Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rysk gasledning - elledning istället?!


Semmelman

Rekommendera Poster

Vi provar.. Att göra en evighetsmaskin som går hur länge som helst utan någon som helst drivmedel är väl lätt. Vi åker ner till Göteborg och köper en fiskebåt. det är viktigt att skrovet är runt. Båten skall vara av stål. det är lättare att svetsa än limma i trä.

Nu går vi ner i båten, exakt på mitten , svetsar vi dit ett kullagerhus i taket., sedan trycker vi dit ett lod som når ungefär en decimeter från botten. I den änden sitter en järn(bly) klump på 5 ton(beroende på storleken av båten. Hydraler 2 stycken sitter fastsatta på varsin sida på lodet och andra sidan sitter fast i båten (taket). En tank med olja suger in oljan i hydralerna som genom andra slangar trycker ut oljan i motorn(oljepumpen) som i sin tur får propellern att snurra. Varför. Jo:

 

När båten går upp på vågen, höjs nosen, men lodet står fortfarande kvar i nerläge, det gör det alltid. (Tack vare tyngden) Hudralen har alltså dragits ut,till maximalt avstånd.Sugit med sig olja. Nu går båten ner på vågen, då krymper avståndet och hydralen trycker ut oljan in i motorn. Eftersom vi har dubbla uppsättningar, får vi dubbelverkande pump och sugmöjligheter. Vad händer när det är stiltje. Då dricker jag öl medans Du ror.Skämt o sido. I haven utanför Göteborg gungar det alltid och man får ju ha en hjälpmotor ifall att.

 

Om Du vill veta hur man fixar så att man aldrig får prostata-Cancer, så kan Du ju be mig berätta. Nu skall vi testa om min båtbild kan läggas in. Om inte så förstod ni nog i alla fall.

Kalle

 

 

Tänkte på det Axelman skrev som svar på ovanstående, segelbåtskillen Sven Yrvind, han som bygger 3 meter långa jordenruntbåtar som heter Bris, hade en sådan sak på en båt. Det gick inte fort, men det var väldigt bränsleeffektivt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar
Fast samma effektförlust borde ju verken i europa oxå göra?

Blir det nån förlust att räkna med egentligen, vi transporterar ju el från Norrland till Europa...

 

PS, hur fungerar den värmeproduktionen då, fjärrvärmepannor?

Utan att ha läst alla inlägg… Det är extremt ineffektivt att omvandla gas till ström (ström förlorar dessutom en hel del kraft på avstånd) och att dessutom omvandla stömmen till värme innebär t.ex. innebär att man kastar bort en stor del av energin.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

God morgon, trevligt med flera intresserade. Ni skall veta att mitt påstående vara att åka båt utan att det kostade någonting. , om de rätta förutsättningarna finns. Allt annat är sidospår, som i och för sig är trevligt, då lever tråden, men som jag inte står för.

 

Man har genom århundraden experimenterat med alla naturens element i olika modechanger, segling är väl den som lyckats bäst. Den metod som jag berättat om, används ju inte alls, det finns ingen praktisk användbarhet. Men visst med nya pengar och nya tekniska lösningar, blir det säkert bättre.

 

Men som sagt var, mitt påstående var, att jag kan ordna så att vi kan förflytta oss från A till B med propellerdriven båt i hundra år, utan att det kostar en enda ettöring i drivmedelsutgifter och att det blir hundraprocentigt miljövänligt.

 

I Frankrike och framför allt i Canada, där tidvattnet är upp mot 18 meter, har man ett pilotprojekt på en stor ring som ligger på botten, i någon vik. Man utnyttjar in och ut strömmarna. Hur det går vet jag ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte på det Axelman skrev som svar på ovanstående, segelbåtskillen Sven Yrvind, han som bygger 3 meter långa jordenruntbåtar som heter Bris, hade en sådan sak på en båt. Det gick inte fort, men det var väldigt bränsleeffektivt...

Vilken sak exakt Mattias, med ställbara vingplan? Ingen länk?

 

 

 

Jo då Kalle Silver jag fattade precis från första stund, men jag tror med förvisso mina rätt så begränsade tekniska kunskaper att den där pendeln börjar pendla ändå och generera krafter som kanske motverkar allting, men som sagt jag är ingen ingenjör, din idé kan funka, jag skulle personligen bara inte satsa en femma på det. :)

Tycker din U-terravärme-idé är bättre.

