låtarna.

 

Trakors beat sync är ganska dålig, och är inget som man blint kan förlita sig på när man spelar. Om man inte själv beat griddar alla sina låtar för hand, vilket tyvärr inte är speciellt enkelt.

 

Jag har gjort ca 500 spelning med traktor och det har aldrig krånglat (ta i trä). Jag spelar ca 80 procent house och ca 20 procent hits. Det jag gillar bäst med traktor är enkelheten med att sätta loopar och time strechen.

 

Mer info hittar du här:

http://www.beatchemistry.net/wiki/tiki-index.php

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gått från att vara en hederlig vinyldj till en mp3 till vinyl dj (M-Audio Conectiv med Torq) och det har i stort sett funkat perfekt. Men programmet är verkligen helt nazi när det gäller att allt måste vara i toppklass. Funkar perfekt med nya 1210:or där ingenting är lagat eller liknande. Men så fort man kommer över några skivspelare där det något är pyttelite vajse så krånglar det som aldrig förr.

 

Så när jag köpte mina 1210or nyss (begagnade) så vägrar det såklart att fungera. Vilket resulterar i att jag gräver fram mina gamla skivor och njuter. Så nu överväger jag faktiskt att skita i hela moderniseringen (med mp3 till vinyl) och bara köra vinyl. Det funkar iallafall alltid. Damn!

 

Det enda kruxet jag ser är att jag inte kan spela egna grejer direkt (gillar inte cd-spelare). Så det är ju ett problem.. För klubbägare kan knappast styra upp perfekta 1210or varje gång dessvärre.

 

Kan tillägga att det jag spelar främst är Drum & Bass. Men även Breakcore, Techno, Dubstep och Ghettotech spelas flitigt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

INSAAANE! Shit!

 

Jag är helt.. paff. Sjukt fett! :evilgrin::skondans::rockapa::stjarnsmall::totaltgalen: :totaltgalen:

 

Ursäkta smileysen men ZLATAN! Hahahahah sjukt coolt!

 

That link is a keeper!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lägger till mig här under jag med :)

 

Jag ar nu jobbat i över 14 år som dj.. och som andra skrivit så var det mera sport förut att få tag i remixar.. nu är det enklare.. och bekvämare :)

 

Började på vinyl men kör cd nu.. funderar på att gå över till Mac men jag behöver en CD konsol.. ställe här i norr har inte några 1210.. ja om dom har så är dom så slut så att man kan ha dom som gungbräda :)

 

 

Har hittat några konsoler som man kpplar till usb men dom funkar bara till pc.... innan jag skulle lira på en cp en hel kväll :)

 

 

Någon som har några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

om du vill ha en riktigt grym musik dator bör du kolla in Frost. Tråkigt med windows, men dessa datorer är riktiga arbetshästar. Fick en installerad på en klubb jag jobbade mycket på. Gott att kunna vraka och välja mellen alla goa tillbehör som finns till PC.

 

Men visst fungerar min MacBook Pro bra också. Tror att en av de bästa kontrollerna som fungerar för Mac just nu, och är anpassad till DJ, borde va Behringer BCD-3000.

 

Annars kan jag varmt recomdera MIDI-kontrollers ala drum pads, typ M-Audia Trigger Finger eller den något proffsigar Akai MPD24. Med dessa får man programera sin setup själv. Men vilka knappar!!! Snacka om respons.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jobbade 13 år som DJ på en massa olika platser i finland och svergie. Började som en riktigt vanlig dj som spelade lista musik (härliga 90 talet) Sen mot 2000 så blev det mera club house music. Nu jobbar jag väldigt sällan som dj. Jag fick fast anstälning som ljudtekniker, så musiken finns där ännu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...