 

Edit: För att ta ditt exempel, du glömmer vad som händer med pendeln när vi börjar gå med den, en horisontell kraft oxå, båten ska ju inte stå stilla och guppa utan den bör ju oxå färdas framåt, alla rörelser kommer få pendeln att svänga, men kan man tillvarata den energin så den inte vill flytta farkosten åt fel håll så kanske det kan funka. Lite för svåra saker bara för min hjärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Nja, vi kommer ingen vart, vi pratar fortfarande om helt olika saker. Jag fattar absolut ingenting av vad Du säger. Båten kan som alla andra båtar, aldrig gå åt fel håll,(undantag se nedan), det bestämmer propellerkraften och, den får han av att pendeln arbetar. Varje gång pendeln rör på sid, så drar han med sig hydralerna som pumpar in olja under tryck i tanken som får oljemotorn(pumpen att gå,) som i sin tur får propellern att snurra. Det spelar ingen roll om en våg, stannar upp alltsammans, så småningom guppar båten till och får pendeln(pendlarna att pendla )och nytt tryck kommer in i tanken. Dessutom finns roder som hjälper båten hålla rätt kurs.

 

Om Du sedan pratar om en löjlig sak( nämligen, det alla båtar råkar ut för och naturligtvis våran båt också) . Om det är väldigt höga vågor, och om vinden dessutom ligger fel, är det dessutom tidvatten åt fel håll så kan båten trots att den håller full speed framåt,åka bakåt.. Det råkar stora kraftfulla oljetankers ut för hela tiden.

Mina påståenden gällt normalförhållanden, i extremsituationer brukar ingenting annat heller fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade att vikten av pendeln när den "slår" åt ett håll vill överföra kraften åt det hållet, det går ju bra när det är åt samma håll som farkosten går men pendeln vill ju nästa gång "slå" åt andra hållet och motverka farkostens framåtrörelse. Båten kommer inte gå åt fel håll men liksom tappa farten varje gång pendeln slår åt fel håll, propellerkraften måste va ganska stor för att motverka denna kraft som pendelns vikt är. Så tror jag. Det finns flera krafter men bara när pendeln rör sig åt ett håll påverkar den ju farkosten att vilja dra åt andra hållet, sen när pendeln är i sitt ändläge och "slår i" så vill den skjuta på farkosten i den riktningen. Så även om din pendel inte ska pendla så mycket för hydralpumparna ska fånga upp energin så kommer ändå inte din utvunna kraft bli större än denna kraft från pendelns rörelse för om det var så hade du uppfunnit perpetum mobile (ursäkta stavning). Betrakta om du kan en väldigt stor kyrkklocka och föreställ dig den in action s a s eftersom du inte kan stå så nära när den ljuder, klockans tyngd när den svänger utsätter tornet för stor påfrestningar. Ett annat exempel är kanske att se en liknande teknik de har i jätteskyskrapor, där de på några våningsplan har ett jättestort tungt klot som ska pendla vid jordbävning och ta upp energin som annars skulle vilja välta byggnaden, finns ju liknande system med hydralik oxå så du är inte fel ute.

Men jag säger bara att _jag_ inte tror riktigt på detta, det betyder ju ingenting för jag är ingen ingenjör el fysiker el nåt som kan såna här saker, så du kan ju ha rätt alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade att vikten av pendeln när den "slår" åt ett håll vill överföra kraften åt det hållet, det går ju bra när det är åt samma håll som farkosten går men pendeln vill ju nästa gång "slå" åt andra hållet och motverka farkostens framåtrörelse. Båten kommer inte gå åt fel håll men liksom tappa farten varje gång pendeln slår åt fel håll, propellerkraften måste va ganska stor för att motverka denna kraft som pendelns vikt är. Så tror jag. Det finns flera krafter men bara när pendeln rör sig åt ett håll påverkar den ju farkosten att vilja dra åt andra hållet, sen när pendeln är i sitt ändläge och "slår i" så vill den skjuta på farkosten i den riktningen. Så även om din pendel inte ska pendla så mycket för hydralpumparna ska fånga upp energin så kommer ändå inte din utvunna kraft bli större än denna kraft från pendelns rörelse för om det var så hade du uppfunnit perpetum mobile (ursäkta stavning). Betrakta om du kan en väldigt stor kyrkklocka och föreställ dig den in action s a s eftersom du inte kan stå så nära när den ljuder, klockans tyngd när den svänger utsätter tornet för stor påfrestningar. Ett annat exempel är kanske att se en liknande teknik de har i jätteskyskrapor, där de på några våningsplan har ett jättestort tungt klot som ska pendla vid jordbävning och ta upp energin som annars skulle vilja välta byggnaden, finns ju liknande system med hydralik oxå så du är inte fel ute.

Men jag säger bara att _jag_ inte tror riktigt på detta, det betyder ju ingenting för jag är ingen ingenjör el fysiker el nåt som kan såna här saker, så du kan ju ha rätt alltså.

 

Jag tror du tänker rätt men fel. Men jag har ingen fysikerutbildning att falla tillbaka på.... Det Kalle pratar om är ingen evighetsmaskin eftersom man tillför vågenergi som omvandlas till propellerenergi via pendeln. En evighetsmaskin föder sig själv. Denna apparat käkar ju vågor...

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående U-energin så ligger de tekniska lösningarna utanför mitt kompetensområde. Det låter rätt i princip. Men det är det mycket som gör som inte fungerar som det är tänkt också.... tex Wankelmotorn..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du tänker rätt men fel. Men jag har ingen fysikerutbildning att falla tillbaka på.... Det Kalle pratar om är ingen evighetsmaskin eftersom man tillför vågenergi som omvandlas till propellerenergi via pendeln. En evighetsmaskin föder sig själv. Denna apparat käkar ju vågor...

:hihihi:

Nja jag nämnde det iofs men jag menade det inte, jag menade att få ut mer effekt än den tillförda effekten är i det närmaste en evighetsmaskin, för då skulle man ju kunna driva maskinen med det extra överskottet den själv tillverkar, vilket ju ännu ingen har uppfunnit. Men jag kan ha fel, Kalles apparat kan säkert funka (även om jag inte riktigt tror det än).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Vad bra, det viktigaste, är inte vem som vinner en diskussion, utan mer för att det är ett trevligt sätt att umgås, och eftersom Du drog igång denna tråd med allt om miljöförbättringar, så var jag inte sen att hoppa på med mina förslag.

 

Jag försöker att sätta mig in i hur Du funderar. Jag påstår inte att Du har fel, men eftersom jag ägnat hela mitt liv åt mekanik( 4 egna patent ansökningar som hamnade där 90 procent av ansökningarna brukar hamna i papperskorgen. Jag hade i alla fall tur som inte spenderade allt mitt sparade kapital på prototyper som inte ledde någonstans. På oljeplattformar och i gruvor är det nästa bara hydralik i olika modechanger.

 

Att den här pendelmetoden inte är någon höjdaruppfinning, det visar ju användningen. Finns inte på marknaden., men det kliar i fingrarna på mig.Jag inbillar mig att det skulle funka.

 

Det går inte åt någon energi att fylla hydralerna med tryck. Det är vågornas lutning , fram och tillbaks som ordnar detta.

Om lodet pendlade fram och tillbaks, skulle din teori fungera, men genom sin tyngd strävar de efter att alltid stå rakt ner, den följer alltid båtens rörelse.

 

Ett fiskebåtsskrov, gungar väldigt mycket, hänger man lodet som vi gör på mitten, så gungar allt genom båtens mittaxel, den naturliga vägen som båten har valt. När den åker upp på en våg, så vill ju lodet korrigera detta genom att följa efter, med påföljd att den ene av hydralerna trycker ihop sig och den andre utvidgar sig. tryck går in i tanken.

 

Att pendeln skulle motverka driften framåt, för att den pendlar och knuffar på, kan inte ske, det är inte pendeln som är orsaken till att den pendlar, det är båten. Den kraften är helt död mellan dem två.

 

Det blir ett ingenjörsarbete att få fram proporttionerna på var hydralerna skall sitta, vilken storlek, tyngden på lodet, utväxlingen, gradstigning på propellern, oljemotorns storlek, backslagets utväxling,osv. När allt detta är optimalt utfört, är .jag helt övertygad om att min båt kommer att fungera. Det vore intressant om någon insatt i ämnet kunde ge en kommentar.

 

Kunde dom göra en Mac, kan väl vi bygga en båt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående U-energin så ligger de tekniska lösningarna utanför mitt kompetensområde. Det låter rätt i princip. Men det är det mycket som gör som inte fungerar som det är tänkt också.... tex Wankelmotorn..

Eh, men wankelmotorn fungerar ju?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...